April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۳۹۲
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳
0
اگرچه جریان ضد انقلاب همواره در تلاش بود تا مانع شنیده شدن صدای ایران شوند، اما مسئولان باید این صدا را به گوش جهان برسانند.

 

همیشه اینگونه نیست که واژه‌های زیبا در اصل و در عمل نیز تبلور زیبایی داشته باشند؛ بلکه گاه افراد درست در پشت همان واژه‌های زیبا می‌توانند عملکرد کاملا متناقض خود را عملی سازند. برای مثال اگر جریان تکفیری در پشت واژه زیبای اسلام ناب اقدامات ضد انسانی و کاملا وحشیانه خود را انجام می‌داد از همان تعاریف است و یا اگر کشوری مانند فرانسه هرگونه توهین به عقاید انسانی و دینی افراد را در پشت واژه آزادی بیان توجیه می‌کند نیز از همین بعد است. یکی دیگر از این واژه‌های زیبا نیز حقوق بشر است واژه‌ای زیبا و پررنگ و لعاب که هرچند وقت یکبار جماعتی را دور هم جمع می‌کند تا درباره زیبایی اش بیشتر صحبت کنند فارغ از اینکه این جماعت در طول حکومت خود چه جنایات و جنگ‌هایی را برپا کرده و انسان‌های بسیاری را از ساده حقوق ابتدایی خود یعنی زندگی محروم کرده اند.

حکایت نهادی برای دفاع از حقوق بشر

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ نهادی پر طمطراق در سازمان ملل که از سال ۲۰۰۶ اساس آن بنا شد و هدف آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشر است. نهادی که در اصل جایگزینی برای کمیسیون حقوق بشر بود تا بتواند ضعف‌ها و انتقاداتی که به آن وارد شده بود را جبران کند.

شورایی که باعث شد تا وزیر امور خارجه کشورمان نیز بامداد دوشنبه بار سفر بسته و در راس هیاتی وارد ژنو شود تا در در نشست عالیرتبه ۵۲مین شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کند.

حضوری که البته باعث ناراحتی آمریکا شد کشوری که سال‌های سال است با حضور غیرقانونی در کشور‌های متعدد ارمغانی جز مرگ و نیستی برای ساکنان آن نداشته است و توضیح بیشتر این جنایات از حوصله این گزارش خارج است حالا ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه اش مدعی شده که «سابقه حقوق بشر ایران اسفناک و رقت بار است و به نظر ما حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر یادآور ریاکاری ناراحت کننده رژیم ایران است.» و این هم مثال همان حکایتی است که در بالا گفته شد کشوری با سابقه جنایت چندین و چند ساله در جای جای جهان از نقض حقوق بشر کشوری شکایت دارد که تا به حال یک بار نیز نه به کشوری قشون کشی کرده و نه با حضور غیرقانونی حق شهروندان آن را نقض کرده است بماند که در مواردی نظیر سوریه شهروندان این کشور را نیز از چنگال فرزند نامشروع آمریکا یعنی داعش نیز رهایی بخشیده است.

صدایی که در کنفرانس امنیتی مونیخ شنیده نشد

هرچه بود ایران در این نشست حضور یافت و حرف‌های خود را بر زبان راند؛ از سابقه سیاه حقوق بشر در آمریکا گفت، از حق ناحق شده مردم فلسطین سخن بر زبان آورد، از کمک‌های آمریکا به گروه‌های تروریستی گلایه کرد، اعلام کرد که چه کشور‌هایی در تلاش بودند تا اعتراضات ایران را به اغتشاش تبدیل کنندو...

صحبت‌هایی که نمی‌توان به سادگی از کنار اهمیت آن‌ها گذشت و بهانه‌ای شد تا درباره آن بیشتر تامل کرد.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت حضور ایران در این نشست گفت: کلیت برگزاری این نشست و حضور جمهوری اسلامی ایران در آن اولا از آنجا حائز اهمیت است که در ماه‌های اخیر شاهد یک روایت سازی کاذبی از مساله حقوق بشر در کشور خود بوده‌ایم و همپچنین شاهد یک تلاش یکپارچه از دستگاه‌های امنیتی غرب و جریان‌های ضد انقلاب در پیشبرد این روایت کاذب بوده‌ایم. از سویی در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ عملا یکی از فرصت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران بود که می‌توانست مواضع واقعی خود را در قبال مساله حقوق بشر مطرح کند و به اتهام زنی‌هایی که به وی وارد می‌شود پاسخ دهد، اما به دلیل کارشکنی غرب و جریانات ضد انقلاب این فرصت از دست رفت؛ بنابراین نشست ژنو یک فرصت و یک نقطه عطف برای جمهوری اسلامی ایران بود تا بتواند مواضع خود را در قبال حقوق بشر در مواجه با نمایندگان دولت‌های دیگر و در مواجهه با افکار عمومی دنیا و خطاب به آن‌ها اعلام کند.

صدایی که می‌خواستند بازهم مسکوت بماند، اما.

وی ادامه داد: دومین مساله به متن این نشست مربوط است در زمینه مواردی که ایران درباره سلطنت طلبان، منافقین، ۱۷ هزار شهید ترور در ایران و همچنین روشنگری‌هایی که خطاب به افکار عمومی دنیا از سوی این بستر انجام شد مبنی بر اینکه چگونه وقایع داخل ایران از سوی رسانه‌های بیگانه و ضد ایرانی تحریف می‌شود صحبت کرد تمامی این‌ها بیانش در طول این نشست دو روزه سبب شد که بسیاری از این حقایقی که در لابه لای شانتاژ رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب پنهان مانده بود و یا به گوش جهان نرسیده بود این بار با دقت بیشتر برسد.

در مساله سوم هم ما رایزنی‌ها دو و سه جانبه در کنفرانس ژنو شاهد بودیم مانند دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با دبیرکل سازمان ملل و همچنین دیدار‌های پنج، چهار، دو و چند جانبه‌ای که در چهارچوب این سفر انجام شد با هدف طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سایر مسائل بین المللی یعنی در حقیقت این نشست و حضور نمایندگان سیاست خارجی کشور‌های مختلف بستری بود برای طرح بسیاری از دغدغه‌های چند جانبه که در این زمینه هم دستگاه دیپلماسی کشورمان با برنامه ریزی وارد آن شد و توانست دستاور‌های خوبی هم با طرف مقابل به اشتراک بگذارد.

وی با اشاره به هیاهوی منافقین در خلال صحبت‌های وزیر خارجه گفت: این مساله سابقه داشته است و حتی در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران هم شاهد بودیم که هرزمان یکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواست در خارج از کشور درباره مظلومیت ملت ایران صحبت کند با همین صدا‌های فریاد جریان ضد ایرانی مواجه می‌شد؛ بنابراین این موضوع تازه‌ای نیست. اما به طور مسلم ادامه صحبت‌های وزیر خارجه و تسلیم نشدن در برابر آن جوی که میخواستند ایجاد کنند خود تحسین برانگیز است و باید این مساله را لحاظ کرد که جریانات ضد انقلاب همواره در محافل بین المللی در تلاش بودند تا با تاثیر بر فرا متن مانع شنیده شدن صدای ایران شوند، اما مسئولان ما وظیفه دارند تا در این شرایط هم صدای ایران را به گوش جهان برسانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: