April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۰۴۲
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
0

بوت (Boot) در لغت به معنای راه‌اندازی است. بوت‌شدن همان فرایند روشن‌شدن یک کامپیوتر و واردشدن آن به محیط سیستم‌عامل و آماده به‌کار شدن است. به عبارتی منوی بوت لپ تاپ لنوو به منوی قابل دسترسی هنگام راه‌اندازی کامپیوتر اشاره دارد که شامل سخت‌افزارهای مختلفی مانند سی‌دی، دی‌وی‌دی، درایو فلش USB یا هارد دیسک در زمان راه‌اندازی می‌شود. درواقع از زمانی که کامپیوتر روشن می‌شود، سیستم به‌صورت خودکار، به آزمودن سلامت سخت‌افزارها و اجراشدن هستهٔ سیستم‌عامل می‌پردازد. درنهایت کنترل سیستم به‌دست سیستم‌عامل داده می‌شود تا قابل استفاده باشد.

اگر به‌دنبال تنظیمات بوت و بایوس لپ تاپ لنوو هستید، تا انتها ما را همراهی کنید:

تنظیمات بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو

چگونه به صفحه بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو برویم؟

بوت لپ تاپ لنوو آن را آمادهٔ استفادهٔ مجدد می‌کند. در این فرایند، سیستم تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را برای بارگذاری درست سیستم‌عامل، بررسی و اجرا می‌کند. برای ورود به منوی بوت لنوو، دو گزینه دارید؛ اولین مورد استفاده از دکمهٔ novo و گزینهٔ دیگر فشار دادن کلید منو بوت کامپیوتر است:

  • از دکمهٔ Novo استفاده کنید

دکمهٔ Novo یک راه‌حل ساده و آسان برای تنظیمات بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو است. برای واردشدن به منوی بوت دستگاه از طریق فشردن Novo، ابتدا دستگاه را خاموش کنید، سپس دکمهٔ Novo را روی رایانهٔ خود فشار دهید تا به منوی این دکمه برسید و با فشار دادن کلیدهای جهت‌دار، به گزینهٔ Boot Menu بروید. درواقع دکمهٔ Novo، رایانه را قادر می‌سازد تا روشن شود و مستقیماً به حالت Boot برود. بااین‌حال، این دکمه گاهی اوقات از کار می‌افتد. درصورتی‌که نتوانستید از این طریق وارد منو بوت لپ‌تاپ شوید، می‌توانید از روش بعدی جهت تنظیمات بوت استفاده کنید.

  • از کلید منوی بوت لنوو استفاده کنید

هنگامی که دکمهٔ Novo کار نمی‌کند، استفاده از کلید BIOS Lenovo کمک‌کننده خواهد بود. این کلید اغلب برای ورود به منوی بوت در لنوو و سایر برندهای رایانه استفاده می‌شود. برای ورود به تنظیمات بایوس لپ تاپ لنوو باید کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کنید و کلید میانبر Fn + F12 را در طول فرایند بوت فشار دهید تا منوی آن بالا بیاید. معمولاً از این دو طریق، می‌توان به منوی بوت دستگاه وارد شد و تنظیمات مربوط به آن را انجام داد.

چرا لپ‌تاپ لنوو بوت نمی‌شود؟

بوت نشدن ویندوز دلایل مختلفی دارد که از ایرادهای سخت‌افزاری تا مشکلات و ناهماهنگی‌های نرم‌افزاری را شامل می‌شود. البته خراب بودن دستگاه‌های جانبی مثل اسپیکر، پرینتر و حتی ماوس هم گاهی مانع از بوت شدن سیستم‌عامل می‌شوند. به‌علاوه، خرابی پاور یا کار نکردن اتصالات و کابل‌های مربوط به آن هم جزو مهم‌ترین عواملی هستند که منجربه بروز این مشکل می‌شوند. یکی دیگر از دلایل بوت نشدن سیستم، عدم نصب صحیح درایور دستگاه‌های جانبی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

باید بدانید که بوت لپ تاپ لنوو گاهی به‌دلیل وجود اشکال در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه اتفاق می‌افتد، یعنی اگر برنامه یا نرم‌افزاری در سیستم شما معیوب باشد، ممکن است جلوی بوت شدن لپ‌تاپ را گرفته و این فرایند را مختل سازد. کارشناسان تعمیر لپ‌تاپ بر این باورند که برخی ناهماهنگی‌های نرم‌افزاری هم می‌تواند منجربه بروز این مشکل شود. بد نیست که بدانید گاهی مشکلات بایوس و به‌هم‌ریختن تنظیمات این بخش سبب بوت نشدن دستگاه می‌شود. به‌طورمعمول، بوت نشدن لپ‌تاپ بیشتر دلیل نرم‌افزاری دارد و به‌ندرت ربطی به سخت‌افزار رایانه دارد. بااین‌حال این امکان صفر نیست، بنابراین اگر نرم‌افزار و برنامه‌های سیستم شما هیچ‌گونه مشکلی ندارند، بهتر است که آنان را ازلحاظ سخت‌افزاری چک کنید.

تنظیمات بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو

رفع مشکل بوت نشدن لپ‌تاپ لنوو

بوت نشدن لپ‌تاپ لنوو یکی از مشکلات شایعی است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در ادامه چند روش برای حل این مشکل بیان شده است:

  • اسکن کردن ویندوز

اسکن ویندوز اقدامی است که می‌تواند مشکلات بوت شدن سیستم‌عامل را برطرف کند. اگر سیستم ویروسی شده باشد، اسکن شدن آن توسط یک آنتی‌ویروس قدرتمند، بسیاری از مشکلات و اختلالات موجود بوت لپ تاپ لنوو را برطرف خواهد کرد.

  • فعال کردن حالتSafe Mode ویندوز

قابلیت Safe Mode یکی از این قابلیت‌های کاربردی جهت تنظیمات بایوس لپ تاپ لنوو است که روشی خاص برای بوت کردن هم محسوب می‌شود. با فعال کردن این قابلیت، ویندوز به کمترین میزان از سایر نرم‌افزارها استفاده می‌کند. انجام این کار ساده و بدون هزینه است، اما تا حد زیادی می‌تواند مشکلات مربوط به بوت نشدن کامپیوتر را حل کند.

  • جدا کردن USBها

برخی از کاربران ویندوز 10 ادعا می‌کنند که با آپدیت شدن ویندوز، سیستم به‌درستی لود نمی‌شود یا این‌که مشکلاتی در بوت کردن دارد. جالب است که بدانید این مشکل هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل می‌شود و راه‌حل آن جدا کردن دستگاه‌های USB است. دلیل این مسئله هم این است که برخی دستگاه‌های یو‌اس‌بی با ویندوزهای جدید سازگاری ندارند.

  • چک کردن باتری لپ‌تاپ

در متن مقاله اشاره شد که یکی از دلایل عدم بوت لپ تاپ لنوو، ناشی از ایرادات سخت‌افزاری است. برای این‌که از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید، بهتر است که دستگاه را با یک باتری دیگر هم چک کنید. در صورت خرابی باتری، حتماً آن را از دستگاه خارج کرده و با وصل کردن لپ‌تاپ به برق، مجدداً بالا آمدن ویندوز را امتحان کنید؛ اگر مشکل حل شد، بهتر است که لپ‌تاپ را جهت انجام تعمیرات به نمایندگی لنوو ببرید.

  • غیرفعال کردن قابلیت بوت سریع

اقدام دیگری که به رفع مشکل بوت نشدن لپ‌تاپ لنوو کمک می‌کند، غیرفعال کردن سیستم بوت سریع است. بوت سریع بخشی از تنظیمات BIOS  یاUEFI است که اجازهٔ افزایش سرعت عمل ویندوز را به سیستم می‌دهد. با غیرفعال کردن این گزینه، به ‌احتمال زیاد مشکلات مربوط به بوت کامپیوتر حل می‌شود.

تنظیمات بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو

سخن پایانی

راه‌اندازی سیستم‌عامل ویندوز یا بوت لپ تاپ لنوو یکی از مهم‌ترین دغدغهٔ کاربران لنوو است. امکان بوت سریع از طریق دکمهٔ Novo و هم‌چنین کلید میانبر بوت دستگاه امکان‌پذیر است، اما گاهی اعمال تنظیمات بوت و بایوس لپ‌تاپ لنوو به دلایل مختلفی با مشکل روبه‌رو می‌شود. گاهی این مشکلات به‌دلیل ایرادات نرم‌افزاری بروز می‌کند و در مواقع خاصی این ایرادات می‌تواند ناشی از وجود مشکل در قطعات سخت‌افزاری دستگاه باشد. چنانچه قطعات لپ‌تاپ شما خراب شده باشد و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد، می‌توانید به نمایندگی لنوو به آدرس www.lenovotehran.com مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: