کد خبر: ۳۹۴۶۴۲
۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0

دنیای اقتصاد و تجارت روش‌های متنوعی را جهت تزریق نقدینگی به بازار، پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داده است. سرمایه‌گذاران می‌تواند وجوه‌نقد خود را در سهام، املاک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارزهای دیجیتال، کالاها و سایر روش‌های موجود در بازارهای مالی وارد کنند.

در ادامه در مورد تعدادی از روش‌های سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهیم و مزایا و معایب هر یک را مشخص می‌کنیم.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

از جمله روش‌های پیش روی سرمایه‌گذارران برای بکار انداختن نقدینگی و سرمایه‌گذاری می‌توا به موارد زیر اشاره کرد.

سهام

سهام مالکیت یک شرکت است و خرید سهام یکی از محبوب ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. سهام ب وجود پتانسیل بازدهی بالا، ریسک بالایی نیز دارد.

اوراق قرضه

اوراق قرضه اساساً تامین نقدینگی شرکت‌ها یا دولت‌ها توسط سرمایه‌گذارران است. اوراق قرضه بازده کمتری نسبت به سهام دارند، در عین حال ریسک کمتری دارند.

املاک و مستغلات

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، مانند املاک اجاره‌ای، املاک تجاری یا زمین، شامل خرید و مدیریت این دارایی‌ها است. املاک و مستغلات در طول زمان درآمد و سود‌دهی ثابتی را دارد، اما این روش نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی داشته و باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت در نظر گرفت شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوعی ابزار سرمایه‌گذاری هستند که پول چند سرمایه‌گذار را برای خرید مجموعه‌ای متنوع از سهام، اوراق قرضه یا سایر دارایی‌ها جمع‌آوری می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنوع دارایی و مدیریت سرمایه حرفه‌ای ارائه می‌دهند، اما این روش با کارمزد و هزینه همراه است.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق‌های ETF مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند اما در بورس‌ها مانند سهام فردی معامله می‌شوند. ETF‌ها تنوع و کارمزدهای کمتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند.

اختیار معامله

قراردادهایی هستند که برای سرمایه‌گذاران در خرید یا فروش یک دارایی پایه با قیمت از پیش تعیین شده در یک بازه زمانی خاص امتیاز ویژه قائل می‌شود . این قراردادها می‌توانند با وجود ریسک بالا، پتانسیل بازدهی بالایی نیز داشته باشند.

کالاها

کالاهای فیزیکی مانند طلا، نفت یا محصولات کشاورزی هستند که به‌عنوان سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند. کالاها می‌تواند پوششی در برابر تورم ایجاد کنند، اما در معرض نوسانات قیمت نیز قرار دارند.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین دارایی‌های دیجیتالی هستند که مستقل از هر بانک مرکزی یا دولتی عمل می‌کنند. آنها از فناوری بلاک‌چین برای تایید تراکنش‌ها و ایمن سازی شبکه استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از جمله روش‌هایی است که طی چند سال اخیر محبوبیت ویژه‌ای در بین سرمایه‌گذاران کسب کرده است. با توجه به حرکت سرمایه‌گذاران بی‌شمار به سمت بازار ارزهای دیجیتال دانستن ویژگی‌های این صنعت نوآورانه و جدید می‌تواد در سرمایه‌گذاری هوشمندانه به سرمایه‌گذاران کمک کند.

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

هیچ یک از روش سرمایه‌گذاری در کنار مزایایی که دارد، خالی از نقص نیست و معایبی هم در این روش‌ها وجود دارد. در ادامه تعدادی از مزیت‌ها و خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

مزایای سرمایه‌گذاری در رمز‌ارزها:

  • ارزهای دیجیتال نوسان قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند که سود قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است.

  • ارزهای دیجیتال تحت کنترل هیچ مرجع مرکزی نیستند، برخی از سرمایه‌گذاران آن را به‌عنوان یک مزیت نسبت به ارزهای سنتی می‌دانند.

  • پذیرش ارزهای دیجیتال به‌عنوان نوعی پرداخت در حال گسترش است. این امر می‌تواد به افزایش قیمت این ارزها منجر شود.

خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

  • نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال به سرعت ایجاد می‌شود و غیرقابل پیش بینی است. این موضوع علاوه بر ایجاد سود بسیار بالا می‌تواد ریسک‌های غیرقابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد.

  • در سراسر جهان دولت‌ها هنوز در حال بررسی چگونگی شکل‌گیری ارزهای دیجیتال هستند و نتایج بررسی‌ها می‌تواد تغییراتی در محیط قانونی در پی داشته باشد.

  • ارزهای دیجیتال در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند و اگر کیف پول یا مبادلات آنها به خطر بیفتد، می‌تواد به خالی شدن حساب سرمایه‌گذاران منتهی شود.

در بین سرمایه‌گذاران هنوز افراد بسیاری هستند که به سرمایه‌گذاری در روش‌های سنتی علاقه بیشتری دارند و با وجود شواهدی که از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری دیده می‌شود، حاضر به تغییر موضع‌گیری خود نسبت به روش‌های سنتی نیستند.

از جمله روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری، معامله روی کالاهاست. در ادامه در مورد سرمایه‌گذاری در بازار کالا صحبت می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در کالا

محصولات فیزیکی که معمولا در بازارهای کالا معامله می‌شوند. برخی از متداول‌ترین کالاهای مورد معامله عبارتند از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره، محصولات کشاورزی مانند گندم و ذرت و محصولات انرژی مانند نفت و گاز طبیعی.

مزایای سرمایه‌گذاری در کالاها:

سرمایه‌گذاری در کالا می‌تواند مزایایی به شرح زیر داشته باشد.

  • کالاها می‌تواند موردی ارزشمند برای یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع باشند، زیرا با سایر طبقات دارایی مانند سهام و اوراق قرضه ارتباط نزدیکی ندارند.

  • کالاها توانایی ایجاد پوششی در برابر تورم را دارند، زیرا زمانی که تورم بالا است قیمت آنها افزایش می‌یابد.

  • کالاها در سطح جهانی مورد تقاضا هستند، که به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود می‌تواند عمل کند.

سرمایه‌گذاری در کالاها علاوه‌بر مزایای ذکر شده، همانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری می‌تواد خطراتی نیز به همراه داشته باشد.

خطرات سرمایه‌گذاری در کالاها:

  • مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، قیمت کالاها می‌تواند نوسان داشته باشد و سرمایه‌گذاران باید امادگی لازم برای نوسانات قیمت داشته باشند.

  • تغییرات در عرضه و تقاضا بر قیمت کالاها تاثیر گذار است و سرمایه‌گذاران باید از عواملی مانند آب و هوا، بی ثباتی سیاسی و شرایط اقتصادی که عوامل موثر بر عرضه و تقاضا است، آگاه باشند.

  • برخلاف سرمایه‌گذاریی مانند سهام و اوراق قرضه، کالاها کالاهای فیزیکی هستند که باید ذخیره و حمل شوند، که می‌تواند به هزینه سرمایه‌گذاری در کالاها اضافه کند.

پس از بررسی ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در کالا، آشنایی با طلا، یک کالای محبوب در بین سرمایه‌گذاران خالی از لطف نیست.

سرمایه‌گذاری در طلا

در بین کالاهای موجود در سبد سرمایه‌گذاری طلا جایگاه ویژه‌ای در بین سرمایه‌گذاران دارد. طلا از جمله کالاهایی ست که عمر طولانی در سبد سرمایه‌گذاری تمام اقشار دارد و با عملکرد مثبتی که طی این سال‌ها از خود نشان داده محبوبیت ویژه‌ای برای خود کسب کرده است.

طلا یک فلز گرانبها است که هزاران سال است به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفت شده و به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در زمان بی ثباتی اقتصادی خود را ثابت کرده است.

با وجود دسترسی به روش‌های سنتی و یا روش‌های مبتنی بر فناوری‌های روز، این سوال مطرح می‌شود که آیا سرمایه‌گذاری در طلا عاقلانه است؟

در بازارهای مالی جهان روش‌های متنوعی برای جذب نقدینگی از سرمایه‌گذاران وجود دارد. روش‌های که بعضی طی سابقه طولانی خود، بازدهی و سودآوری را به سرمایه‌گذاران اثبات کرده و اعتماد قشر وسیعی را جلب کرده اند. در عین حال با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روش‌های نوین سرمایه‌گذاری نیز به عرصه وجود پا گذاشته‌اند و با وجود ریسک بالا طرفداران بسیاری را برای خود بدست آوردند..

در این مقاله با روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شدیم و برخی از مزایا و معایب این روش‌ها را برشمردیم. همچنین بررسی مختصری در مورد روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری مثل ارز دیجیتال و طلا ارائه کردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: