April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۴۹۶
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
وزیر نیرو گفت: استاندارد سازی و افزایش راندمان از اهم اقدامات برای رفع ناترازی تولید و مصرف برق است.

رفع ناترازی مهمترین برنامه در وزارت نیرو است

محرابیان در رویداد رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: رفع ناترازی در انرژی از مهمترین برنامه‌ها در وزارت نیرو و نفت است و به عنوان دستور کار در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود. رفع یک ناترازی بین تولید و تقاضا کار بسیار سنگینی است که برای اجرای آن دو نوع سیاست را در دستور کار داریم. در یک بخش اجرای طرح‌های توسعه و نیروگاهی، توسعه شبکه و خطوط انتقال است و سیاست دوم مدیریت صحیح مصرف با تکیه بر ارتقاء بهره‌وری در بخش‌های تولیدی و مصرفی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته برای رفع بخشی از ناترازی ضروری بود توسعه و تکمیل واحد‌های نیروگاهی را در دستور کار قرار دهیم. خوشبختانه هر یک کیلو وات ظرفیت سازی در کشور با تکنولوژی‌های کاملا بومی در کشور انجام می‌شود و ۵۰۰ یورو هزینه دارد. سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود ارائه شد و بیش از هزار مگاوات به توان این نیروگاه‌ها اضافه شد. به‌طور متوسط سرمایه گذاری در این افزایش توان به ازای هر کیلووات حدود ۲۵ یورو بود که حدود یک بیستم هزینه سرمایه گذاری در ایجاد ظرفیت جدید است.

وزیر نیرو در خصوص فعالیت‌های برای افزایش راندمان گفت: در سمت تولید اقدامات زیادی می‌توانیم انجام دهیم که مهمترین آن بخش بخار نیروگاه‌هاست که ۲۰ تا ۳۰ درصد امکان ارتقا راندمان برای بهینه کردن مصرف سوخت وجود دارد. طبق برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردیم، برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰ هزار مگاوات از طریق بهره وری انرژی، تراز برق کشور را مثبت کنیم که با کمترین سرمایه گذاری و عدم کاهش رفاه اجتماعی میتوان به آن رسید.

محرابیان ادامه داد: در بهره وری انرژی در بخش تقاضا کار‌های زیادی می‌شود انجام داد. در اوج مصرف تابستان امسال حدود ۷۰ هزار مگاوات تقاضای برق داشتیم که این ۷۰ هزار در سه بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی تقسیم می‌شود. از این ۷۰ هزار ۳۰ هزار در بخش سرمایشی مصرف می‌شود. برای تامین این ۳۰ هزار مگاوات اگر بخواهیم ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد کنیم، باید به اندازه ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت سازی کنیم. هر هزار مگاوات ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و در واقع ۲۰ میلیارد دلار نیاز است که این ناترازی را تامین کرد که البته اقتصادی نیست، زیرا این تقاضا در طول سال وجود ندارد.

او درباره استاندارد سازی در زمینه کولر‌های آبی و گازی گفت: در کولر‌های آبی مصرف هر سال کولر آبی حدود ۷۰۰ کیلووات است که فاصله آن با استاندارد‌های تدوین شده بیش از دو برابر است. در کولر گازی بدتر از این است. اگر اقداماتی در بخش تقاضا انجام دهیم حداقل میتوانیم ۱۵ هزار مگاوات کاهش تقاضا تنها در حوزه سرمایشی داشته باشیم که البته یک امر ناگهانی و ساده نیست و باید به صورت تدریجی به آن برسیم. امیدواریم با همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد بتوانیم استاندارد‌های لازم را وضع کنیم. ما نقطه ضعف‌هایی داریم که باید با وضع قوانین آن را مرتفع کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: