هر کسب و کاری نیازمند هوشمندی، درایت، آینده نگری، استفاده مناسب و به موقع از فرصتها و حضور جامعه و گسترده در عرصههای مرتبط است. بنابر این هر کس نتواند از این ظرفیتها بخوبی استفاده کند، هرگز نمیتواند به موفقیتهای بزرگ دست یابد و در مطلوبترین حالت، در شرایطی روزمره درجا میزند.
بیمه نیازمند بروز رسانی
بیمه یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است و تاثیرگذاری بیمه به اندازهای زیاد است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی از بیمه به عنوان یکی از بخشهای تاثیرگذار در اقتصاد یاد کردند. اما بیمه نیز باید متناسب با ظرفیتهای روز گام بردارد و حق ندارد روندی کند یا ایستا را در پیش داشته باشد. بیمه نیازمند هوشیاری است و به مدیرانی نیاز دارد که بتوانند از فرصتها نهایت بهره را ببرند والبته در خدمت رسانی به مردم نیز نقش آفرین باشند.
مدیریت ریسک به موقع
بیمه مدیریت ریسک است و هرجا که فردی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درمعرض آسیب یا تهدید قرار میگیرد، بیمه میتواند حضور داشته باشد که این مهم نیازمند هوشمندی و آینده نگری است.
بیشتر بخوانید:
استفاده از موقعیت اعتراضها
از آنجا که بیمه شامل بخشهای ثابتی است و خدمات رسانی تعریف خاصی دارد، مدیران بیمه باید نهایت هوشمندی را بکار گیرند و هر تحول یا چالشی بروز میکند، با حضور به موقع، مدیریت ریسک را برای مردم تعریف کنند. یکی از این موارد، اعتراضهایی است که هر چند وقت یک بار شاهد وقوع آنها هستیم. اعتراضهایی که بنابر تاکید مسوولان، حق مردم است و در نتیجه مشکلات و چالشها صورت میگیرد یا اغتشاشهایی که از سوی دشمنان برنامه ریزی، هدایت و اجرا میشود. این اعتراضها و اغتشاشها همواره با آسیب رساندن به اموال دولتی و شخصی همراه بوده که در هر دو صورت، راهکاری برای جبران تعریف نشده و مردم و دولت زیاندگان اتفاقاتی هستند که مقصری ندارد تا بتوان مطالبه گری داشت. اما بیمه میتواند در این شرایط نقش آفرینی کند و در قالب قراردادهای ثابت، تمامی مردم، کسبه و حتی دستگاههای دولتی را در قبال زیانهای ناشی از اعتراضهای احتمالی بیمه کند.
بیمه زیان دیدگان اعتراضها
در این رابطه رییس کل بیمه مرکزی بر گستردگی بیمه در تمامی زمینهها تاکید کرد و گفت: از آنجا که بیمه ظرفیت تامین خسارت در هر شرایطی را دارد و اعتراضها در بسیاری از موارد باعث خسارت به مردم و دولت شده، بیمهها میتوانند قراردادی در این زمینه طراحی و تنظیم کنند تا دستگاههای دولتی، کسبه و مردم اموال خود را در قبال هنجار شکنیهای ناشی از اعتراضها بیمه کنند.
بیمه زیان دیدگان فیلترینگ
مجید بهزادپور با اشاره به فیلترینگ صورت گرفته در فضای مجازی و زیانهای ناشی از فیلترینگ به ویژه برای کسب و کارهای فضای مجازی گفت: اتفاقاتی که در حوزه اینترنت در ماجرای اعتراضات رخ داد و به فیلترینگ واتساپ، اینستاگرام یا دیگر شبکههای مجازی منجر شد، کسب و کار بسیاری از مردم فعال در فضای مجازی را به دلیل قطعی اینترنت دچار مشکل کرد که این وضعیت نیازمند مدیریت بیمهای است. وی با یادآوری اینکه آمارها از زیان ۱۰ میلیون فعال در شبکههای مجازی حکایت میکرد گفت: مدیریت ریسک و تامین زیان این ۱۰ میلیون نفر میتوانست به عنوان یک رشته بیمهای جدید تعریف و برای همیشه فعال شود. رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه زیان دیدگان ناشی از فیلترینگ در فضای مجازی، یک رشته بیمهای به صورت پارامتریک است گفت: این بیمه میتوانست به صورت مستقیم به بیمه پردازانی که درنتیجه فیلترینگ دچار خسارت شده بودند، خسارت معوقول بپردازد. وی با تاکید بر اینکه موضوع بیمه آنقدر تنوع دارد که میتواند در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی تعریف شود گفت: با وجود تنوع بیمه که در زمینههای گوناگون وجود دارد، هنوز با تحقق سقف مورد انتظار در صنعت بیمه فاصله بسیاری داریم.