کد خبر: ۳۹۴۹۰۳
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
0

امروزه استفاده از گیاهان دارویی افزایش یافته است. از این رو اطلاع از خواص و عوارض آن ها الزامیست چرا که برخی از گیاهان می‌توانند سبب قتل انسان شوند.

گیاهان دارویی از دیرباز برای درمان انواع بیماری های عفونی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. امروزه با وجود جهش بیماری‌های گوناگون و افزایش مریضی میان مردم، بیشتر از نود درصد افراد جامعه به سراغ داروهای گیاهی رفته‌اند. این گیاهان در برخی موارد علاوه بر خواصی که دارند، می‌توانند سبب مرگ انسان شوند!

کمیاب و خاص ترین گیاهان دارویی را می توانید در عطاری آنلاین مجتبی محقق پیدا کنید. فقط کافی است با چند کلیک گیاه خاص را درب منزل تحویل بگیرید.

کمیاب و خاص ترین گیاهان دارویی

از گذشته‌های کهن تا به امروز گیاهان مورد توجه مردم بوده‌اند. درگذشته پزشک و بیمارستانی وجود نداشت، یا اگر بودند، تعداد آنها انگشت شمار بود. از همین رو مردم در پی شناخت گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، جوانسازی پوست و بسیاری از عوامل دیگربوده‌اند. امروزه با گسترش فناوری‌های تولید، خرید گیاهان دارویی بسیار آسان و راحت شده‌است.

عطاری آنلاین مجتبی محقق تلاش کرده‌است که طیف گسترده و متنوعی از انواع گیاهان مانند پنجه مریم، عنبر الشهب، شنجرف (شنگرف)، هلیله کابلی، فوفل، اسارون و بخورات را برایتان فراهم کند. تا بتوانید به راحتی با چند کلیک گیاهی را که میخواهید درب منزل داشته‌باشید.

پنجه مریم

به گیاه سیکلامن که از خانواده پامچال می باشد، پنجه مریم می‌گویند. این گیاه را  بیشتر می توانید در کناره دریای کاسپین و در نواحی غرب ایران مشاهده کنید. گیاه پنجه مریم خواص بسیار زیادی دارد که برخی از آنها شامل:

  • به درمان بواسیر بسیار کمک می‌کند.
  • اگر خالی بر روی صورت دارید که در گوشت فرو رفته‌است و اگربه آن سوزن بزنی، خون ازش جاری می‌شود، گیاه پنجه مریم دوای این درد می‌باشد.
  • اگر بنابر هر دلیل ناگواری جنین در شکمتان مرده بود، این گیاه باعث می شود جنین مرده، سقط شود. همچنین کسانی که زایمان سختی در پیش دارند، می‌تواند آنان در زایمانشان کمک می‌کند.
  • زمانی که پنجه مریم را بر روی شکم بگذارید، سروصدا و گاز معده را از بین می‌برد و شما را ازآن همه استرس خلاص می‌کند.
  • اگر دچار مسمومیت دارویی شده‌اید می توانید این گیاه را مصرف کنید، مشکلتان را کاملا برطرف می‌کند.
  • ریشه این گیاه سردرد های آزاردهنده را ازبین می‌برد.
  • اگر دچار ضعف چشم هستید، با کمک گرفتن از این گیاه، می توانید این مشکل را براحتی برطرف کنید.
  • این گیاه منجر به افزایش گردش خون شده و برای دفع کرم از بدن مفید می باشد. همچنین برای ازبین بردن بیماری‌هایی مانند زردی و کبد بسیار کارآمد می‌باشد.
  • اگر دمل و آبسه کرده‌اید حتما استفاده از این گیاه را مدنظر قرار دهید.
  • اگر دچار زخم روده هستید و یا خونریزی‌ای دارید، این گیاه بسیار کارساز می‌باشد.


پنجه مریم | عطاری آنلاین مجتبی محقق

عنبر الشهب

عنبر یک ماده مومی و جامد است که در نهنگ اسپرم (Physeter macrocephalus) و همچنین در نهنگ اسپرم کوگیا (Kogia breviceps) تولید می شود. با این حال، فقط در حدود 1-5٪ از این نهنگ ها امروزه یافت می شوند، بنابراین عنبر الشهب یک ماده معمول نیست. عنبر الشهب در روده نهنگ برای ازبین‌بردن اجسام غیرقابل هضم از حیواناتی که تغذیه کرده‌است (بیشتر منقار ماهی مرکب) تشکیل می شود.

یک تصور غلط رایج این است که عنبر به صورت مدفوع آزاد می شود. به نظر می رسد که تکه های بزرگ عنبر در طول عمر آن در روده نهنگ جمع می شود و معمولاً با مرگ نهنگ آزاد می شود. در ابتدا عنبر الشهب روی سطح اقیانوس شناور ورنگ آن سیاه و چسبنده است.

عنبرالشهب با قرارگرفتن در معرض آفتاب، هوا و آب نمک اکسید می‌شود و در نهایت به رنگ خاکستری و مومی شکل درمی‌آید و بوی نامطبوع خود را از دست می دهد. از این ماده در پزشکی، عطرسازی، ساخت داروهای گیاهی، آشپزی و در افزایش غرایز جنسی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.


عنبر الشهب | عطاری آنلاین مجتبی محقق

شنجرف (شنگرف)

ماده‌ای که از سولفید جیوه (HgS)، کانی اصلی جیوه به وجود می آید را شنجرف یا شنگرف می‌گویند. معمولاً در رگه‌های نزدیک سنگ‌های آتشفشانی و در نهشته‌های چشمه‌های آب گرم دیده می‌شود. شنجرف یا شنگرف (حاوی سولفید جیوه) هزاران سال است که در طب سنتی به عنوان یک ماده در درمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

شنجرف ماده معدنی طبیعی جیوه در ترکیب با گوگرد است که رنگ آن قرمز روشن می‌باشد. به این ماده سولفید جیوه قرمز، زو شا یا قرمز چین نیز می‌گویند. به دلیل خوش رنگ بودن آن درگذشته در جواهرسازی کاربرد  فراوانی داشت ولی به علت سمی‌بودن این ماده معدنی، ساخت جواهرات را متوقف کرده‌اند.

  • شنگرف در ابزارهای اندازه‌گیری دما و فشار مانند دماسنج و فشارسنج استفاده می‌شود.
  • جیوه در حال حاضر در برخی از باتری ها و لامپ ها استفاده می شود، اما دفع آنها اغلب تنظیم شده است.
  • از آنجا که شنجرف سمی است، برای محافظت از بذردانه در برابر قارچ و برای کرم زدایی استفاده می شود.
  • این ماده در آمالگام دندان استفاده می‌شد، اما جدیدا با رزین‌های پلیمری و مواد دیگر جایگزین می‌شود.
  • جیوه به طورگسترده در معادن برای جداسازی طلا و نقره از سنگ معدن و رسوبات رودخانه استفاده می‌شود.
  • تقریباً امروزه در تمام موارد، جیوه با جایگزین‌های کمتر سمی و غیر سمی جایگزین شده‌‍‌است.


شنگرف ( شنجرف ) | عطاری آنلاین مجتبی محقق

هلیله کابلی

گیاه دارویی هلیه کابلی که نام انگلیسی آن Terminalia chebula می‌باشد، در تبت به پادشاه پزشکی معروف است. به دلیل قدرت شفابخشی فوق العاده ای که دارد همیشه در صدر فهرست پزشکی و گیاهان دارویی قرار دارد.

گیاه هلیله کابلی دارای ارزش دارویی بسیار بالایی است و به طور سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مردم عامیانه از این گیاه در درمان آسم، گلودرد، استفراغ، سکسکه، اسهال، اسهال خونی، خونریزی زیاد، زخم، نقرس، بیماری‌های قلبی و مثانه استفاده می کنند.

در علم پزشکی و داروسازی ثابت شده است که هلیله کابلی خواص متعددی مانند خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد دیابت، محافظ کبد، ضد التهاب، ضد جهش زا، ضد تکثیر، محافظ پرتوزا، محافظت کننده قلبی، ضد آرتریت، ضد پوسیدگی، حرکت دستگاه گوارش و فعالیت ترمیم زخم دارد.

هلیله کابلی یک داروی گیاهی محبوب در هند و آسیای جنوب شرقی است. هلیله کابلی یک داروی شفابخش 5000 ساله است که ریشه در فرهنگ هند باستان نیز دارد. این گیاه را با عنوان "مادر شفاها" می‌شناسند.


هلیله کابلی | عطاری آنلاین مجتبی محقق

فوفل

فوفل یکی از 51 گونه نخل از خانواده Arecaceae است که در جنگل‌های استوایی مرطوب از جزایر فیلیپین، مالزی و هند و در سراسر آسیای جنوب شرقی تا ملانزیا یافت می‌شود. نام عمومی Areca از نامی گرفته‌شده‌است که به صورت محلی در ساحل مالابار هند استفاده می‌شود.

  • فوفل گیاهی است که از آجیل آن برای تهیه داروهای پزشکی استفاده می‌شود.
  • از این گیاه برای درمان یک اختلال روانی به نام اسکیزوفرنی و یک اختلال چشمی به نام گلوکوم استفاده می شود.
  • به عنوان یک محرک ملایم و به عنوان یک کمک کننده گوارشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برخی از مردم فوفل را به عنوان یک داروی تفریحی استفاده می کنند زیرا این ماده به سیستم عصبی مرکزی (CNS) سرعت می بخشد.
  • در دامپزشکی، از عصاره این گیاه برای دفع کرم های نواری در گاو، سگ و اسب استفاده می شود.
  • برای خالی کردن روده حیوانات و برای درمان قولنج روده در اسب نیز ازین گیاه استفاده می‌کنند.
  • این گیاه در مواد شیمیایی موجود در مغز و سایر قسمت‌های سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد.

مضررات گیاه فوفل

اگر گیاه فوفل را در کوتاه مدت استفاده کنید ضرری شما را تهدید نمی‌کند. با این حال، اگر این گیاه را طولانی مدت یا در دوزهای بالا مصرف کنید، احتمالاً مشکلاتی را متحمل می‌شوید.
برخی از آنها شامل:

  • مواد شیمیایی‌ای که در این گیاه وجود دارد منجربه ایجاد سرطان می‌شود.
  • خوردن 30-8 گرم دانه فوفل باعث مرگ می شود.
  • جویدن این گیاه باعث قرمز شدن دهان، لب ها و مدفوع شما شود.
  • اثرات محرک مشابه مصرف کافئین و تنباکو را ایجاد کند.

همچنین عوارض شدیدی از جمله استفراغ، اسهال، مشکلات لثه، افزایش بزاق، درد قفسه سینه، ضربان قلب غیرطبیعی، فشار خون پایین، تنگی نفس و تنفس سریع، حمله قلبی، کما و مرگ را ایجاد کند.


فوفل | عطاری آنلاین مجتی محقق

اسارون

Asarum اسارون یک سرده از گیاهان از خانواده گیلاسی Aristolochiaceae است که معمولاً به نام زنجبیل وحشی شناخته می‌شود. آسارون سرده ای از گیاهان کم رشد است که در مناطق معتدل نیمکره شمالی پراکنده‌شده و بیشتر گونه‌ها در شرق آسیا (چین، ژاپن و ویتنام) و آمریکای شمالی و یک گونه در اروپا قرار دارند.

از نظر جغرافیای زیستی، اسارون از آسیا سرچشمه گرفته است. از این گیاه برای درمان آسم، درد قفسه سینه (آنژین)، سرفه، ذات الریه، سردردهای میگرنی، کم آبی بدن، بیماری های کبدی، برونشیت، ایجاد استفراغ، شروع دوره قاعدگی و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت مصرف خوراکی اسارون در مقادیر زیاد یا برای استفاده مدت طولانی ازین گیاه قطعا خطراتی را برای شما به همراه خواهد داشت. در صورت استفاده دوز بالا ازین گیاه منجربه تهوع، استفراغ، سوزش زبان، اسهال، بثورات پوستی و فلج شود.

اسارون در صورت آلوده شدن به ماده شیمیایی آریستولوکیک اسید، زمانی که از راه خوراکی برای مدت طولانی مصرف شود، منجربه آسیب رساندن به کلیه یا باعث سرطان می‌شود.

سخن پایانی

گیاهان دارویی همیشه به عنوان منابع ترکیبات دارویی نقش محوری داشته‌اند. انسان‌های اولیه که بر اساس غریزه، ذائقه و تجربه خود هدایت می‌شدند، بیماری های خود را با استفاده از گیاهان درمان می کردند. از این رو، تاریخ گیاهان دارویی به اندازه تاریخ بشر طولانی است. امروزه خرید بخورات، خرید گیاهان دارویی به راحتی و از طریق انواع وبسایت‌ها امکان‌پذیر می‌باشد. شما می‌توانید درعطاری آنلاین هر آنچه را که می خواهید خریداری کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: