April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۶۷۷
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
با افزایش و گسترش چک الکترونیکی چک کاغذی به سمت کاهش می‌رود، اما تکلیف چک های قدیمی چه می شود.

با وجود چک‌های الکترونیکی سرانجام چک‌های کاغذی چه می‌شود؟

«چک امن دیجیتال» با عنوان «چکنو» در بانک صادرات رونمایی و برای اولین‌بار در نظام بانکی عملیاتی شد. همزمان با اجرای قانون جدید چک، آمار چک‌های برگشتی کاهش چشمگیر داشته است. با مقررات‌گذاری چک های الکترونیکی توسط بانک مرکزی و همچنین پیاده‌سازی فنی وبا تکمیل مقررات‌گذاری، این چک ها عملیاتی می‌شود.

برای اختصاص چک الکترونیک، در مرحله اولیه به هر فرد یک رنگ اختصاص داده می‌شود که تا حدودی از وضعیت اعتباری خود در حوزه چک مطلع شود و پس از بررسی بیشتر یک عدد به عنوان اعتبار فرد در حوزه چک اختصاص خواهد یافت. به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، پیش از این سامانه محچک تجربه شده که مربوط به مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک‌های برگشتی بود و با این اقدام زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش یافت.

بر اساس آمار بانک مرکزی، در سال ۹۶ روزانه حدود ۱۰ نفر برای چک برگشتی راهی زندان می‌شدند که مشکلات بسیاری به همراه داشت، اما هم‌اکنون این آمار به یک نفر در دو روز کاهش یافته است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرده که دسته چک‌های کاغذی همچنان معتبر است و امروز یک زیست‌بوم جدید به وجود آمده تا بازار به سمت چک‌های دیجیتال حرکت کند؛ بنابراین فعلا قرار نیست تغییر‌ی برای چک‌های صیادی صورت بگیرد. کسی که چک دیجیتال را قبول می‌کند نیاز نیست حتما دسته چک دیجیتال داشته باشد و دریافت‌کننده می‌تواند به شعبه مراجعه و چک را نقد کند و با این روش دیگر نگرانی درباره نقد نشدن چک نخواهد داشت.

بر اساس این اطلاعات، ذینفع چک می‌تواند به صورت غیر حضوری هم این چک را نقد کند. طبق بخشنامه‌ای که به شبکه بانکی ابلاغ شده، دارندگان چک الکترونیک می‌توانند با ارائه به شماره چک به کل شبکه بانکی این چک را نقد کنند.

مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از چک امن دیجیتال برای به حداقل رساندن ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد چک‌های کاغذی به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده کنند.

درخواست و صدور دسته‌چک دیجیتال، صدور، دریافت، انتقال و وصول درون بانکی و بین بانکی چک دیجیتال، ضمانت آن توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی از جمله مهمترین قابلیت و مزیت‌های راه‌اندازی چک امن دیجیتال است. ضمن اینکه در زمان انتقال مبلغ چک امن دیجیتال به حساب ذی‌نفع، امکان انتقال آن به دیگری نیز وجود دارد.

تمام قوانین و مقررات چک کاغذی در مورد این خدمت نوین صدق می‌کند، اما در چک امن دیجیتال، چک کاغذی حذف و با استفاده از امضای دیجیتال معتبر می‌شود. به گفته مسئولان بانکی، چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد.

با ورود چک‌های الکترونیکی، تکلیف چک‌های کاغذی چه می‌شود؟

صدور چکنو در وجه مشتریان حقوقی عملیاتی شد

نسخه جدید ٢.٦ نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران ویژه سیستم‌عامل اندروید با قابلیت صدور «چکنو» در وجه مشتریان حقوقی منتشر شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت این بانک به نشانی: www.bsi.ir و به‌روزرسانی نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران، از خدمت نوین چکنو در این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

 

مطابق نقشه راه توسعه سامانه چکنو بانک صادرات ایران، ارائه خدمات این سامانه برای مشتریان حقوقی بانک تا پایان سال ١٤٠١ مدنظر بود که این موضوع عملیاتی و در فاز نخست آن، صدور چک امن دیجیتال در وجه مشتریان حقوقی بانک امکانپذیر شد.

 

بانک صادرات ایران همواره به ویژگی‌های خاص گروه‌های مختلف مخاطبان خود توجه داشته و تلاش کرده است از طریق ایجاد محصولات شخصی‌سازی شده، شرایط بهبود تجربه مشتریان را فراهم کند. این موضوع در ارتباط با ارایه خدمات بانکی به مشتریان حقوقی در سامانه چکنو نیز لحاظ شده به نحوی که با توجه به ماهیت و ویژگی‌های متمایز فعالیت‌های تجاری مشتریان حقوقی نسبت به مشتریان حقیقی و به تبع آن شکل‌گیری نیاز‌هایی خاص و منحصر به فرد توسط این گروه از مشتریان، تلاش شده است تا در طراحی خدمات ارایه شده در سامانه چکنو برای مشتریان حقوقی این تفاوت‌ها لحاظ شود.

 

بیشتر بخوانید: رونمایی بانک صادرات ایران از پتروصاد برای تأمین مالی و نقدینگی+(فیلم)

 

تکلیف چک های کاغذی روشن شد

محرمیان در خصوص حذف چک‌های قدیمی گفت: در خصوص حذف چک‌های قدیمی به این معنی که این چک‌هایی که دست مردم است و صادر شده دیگر افراد نتوانند از آن استفاده کنند این اتفاق نخواهد افتاد و مردم نباید نگران باشند.

او در ادامه گفت: اما بعد از یک مدت یکسری محدودیت‌ها ایجاد و بعد از آن افراد فقط می‌توانند در همان بانک که مربوط به آن چک است آن را نقد کنند احتمالا این اتفاق هم از شهریور رقم خواهد خورد و اکنون مشغول برنامه ریزی و نهایی سازی هستیم.

او گفت: به تدریج با افزایش و گسترش چک الکترونیکی چک کاغذی به سمت کاهش می‌رود، اما مردم اصلا نگران چک‌های قدیمی خود نباشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: