April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۲۰۷
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
0

تلاطم در بازار ارز همچنان دیده می‌شود و همین سبب شده است که قیمت یورو هم مشابه با قیمت دلار در طول روزهای اخیر با شیب بیشتری روند افزایشی داشته باشد. با تحلیل نمودار قیمت یورو به این نتیجه می‌رسیم که افزایش قیمت یورو تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرده و احتمال افزایش آن تا ۶۰ هزار تومان هم وجود دارد. می‌دانیم که یورو پس از دلار آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین ارز در سطح بین‌الملل شناخته شده و تاثیر آن در شاخص‌های سنجی پولی هم به وفور دیده می‌شود. یورو واحد پولی اقتصاد اتحادیه اروپا بوده و سهم بالایی هم معمولا در مبادله‌های تجاری داشته است. این ارز هم مانند دلار در کشورهای مختلف جهان در اختیار بانک مرکزی بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیاست گذاری پولی یورو به عهده بانک مرکزی در اروپا بوده و اعضای بیشتری از بانک‌های مرکزی کشورهایی اروپایی هم عضو آن محسوب می‌شوند. اتخاذ سیاست‌های پولی مربوط به ارز یورو در فرانکفورت آلمان و توسط بانک مرکزی اروپا انجام می‌شود. بنابراین، سیاست‌های مربوط به اقتصاد و پول مرتبط با یورو از این نهاد اتخاذ شده و چاپ اسکناس هم توسط همین بانک انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که این وظیفه انحصاری بوده و در سراسر اروپا به‌صورت متحد انجام می‌شود و تفاوتی در هیچ جایی از جهان وجود نخواهد داشت.

قیمت لحظه ای یورو

پیش بینی قیمت یورو

سابقه نشان داده است که یورو هم راستا با ارزهای دیگر بالا و پایین شده و ارتباط نسبتا مستقیمی هم می‌تواند با قیمت دلار داشته باشد. البته این برابری در همه زمینه‌ها هم وجود ندارد، اما بهای هر دوی این ارزها معمولا هم راستا با هم دیگر تغییر پیدا می‌کنند. این رابطه همه جا نمی‌تواند تنگاتنگ باشد و گاهی اوقات هم تضعیف دلار می‌تواند تقویت قیمت یورو را به همراه داشته باشد. این بسته به چشم اندازهای اقتصادی منطقه اروپا داشته و تحولات سیاسی هم می‌تواند روی این قیمت تاثیرگذار باشد. می‌دانیم که هر گاه قدرت اقتصادی در کشورهای اروپایی بالا رفته یا نرخ بهره بانکی افزایش پیدا کند، یورو می‌تواند در برابر دلار تقویت شود.

یورو در کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ۱۹ کشور، ارز رسمی برای مبادلات مختلف است. اوضاع سیاسی کشور منطقه سبب شده که بازار ارز متلاطم است. قیمت دلار و یورو لحظه‌ای افزایش پیدا کرده و نرخ‌های بی سابقه‌ای را شاهد هستیم. همین روند تا پایان سال ادامه پیدا کرده و احتمالا در سال ۱۴۰۲ هم همین روند تشدید خواهد شد. دولت سیاست خاصی در این زمینه نداشته و با رشد نقدینگی، این روند متلاطم‌ را تشدید می‌کند. کسری بودجه در دولت همچنان ادامه داشته و سبب می‌شود که قیمت یورو امروز نسبت به روزهای گذشته هم با افزایش قابل توجهی مواجه باشد.

مدل‌های اقتصادی

در پیش بینی قیمت یورو به تومان می‌توان از جمع آوری اطلاعات و عواملی استفاده کرد که قطعا روی قیمت ارز تاثیرگذار هستند. این موارد تولید کننده الگویی هستند که در نهایت با نرخ ارز مرتباط خواهند شد. مدل‌های اقتصادی دارای عواملی هستند که مبتنی بر تئوری اقتصادی بوده و تاثیر قابل توجهشان در قیمت یورو هم دیده می‌شود. همه متغیرها باید در این زمینه وارد شده و به پیش بینی دقیق‌تری برسیم. این روش کمی پیچیده و زمان‌بر بوده و توسط کارشناسان اقتصادی انجام می‌شود. ساخت مدل مهم‌ترین مرحله بوده و می‌توان داده‌های جدید را هم در آینده به آن اضافه کرد.

قدرت اقتصادی نسبی هم در این زمینه اهمیت بالایی دارد. برای پیش بینی نرخ ارز، باید قدرت رشد اقتصاد در کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم. دلیل آن هم این است که با جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و رشد یک فضای قوی، احتمالا ثبت بیشتر قیمت ارز بالا بوده و معمولا با روند کاهشی مواجه خواهیم بود. افزایش تقاضا برای ارز هم سبب می‌شود که قیمت با روند افزایشی مواجه باشد. این موضوع هم به ارزش ارز داخلی یک کشور بستگی دارد. در کشوری مانند ایران که ریال یکی از بی ارزش‌ترین ارزهای جهان است، مردم هم تمایلی به سرمایه گذاری در بانک مرکزی نداشته و روی دلار و دیگر کالا سرمایه گذاری می‌کنند.

همه این موارد سبب تقاضای بیشتر برای ارز شده و یورو هم دقیقا چنین شرایطی را پیدا می‌کند. قیمت یورو صرافی هم از این فاکتورها پیروی کرده مخصوصا در چند هفته اخیر، شیب افزایش قیمت یورو صرافی مانند قیمت دلار بسیار بالا بوده است. فضای ارزی کشور را باید به‌طور کامل تحلیل کرده و از ابزارهای پیش بینی دقیق برای این منظور بهره ببرید.

دریافت قیمت ارز از الان چند

وب سایت الان چند یکی از مراجع اصلی و عالی برای بررسی قیمت درهم به تومان، قیمت سکه، قیمت دلار، یورو، لیر و ... بوده و می‌توانید از نمودارهای ارائه شده هم برای تحلیل آماری ارزهای مختلف استفاده کنید. قیمت یورو امروز را می‌توانید از وب سایت الان چند دریافت کرده و تغییرات آن را هم به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. قیمت‌ها دقیق بوده و بدون تاثیر پذیری از مراجع مختلف خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: