May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۴۹۸
۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
0

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام حفر چاه باید به آن دقت شود، رعایت نکات ایمنی می باشد. حفر چاه به منظور دسترسی بیشتر به منابع طبیعی صورت می گیرد و نباید طوری باشد که منجر به خسارت و آسیب به جان افراد شود. در صورتی که اصول و استاندارد های ایمنی در حفاری رعایت نشوند ممکن است اتفاقات و مشکلات جبران ناپذیری برای شما و کسانی که مشغول به حفاری هستند پیش بیاید. ما در این مطلب قصد داریم در رابطه به نکات ایمنی در حفر و نگهداری چاه بپردازیم.

نکات ایمنی در حفر و نگهداری چاه

1.    آموزش دادن به کارگران

معمولا اکثر شرکت ها با همکاری افرادی که تجربه و تخصص کافی را دارا می باشند شروع به حفر چاه می کنند. اما گاهی اوقات برخی کارفرمایان از افرادی کمک می گیرند که تجربه کافی را ندارند.
در چنین شرایطی بسیار مهم است که ابتدا فرد یا افراد آموزش های لازم را ببینند و با محیط کار آشنا شوند و سپس مشغول به کار شوند. این کار به راحتی می تواند از خسارت های جانی و مالی مانند قطع شدن سیم های برق در حین کار جلوگیری کند.

2.    استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی

همواره در تمامی کار ها توصیه می شود که همیشه از سر، گوش ها و چشم ها خود مراقبت کنید. این مورد یکی از ضروری ترین موارد ایمنی در هنگام حفر چاه نیز می باشد. به عنوان مثال استفاده از کلاه ایمنی در هنگام حفاری از برخورد سر شما با لوله ها جلوگیری می کند و مانع آسیب رسیدن به سر شما می شود. چنین مشکلی هنگامی رخ می دهد که فرد جهت تعمیر یا وصل کردن لوله ها به سمت پایین خم شده و در صورت بلند شدن ناگهانی، سر فرد با لوله ها برخورد کند.
علاوه بر این استفاده از عینک های مخصوص و گوش گیر از چشمان و گوش های شما در برابر گرد و غبار و آلودگی و همچنین صدا های بسیار بلند مراقبت می کنند.

3.    خطر برق گرفتگی در حین کار

در حین حفر چاه هنگامی که از مته برقی استفاده می شود بدون شک احتمال برق گرفتگی نیز وجود دارد.
بهتر است قبل از این که شروع به کار کنید تمامی سیم ها را به طور کامل بررسی کرده و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. توصیه می شود از سیم های اکستنشنی که دارای عایق فرسوده می باشند به هیچ عنوان استفاده نکنید. 
علاوه بر این در صورتی که محیط اطراف شما مرطوب است، بهتر است در این شرایط از مته برقی استفاده نکنید. در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که سازنده تایید کرده باشد استفاده از مته برقی در محیط مرطوب مشکلی ایجاد نمی کند.

4.    استفاده از طناب و کمربند ایمنی

استفاده از طناب و کمربند ایمنی یکی دیگر از موارد ایمنی در حین حفر چاه می باشد. در حفاری هنگامی که عمق چاه افزایش می یابد احتمال سقوط ناگهانی افراد وجود دارد.
از این رو استفاده از طناب به همراه کمربند از این اتفاق جلوگیری می کند. طناب باید به یک محل مناسب وصل شده باشد و جنس آن طوری باشد که تحمل وزن افراد را نیز داشته باشد.
علاوه بر این توصیه می شود هر چند وقت یکبار و مخصوصا در هنگام بارندگی دیواره های چاه را با استفاده از مقنی برسی کنید و ببینید که آیا دیواره ها ریزشی می باشند یا خیر.

5.    بلند کردن اجسام به صورت اصولی

گاهی اوقات ممکن است در حین کار اجسام سنگین نیاز به جا به جایی داشته باشند. البته اجسام سنگین معمولا با استفاده از وسایلی مانند لیفتراک جا به جا می شوند. اما اگر دسترسی به این تجهیزات میسر نیست و خودتان قصد دارید این اجسام را جا به جا کنید؛ بهتر است این کار را درست و به صورت اصولی انجام دهید. 
اکیدا توصیه می شود در هنگام بلند کردن اجسام سنگین، طوری آن ها را بلند کنید که به کمر شما فشاری وارد نشود. فشاری که از بلند کردن اجسام به کمر شما وارد می شود می تواند باعث آسیب رسیدن به مهره های کمر شما و همچنین دیسک کمر شود.

6.    پوشیدن لباس و کفش مناسب

بهتر است برای حفر چاه از لباس و کفشی استفاده کنید که مناسب این کار باشند. لباس های یک تکه گزینه مناسبی نمی باشند؛ زیرا حرکت فرد را محدود می کنند و او را تحت فشار قرار می دهند.
در حین کار امکان لغزش افراد نیز وجود دارد. از این رو بهتر است از چکمه هایی استفاده شود که کشش مناسبی داشته باشند و از زمین خوردن افراد جلوگیری کنند. پوشیدن لباس مناسب در برخی مواقع از آسیب های فیزیکی نیز جلوگیری می کند.

7 نکته ایمنی در حفر و نگهداری چاه

7 . کول گذاری ایمن و استاندارد چاه 

هنگام حفر چاه ، همواره خطر ریزش دیواره و مرگ ، کارگران را تهدید می کند. لذا حین حفاری با نظارت کارشناسان باتجربه ، دیواره چاه با کول سیمانی ، ایمن سازی می شود . 
کول سیمانی ، از بتن مسلطح ساخته شده و استحکام کافی به دیواره ها می دهد . 
کول انباری ۵۰ در ۹۰  ،  کول میله ۸۰  ، کول میله 70 از انواع پرکاربرد کول سیمانی محسوب می شوند . 
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم حفر چاه یکی از کارهایی است که رعایت نکات ایمنی در آن بسیار مهم می باشد. رعایت این نکات علاوه بر حفظ سلامت افراد، باعث می شود روند کار بسیار راحت تر و بدون ایجاد مشکل پیش برود.
برای مشاوره و خرید کول با کارگاه تولیدی کول مهندس ترابی تماس بگیرید . ۰۹۱۲۳۹۰۴۴۷۲

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: