April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۸۳۶
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
0

ارزان ترین کشورها برای تحصیل

به عنوان یک متقاضی تحصیل در خارج از کشور، زمانی که به تحصیل در دیگر کشورها فکر می کنید، چه چیزهایی به ذهن شما می آید؟ قطعا شما به دنبال یافتن کم هزینه ترین و ارزان ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی و در کنار آن دوست دارید در یک دانشگاه معتبر در سطح جهانی تحصیل کنید.

در این مقاله لیستی از چند کشور مختلف دنیا را به شما ارائه می کنیم که هم دارای دانشگاه های معتبر با رنکینک بالا در جهان هستند، هم اینکه شهریه تحصیلی مقرون به صرفه ای از دانشجویان بین الملل دریافت می کنند و هزینه زندگی در آن ها پایین است. معیارهای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هر فرد و رشته تحصیلی می تواند متفاوت باشد.

با توجه به هزینه‌های بالای زندگی، تحصیل رایگان یا حتی تحصیل با هزینه‌ بسیار پایین در دانشگاه می‌تواند نقش پررنگی در تصمیم دانشجویان برای انتخاب محل تحصیل ایفا کند. بنابراین با توجه به بودجه محدود دانشجویان بین‌المللی، انتخاب ارزان‌ترین کشور برای تحصیل می‌تواند شرایط بهتری در حین تحصیل ایجاد کند و دانشجویان نگرانی از بابت تامین هزینه‌های تحصیل نداشته باشند.

dornamigration.com

ارزان ترین کشورها برای تحصیل

امروزه بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت هستند، در این مسیر، یکی از بهترین و رایج ترین انتخاب‌ها ادامه تحصیل می باشد، چرا که پس از اتمام دوره دانشجویی، شرایط یافتن کار و اقامت در کشور مقصد را نیز فراهم می‌کند.

تحصیل در کشوری دیگر مزایایی همچون، تجربه زندگی در فرهنگی دیگر، آشنایی با زبان دوم، بهره مندی از رفاه اجتماعی و… را دارد. اگر از مزایای تحصیل در کشوری دیگر بگذریم باید خاطر نشان کنیم که زندگی و تحصیل در کشورهای خارجی هزینه زیادی نیز دارد. البته اگر ارزان ترین کشور برای تحصیل را انتخاب کنید، علاوه بر مزایای گفته شده، هزینه تحصیل هم پایین‌تر خواهد بود.

به منظور انتخاب ارزان ترین کشور برای تحصیل، باید نکات مختلفی را در نظر گرفت تا علاوه بر هزینه مناسب، از سایر مزایای تحصیل در خارج نیز بهره‌مند شوید. نکاتی مانند زبان کشور، شرایط اخذ اقامت بعد از تمام شدن تحصیلات، سبک زندگی، شرایط اجتماعی، مسافت و… می‌توانند به انتخاب کشور مناسب برای تحصیل کمک کنند.

در برخی از کشورها تحصیل در دانشگاه های دولتی برای تمامی متقاضیان اعم از داخلی و خارجی رایگان بوده و تنها مبلغ اندکی را به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می کنند. در حالی که برخی دیگر با ارائه بورسیه تحصیلی فرصت تحصیل به صورت رایگان به دانشجویان بین المللی می دهند. در اغلب موارد این بورسیه می تواند بخشی از هزینه های زندگی شما را نیز شامل شود که مزیتی دو چندان است.

در این مقاله ما ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی را از جنبه‌های مختلف برای شما تشریح می‌کنیم. کشورهایی که در عین کیفیت بینظیر آموزشی، از نقطه‌ نظر اقتصادی نیز به‌ صرفه هستند.

تحصیل در آلمان

آلمان

آلمان جزء معدود کشورهایی است که علاوه بر شهروندان خود و اتحادیه اروپا، برای مهاجرین قانونی از سراسر دنیا نیز تحصیلات رایگان را فراهم می‌آورند و جزء یکی از ارزان ترین کشورها برای تحصیل می باشد. برای دانشجویان بین المللی، آلمان به عنوان کم هزینه ترین کشور برای مهاجرت در صدر فهرست مقاصد تحصیلی مقرون به صرفه است. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه‌های زندگی برعهده خود شما است و به طور متوسط، ماهانه باید برای خورد و خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تلفن، اینترنت، تفریح و فعالیت های متفرقه مقادیری را فراهم کنید.

این کشور دانشگاه های معتبر، هزینه های نسبتاً پایین و کیفیت زندگی بالا را ارائه می دهد. در تمامی دانشگاه های دولتی، به استثنای دانشگاه های بادن-وورتمبرگ، شهریه ای در مقطع کارشناسی و دکترا دریافت نمی شود.

بر اساس قانون کشور آلمان، دانشجویان بین‌ المللی که پاره وقت کار می‌ کنند، بسته به نوع کارشان، می‌ توانند حدود 9 یورو در ساعت دریافت کنند. همچنین، ممکن است نیاز به پرداخت مالیات بیش از دستمزد معین در ماه داشته باشید. از مشاغل پاره وقتی که دانشجویان در این کشور می توانند انجام دهند نیز باید به ناظر کتابخانه، دستیار آموزشی، پیشخدمت، پرستار بچه، متصدی بار، صندوقدار اشاره کرد.

هندوستان

برای معرفی کشور بعدی از لیست ارزان ترین کشورها برای تحصیل و زندگی، می توان یک راست به سراغ کشور هند رفت. هند گزینه فوق العاده ای برای دانشجویانی است که به دنبال ترکیب مقرون به صرفه بودن و تنوع فرهنگی هستند.

درحالی که زبان هندی برجسته ترین زبان در بین بیش از 100 زبان رایج است، اما تحصیل در دانشگاه های هند به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود و از این رو دانشجویان نیازی به یادگیری زبان های دیگر به غیر از انگلیسی ندارند. هزینه شهریه در هند به طور چشمگیری متفاوت است و دانشگاه های دولتی بسیار ارزان تر از دانشگاه های خصوصی هستند چرا که آن ها توسط دولت تأمین می شوند.

هزینه های زندگی مقرون به صرفه است، هزینه های تحصیل بسته به سطح تحصیلی و دانشگاه شما متفاوت است، اما معمولاً بیش از 7,880 دلار در سال نیست و شما می توانید با حداقل 4,600 دلار آمریکا در سال زندگی راحت داشته باشید.

تحصیل درایتالیا

ایتالیا

 ایتالیا یکی از کشورهایی است که فرصت تحصیل رایگان را در اختیار همه افرادی که علاقمند به مهاجرت تحصیلی هستند فراهم می‌کند. رتبه بالای دانشگاه های ایتالیا و قدمت طولانی دانشگاه های آن و همچنین هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین می باشد و امکان استفاده از بورسیه های مختلف تحصیلی سالانه هزاران متقاضی ادامه تحصیل را در داخل و خارج از اروپا به ایتالیا کشانده است.

تسلط به زبان ایتالیایی یکی از ملاک های مهم است که شما حتماً باید برای ورود به دانشگاه های این کشور داشته باشید و قبل از آن در کلاس های آموزش زبان ایتالیایی شرکت کرده باشید. تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا کاملا رایگان است و فرصت تحصیل در این کشور با وام های تحصیلی و اعطای بورس های جزئی فراهم است.

در واقع هزینه تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در هر سال می باشد و از آنجا که هزینه زندگی نیز در شهرهای ایتالیا بسیار پایین و مقرون به صرفه است، می‌توان آن را جزو ۱۰ کشور ارزان برای مهاجرت تحصیلی تلقی کرد. علاوه بر این برای تحصیل در ایتالیا می‌توانید از انواع بورسیه تحصیلی استفاده کنید.

لهستان

یکی دیگر از ارزان ترین کشورها برای تحصیل، کشور لهستان است که کیفیت تحصیلی بالایی همراه با فرهنگ و تاریخ خارق العاده ارائه می دهد. لهستان همسایه آلمان است و از بسیاری جهات برای تحصیل و اقامت فوق العاده محسوب می‌شود.

پایتخت لهستان، ورشو، در آخرین شاخص بهترین شهرهای دانشجویی QS، در بین 20 شهر برتر از نظر مقرون به صرفه بودن، و درمجموع در رتبه 53 قرار گرفت. این شهر در بین ۲۰ شهر اقتصادی مناسب دانشجویان دسته بندی شده (QS Best Student Cities index) و دانش زبان انگلیسی مردم عادی نیز قابل قبول است.

در صورت تسلط به زبان لهستانی، می توانید به صورت رایگان مطالعه کنید. به طور متوسط هزینه دانشگاه در لهستان سالانه دو هزار دلار است و با کمتر از ماهی پانصد دلار می‌توان زندگی دانشجویی قابل قبولی را تجربه کرد. به خصوص اگر در شهر ورشو از دانشگاهی پذیرش بگیرید، هزینه‌های زندگی اقتصادی و کیفیت خدمات دریافتی مقبول و جذاب خواهد بود.

ترکیه

این روزها تحصیل در ترکیه به یکی از بهترین گزینه های مهاجرت تبدیل شده است. پایین بودن هزینه های زندگی در ترکیه و همچنین همسایگی با ایران و امکان سفر به آن بدون أخذ ویزا، این کشور را به عنوان یکی از اولین مقاصد مهاجرتی در میان ایرانیان مطرح کرده است. هزینه تحصیل در این کشور به نسبت کشورهای اروپایی و امریکایی کمتر است و به نوعی شامل کشورهای ارزان و کم هزینه برای تحصیل می شود.

دانشگاه‌های ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند که سطح آموزش‌های ارائه شده بالاتر از استاندارد است و دارای آموزش با کیفیت، اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. با توجه به این مزایا، دانشجویان به راحتی می‌توانند از پله‌های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

زبان رایج در دانشگاه‌های کشور ترکیه ترکی و انگلیسی می باشد و در صورت مسلط بودن به زبان انگلیسی می‌توانید این کشور را برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنید که یکی از ارزان ترین کشورها برای تحصیل می باشد.

نروژ

این کشور از یکی از ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. سیستم آموزشی رایگان و موقیعت های شغلی فراوان در این کشور باعث شده است که افراد زیادی تمایل به مهاجرت تحصیلی به این کشور را داشته باشند.

 تحصیل در نروژ رایگان است اما دو مشکل عمده دارد. اول اینکه رشته‌های کمی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و دوم اینکه هزینه زندگی در این کشور کمی بالا است. مشکل اول را می‌توان با شش ماه مطالعه ابتدایی زبان یا یافتن یک برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی حل کرد و چالش دوم با گرفتن یک کار پاره وقت یا تلاش برای دریافت بورسیه تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است که پیش از این سوئد نیز شرایط مشابه نروژ را ارائه می‌کرد، اما چند سالی است که از شهروندان خارج اتحادیه اروپا شهریه تحصیل دریافت می‌کند. با این تفاسیر، اگر قصد مطالعه رایگان دارید، شاید بهتر باشید که کمی عجله را چاشنی کار کنید و پیش از پیروی نروژ از همسایه خود، سریع‌تر ارتباط خود را با یکی از دانشگاه‌ها برقرار کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: