April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۸۶۶
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
0
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره طرح مراقب سلامت که قرار است از اردیبهشت آغاز شود، توضیحاتی داد.

چه کسانی می‌توانند مراقب سلامت شوند؟/ گروه‌بندی افراد تحت نظر براساس سن و بیماری

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۷ آوریل مصادف با روز ۱۸ فروردین در تمام جهان به دلیل اهمیت موضوع بهداشت به این روز نامگذاری شده است. این نامگذاری از سال ۱۹۵۰ انجام شده است.

او ادامه داد: شعار سال گذشته "سیاره ما و سلامت ما" بود. امسال شعار "بهداشت برای همه" است. بهداشت یک مقوله بسیار پیچیده است و هرروز چیز‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود.

او تاکید کرد: سال ۲۰۲۳ شعار همه "سلامتی برای همه" است و از راه تقویت خدمات پایه بهداشتی در جهت تاب آور نمودن بیشتر نظام بهداشت اتفاق می‌افتد.

فرشیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: برای برون رفت از مشکلات بهداشتی، باید نظام شبکه بهداشت و درمان کشور را به شکل‌های مختلف تقویت کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یک شعاری را وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته و این است که هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد.

او توضیح داد: باید فرآیندی را تعریف بکنیم که نظام سلامتی که الان داریم آنقدر تقویت شود تا برسیم به اینکه ارتقای سواد سلامت جامعه را فراهم کنیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد بحث مراقب سلامت را مطرح کردیم و مجلس و دولت هم حمایت کردند. از اول اردیبهشت ماه طرح ما با نظامی که محوریت را براساس مراقبت قرار خواهد داد، آغاز خواهد شد.

فرشیدی مطرح کرد: هر ۱۵۰۰ نفر تحت نظر یک مراقب بهداشت خواهند بود. مراقب سلامت مسائل بهداشتی این ۱۵۰۰ نفر را پیگیری می‌کند. این کار از طریق سامانه‌هایی که در حال طراحی هستند و سامانه‌هایی که در زمان کووید امتحان کردیم مثل ۴۰۳۰ انجام می‌شود.

او افزود: در سطح روستا‌ها هر هزار نفر یک مراقب دارند و در برخی روستا‌ها ممکن است کمتر هم باشد. در جمع شهر ممکن است از هر ۱۵۰۰ نفر بیشتر شود. به ۲۹ هزار مراقب نیاز داریم که وارد این برنامه شوند. حدود سی در صد را موجود داریم و در حال ارتقا است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره کسانی که می‌توانند مراقب سلامت باشند گفت: دانشجویان رشته‌های تحصیلی کارشناسی مامایی، مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت عمومی و پرستاری، یک دوره‌ای در رابطه با خدماتی که می‌خواهند ارائه دهند در آموزشگاه‌های به‌ورزی ما خواهند دید.
گروه‌های مختلف تحت نظارت مراقب سلامت

فرشیدی توضیح داد: براساس سنین مختلف، بسته‌های خدمت تعریف شده است. بسته‌ها برای گروه‌های شیرخواره، نوجوان، بزرگسالان و گروه خاص مثل زنان باردار یا بیمار‌های خاص متفاوت و تعریف شده است. با سرشماری‌هایی که انجام می‌شود هر یک از افراد در گروه مربوط به خود قرار می‌گیرند و افرادی که نیاز به ارجاع داشته باشند ارجاع داده می‌شوند.

او تاکید کرد: از اول اردیبهشت که این طرح آغاز شود به افراد با پیام یا تماس اطلاع رسانی می‌شود. خواهش میکنم مردم همکاری داشته باشند و ثبت نام کنند. همکاری باید دو طرفه باشد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره مکان حضور مراقبان گفت: مکان حضور مراقبان در روستاها، خانه بهداشت و در شهر‌ها پایگاه‌های سلامت است. در شهر‌های بزرگ مانند تهران تامین این اماکن کمی سخت‌تر است و از همه کسانی که می‌توانند می‎خواهیم این فضا را فراهم بکنند تا دسترسی مردم آسان باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: