April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۹۶۷
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: درخصوص خانم منصوری و آقای زیبا کلام باید بگویم جلب دادرسی صادر شده و پرونده آنها را به دادگاه کیفری ۲ ارسال کرده‌ایم.

خرین وضعیت پرونده کیانیان، زیبا کلام و منصوری/ دستگیری ۶ نفر به اتهام قاچاق ارز در تهران

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه (۲۳ اسفند ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز شد.

اقدامات قوه قضاییه در راستای تحقق شعار سال

او گفت: با توجه به نام گذاری امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی تمام اجزای قوه قضاییه بسیج شد تا در این راستا بخش عمده‌ای از موانع بر سر راه تولید کشور با رویکرد استفاده از دانش بنیان‌ها حرکت کند.

ستایشی افزود: در سازمان بازرسی کل کشور در نه ماهه سال جاری در راستای تحقق شعار سال ۱۲۹ نامه هشداری به دستگاه‌ها ارجاع شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی‌های سراسر کشور تشکیل شده و ۷۳۰ فقره پرونده در راستای امر حمایت در کل کشور تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تولیدی مورد نظر قرار گرفته شده است.

او گفت: همچنین ۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد: براساس گزارش دیوان عدالت اداری ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده مربوط به حمایت از تولید از طرق مختلف در دیوان‌مورد بحث و رسیدگی واقع شده است که بیشتر از حمایت از تولید در حوزه گمرک و مالیات بوده است.

وی اظهار کرد: براساس‌گزارش سازمان زندان‌ها در ده ماهه اخیر، با برگزاری دوره‌های آموزش و مهارت فنی و حرفه‌ای برای ۸۳ هزار تن زندانی، حدود ۵۱ هزار گواهی مهارتی صادر شده است که در همین راستا حدود ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.

ستایشی ادامه داد: براساس گزارش دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، دستگاه قضا ۴۴ هزار و ۱۰۰ شرکت کارخانه بنگاه تولیدی را جهت بررسی و رفع مشکلات در این ستاد پذیرش کرده است که برای تک تک آن‌ها جلسات رفع موانع تشکیل و اتخاذ تصمیم شده است. همچنین در سازمان‌پزشکی قانونی در جهت حمایت دانش‌بنیان، اقدام به بومی‌سازی تجهیزات شده است.

پرونده فیلیمو و علت عدم توقیف این پلتفرم

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده فیلیمو و علت عدم توقیف این پلتفرم گفت: یک قاعده جرم و مجازات داریم که بر اساس این قاعده هر ترک فعلی جرم نیست، در ارتباط با موضوع مورد بحث که قضایی هم هست به دادسرای عمومی انقلاب ارجاع شد.

ستایشی ادامه داد: مجموعه ساترا در رابطه با موضوع سکوی فیلیمو یک طرح شکایتی کرده است که صرف نظر از این‌که دستگاه شکایت‌کننده مرجع است. شکایت به شعبه مورد که در خصوص تولیدات صوت و تصویر است ارسال شد، قاضی قرار منع تعقیب صادر کرد.

وی گفت: شاکی به تصمیم اعتراض کرد و اکنون پرونده به دادسرای کارکنان دولت که دادگاه صالحه ارجاع شده و مورد بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده ابر بدهکاران بانکی گفت: این پرونده مربوط به یک گروه خودرویی است که ۲۷ متهم دارد. اتهام متهم اول اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع است.

وی ادامه داد: متهم ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ وون کره جنوبی اخلال در نظم اقتصادی کشور کرده است که قرار برای یکایک متهمین صادر شده است و با تودیع وثیقه آزاد هستند و رسیدگی به پرونده در فرودین ۱۴۰۲ ادامه دارد.

تعداد مشمولان عفو گسترده مقام معظم رهبری

ستایشی در خصوص تعداد مشمولان عفو گسترده مقام معظم رهبری گفت: تعداد کل کسانی که مورد عفو واقع شدند، حدود ۸۲ هزار نفر است. این عفو بر ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش ناظر بر متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر بوده است و بخش دوم در خصوص متهمان سازمان و نیرو‌های مسلح و ... بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: آنچه که مربوط به متهمان پرونده‌های حوادث اخیر کشور بود، ۲۲ هزار نفر بودند که این نشان‌دهنده این نیست که این افراد بازداشت بودند که برخی از این افراد با تعهد هنگام بازداشت آزاد شدند و همان تعبیری که رهبر انقلاب در روز‌های اول فرموند قوه قضاییه با تفکیک به پرونده افراد رسیدگی کرد. اصلا این‌گونه نبوده است که ۲۲ هزار نفر در زندان باشند؛ بلکه این عفو موجب زوال سابقه می‌شود و از تعقیب کیفری معاف می‌شود.

ستایشی بیان کرد: ۶۰ هزار نفر باقی ماندند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر آزاد شدند. ۳۴ هزار نفر مشمول تخفیف شدند که در مجموع ۴۸ هزار و ۱۲۶ هزار از زندان آزاد شدند.

وی درخصوص مرخصی زندانیان برای سال نو گفت: دستور العمل مرخصی صادر می‌شود و قبل از امر رئیس قوه قضائیه نمی‌توانم چیزی بگویم، اما باید بگویم ایشان به مسائلی که روان مردم را پریشان می‌کند بسیار حساس هستند.

ستایشی گفت: کسانی که تجاوز، خشونت و اعمالی از این دست داشتند شامل مرخصی نمی‌شوند.

وی درباره برنامه قوه قضائیه برای این‌که زندانیان از تسهیلات برای اشتغال‌زایی بهره‌مند شود، بیان کرد: از خدماتی که در این حوزه در سال ۱۴۰۱ داده شد، تشکر می‌کنیم، بسیار امید به برنامه توسعه هفتم برای ادامه این روند در سال ۱۴۰۲ داریم تا ان‌شاءالله شاهد رفع مشکلات باشیم. در سال ۹۸۹ زندانی از تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ تسهیلات دریافت کرده‌اند که در مجموع ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعلام جرم درباره ۳ رسانه و آقایان رضا کیانیان و صادق زیباکلام و خانم آذر منصوری گفت: در ارتباط با افرادی که نام برده شد، نسبت به آقای کیانیان باید بگویم، مع‌الاسف که مشاهده می‌کنیم برخی از افراد نشر اکاذیب می‌کنند و بار‌ها هم عنوان می‌کنیم افراد رعایت کنند، پرونده ایشان در مرحله تحقیقات مقدماتی در شعبه دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است و اتهام ایشان نشر اکاذیب است.

وی ادامه داد: در خصوص خانم منصوری و آقای زیبا کلام باید بگویم جلب دادرسی صادر شده است و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. اتهام این افراد تشویش افکار عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که قرار منع تعقیب صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ۳ روزنامه در روز‌های اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرای عمومی انقلاب در حال رسیدگی است.

وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان اوین

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد که تحقیقات به لحاظ اهمیت و گستردگی کار ادامه دارد و وعده گرفتیم تا یک ماه آینده قرار نهایی را صادر و به دادگاه صالحه ارسال شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص فرار متهم سینا استوی که متهم یک پرونده اقتصادی است گفت: امیداورم ایشان حرف‌های من را بشنود و بر اساس قرار قانونی که صادر شده است، خودش را معرفی کند.

وی افزود: ایشان مطابق وثیقه آزاد شده است و اتهام ایشان اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش رمز ارز است که قانون گذار ۱۹۵ هزار میلیارد ریال از اموال ایشان را توقیف کرده است و ایشان برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر مشکل ایجاد کرده است.

بررسی انتشار تصاویری از برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص انتشار تصاویری از برخورد خشن با یک زن مقابل یک مدرسه، گفت: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر شد و پس از احضار تفهیم اتهام شد و قرار تأمین کیفری و نظارت قضایی برای وی صادر شد.

وی افزود؛ تصمیمات مجدانه و محکم دادسرای نظامی انجام شد و اکنون پرونده در حال تحقیقات است و در ادامه با صدور قرار نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرد مورد اشاره عضو کدام نهاد بوده است؟ گفت: این فرد عضو فراجا نبوده است. در ارتباط با آن خانم چیزی که دلالت بر تشکیل پرونده باشد، تاکنون به ما نرسیده است.

بررسی بدحالی دانش آموزان در مدارس

سخنگوی قوه قضائیه خصوص ماجرای بدحالی دانش آموزان در مدارس گفت: ابتدا بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم که در این خصوص در استان فارس ۸ نفر بازداشت شده‌اند و مرتبطین احتمالی هم تحقیقات در مورد آن‌ها انجام و نتایج اعلام می‌شود. قوه قضائیه هیچ مسامحه‌ای با سر حلقه‌های احتمالی این موضوع نخواهد داشت و با برهم زنندگان امنیت روان مردم و کسانی که مواد مرتبط با این مسأله را تهیه می‌کنند با قاطعیت برخورد و اشد مجازات بر اساس تصمیم دادگاه خواهند داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه قوه قضائیه در رابطه با شایعه پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی، چه برنامه و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه پراکنی سلبریتی‌ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضائی تشکیل شده است؟ گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است و با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد، زیرا حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در این رابطه نیز پرونده‌های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: