April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۹۴۹
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
سهم‌های بانکی می‌توانند در سال ۱۴۰۲ بازدهی خوبی را بدست آورده و عقب‌ماندگی خود را جبران کنند.

عقب‌ماندگی سهام بانکی در سال ۱۴۰۲ چگونه جبران خواهد شد؟

بورس بانک‌ها هم بعد از رشد بی سابقه بورس ایجاد شد. شرکت‌ها و صنایع مختلف همه به‌منظور جذب سرمایه وارد بازار بورس شده‌اند. بانک‌ها هم خودشان را به بورس و سرمایه گذاری رسانده‌اند.

حالا که صنایع متخلف خصوصی و دولتی سهام‌شان را برای فروش عرضه کرده‌اند، دست سرمایه‌گذاران برای انتخاب درست و کسب سود فراوان از همیشه بازتر است. یکی از معروف‌ترین گروه‌های حال حاضر بازار بورس، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است که برخلاف باقی گروه‌ها از ثبات بیشتری برخوردار است. چندی پیش که شاخص کلی بورس شدیداً صعودی بود، سهام بانک‌ها هم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کرد. جالب اینکه پس از سقوط تاریخی بورس، سهام این گروه کم‌ترین ضرر را متحمل شد و حتی در بیشتر مواقع صعودی باقی ماند!

ماهیت بازار بورس عرضه و فروش است، شرکت‌های مختلف از صنایع گوناگون سهام خود را برای فروش عرضه می‌کنند و سرمایه‌گذاران به امید کسب سود، این سهم‌های عرضه‌شده را خریداری می‌کنند؛ البته هیچ تضمینی برای سود کردن وجود ندارد و حتی ممکن است سرمایه‌گذار متضرر شود. قاعدتا در مورد بورس بانک‌ها نیز همین گونه است.

طی چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ، خصوصی و دولتی، همه و همه سعی کردند به هر نحوی وارد بازار بورس اوراق بهادار شوند. یکی از صنایعی که با تمام قوا وارد و به امید جذب سرمایه و نقدینگی وارد این بازار شد، صنعت غول‌پیکر بانکداری بود!

بانک‌های خصوصی و دولتی زیادی در بازار بورس هستند! حتی با وجود اینکه خیلی وقت است بازار بورس اوضاع خوبی ندارد، همچنان نماد‌های بانکی روند رو‌به‌رشدی دارند. به همین جهت گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری – مخصوصاً بلندمدت – محسوب می‌شوند.

صنعت بانکداری تحت تاثیر عوامل جهانی نیست

بورس بانک‌ها برخلاف عموم صنایع دیگر حاضر در بورس روندی صعودی دارند، نوسانات جهانی تاثیر آنچنانی بر بانک‌های ایران ندارند! یعنی خیلی مهم نیست که نرخ جهانی طلا با افت شدید مواجه شده باشد یا اقتصاد تمام دنیا درگیر رکود باشد. سازوکار بانک‌های ایرانی دخلی به هیچ‌کجای دنیا ندارد.

اصلی‌ترین دلیل تحریم‌هایی است که بر این بانک‌ها اعمال شده. تحریم‌هایی آنقدر سفت‌و‌سخت که توپ تکانشان نمی‌دهد و همین مسئله باعث شده تا بانک‌ها هم از تاثیرات ناشی از وقایع مختلف جهان ایمن بمانند.

باید از کمبود‌ها فرصت ساخت. این حقیقت یکی از مهم‌ترین مزایای سهام بانکی است. در واقع با خرید سهام یک بانک داخلی، خیال‌تان راحت است! چون سهامی که خریده‌اید، به احتمال خیلی زیاد روند افزایشی خواهد داشت. فارغ از اینکه اقتصاد تمام کشور و حتی دنیا دچار بحران شده است.

نماد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری

گروه بانک‌ها هم درست مثل هر گروه دیگری در بازار بورس، نماد مخصوص به خود را دارند. در بازار بورس اوراق بهادار، همه شرکت‌هایی که در یک صنف و صنعت فعالیت می‌کنند، دارای یک نماد مشترک هستند. این نماد‌ها برای شناسایی گروه هر سهم به کار می‌روند. از آنجایی که زمینه فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری یکسان است، همه آن‌ها در گروهی با عنوان بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار دارند و نماد این گروه حرف “و” است!

بر این اساس، تمام سهم‌هایی که ابتدای نام‌شان حرف “و” وجود دارد، سهام یک بانک یا موسسه اعتباری هستند که در بازار بورس حضور دارند.

مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه، گفت: بانک‌های بورسی چشم به اجرایی شدن برجام دارند و در صورت تحقق این موضوع بازدهی بانک‌ها بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با توجه به گزارش‌های خوبی که از بانک‌های بورسی در انتهای سال گذشته منتشر شد، منجر شد تا فعالان بازار سرمایه رغبت بیشتری برای خرید نماد‌های بانکی داشته باشند، به همین جهت شاهد ورود نقدینگی به این نماد‌ها هستیم.

این تحلیل‌گر بازار‌های مالی تصریح کرد: برخی از سیستم بانک‌های بورسی ما معیوب است و لازم است تا در ساختار این بانک‌ها جراحی صورت گیرد.

وی افزود: سهام بانکی می‌توانند در سال ۱۴۰۲ بازدهی خوبی را بدست آورده و عقب ماندگی خود را جبران کنند و اگر آرامش در اقتصاد بهتر شود، این بازدهی بیشتر خواهد شد.

دیبا گفت: معمولا گروه بانک بعد از این که دوران رکودی را سپری کرد و بعد از این که ظرف خلق نقدینگی را پر کرد، سمت و سوی بازار سهام به سمت بانک‌ها دوخته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بانک‌ها در املاک و مستغلات و شرکت‌های بورسی سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند و تورم موجب شده است تا ارزش دارایی بانک‌ها افزایش یابد، اما فنر تورم در دارایی‌های بانک‌ها در حال جمع شدن است و با باز شدن این فنر، بانک‌های بورسی به ارزش ذاتی خود دست خواهند یافت.

دیبا در پایان تاکید کرد: موارد ذکر شده احتمالا موجب خواهد شد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ شاهد رشد سهام بانک‌های بورسی باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: