April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۱۲۸
۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
معرفت دینی و انسانی و همچنین مدل ارائه کار هنری هنرمندان حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی با دین ارتباط تاریخی دارد.

صنایع‌دستی و دین ارتباط تاریخی دارند

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از آن به تعبیر بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان اسلام یاد می‌شود از ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ برابر با دهم ماه رمضان با شعار «می‌خوانمت» که خطاب به قرآن است در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرد.

بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه زمان برگزاری آن از ساعت ۱۷ تا ساعت یک بامداد است، البته در شب‌های قدر نمایشگاه تا ساعت ۲۱ فعالیت می‌کند. همچنین اینکه سال گذشته فضای نمایشگاه قرآن کریم کمتر از ۵۰ هزار متر بود که امسال تا الان ۷۵ هزار متر فضای نمایشگاه افزایش یافته است.

 

صنایع‌دستی

در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیش از ۴۰۰ رویداد قرآنی وجود دارد و مکانی مناسب برای انعکاس بسیاری از فعالیت‌های قرآنی و بازدیدکنندگان قرآنی است. خانواده‌ها می‌توانند از امکانات بخش‌های مختلف نمایشگاه مانند کتب، نرم‌افزار، مشاوره‌ها و هدایت‌های شغلی و تحصیلی در حوزه قرآن و عترت استفاده کنند.

صنایع دستی و هنر‌های سنتی بخش نوپای سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که با تم دینی و قرآنی در انتهای شبستان مصلی امام خمینی (ره) تلاش می‌کند ارتباط تاریخی صنایع دستی و دین را به نمایش بگذارد و تلاش می‌شود علاوه بر معرفی و نمایش این محصولات، در آینده صنایع دستی قرآنی بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد.

صنایع‌دستی

سید حسین علوی، مدیر بخش آثار فرهنگ و صنایع دستی قرآنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این زمینه گفت: در نمایشگاه در بخش‌های ورک‌شاپ، فروش و نمایش فعالیت می‌کنیم. در قسمت ورک‌شاپ محصولات به صورت زنده توسط هنرمندان این حوزه ساخته می‌شوند. در نتیجه مردم هم می‌توانند نحوه تولید محصول را مشاهده کنند و هم از محصولات بازدید کنند. در صورت تمایل امکان خرید محصولات نیز در این بخش وجود دارد.

علوی با ذکر مثالی بیان کرد: یکی از انواع صنایع دستی «زیلو» نام دارد که زیراندازی دست‌بافت است. زیلو از قدیم‌الایام فرش مسجد بوده، اما طبیعتاً در فضا‌هایی غیر از مساجد نیز قابل استفاده است. اما از آن‌جایی که سبقه تاریخی آن به مسجد بر می‌گردد، در وهله اول هنر زیلوبافی با تم و مضمون مذهبی شناخته می‌شود. پارسال بخشی از این جنس هنر‌ها را جمع آوری کرده و امسال قصد داریم انواع بیشتری از آن‌ها را به نمایش بگذاریم.

صنایع‌دستی

همچنین نادر ملکی، معاون بخش صنایع دستی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: اگر صنایع دستی همه دنیا را جمع کنیم، کشور ما سه برابر کل آن تنوع صنایع دستی خواهد داشت. اما ایران در رتبه سوم صادرات صنایع دستی در دنیا است. در هر شهر و روستایی از ایران که بروید تنوع صنایع دستی را مشاهده می‌کنید. ما تلاش کردیم با توجه به فضایی که در اختیار داریم هنر‌های همه شهر‌های کشور را جمع کنیم و نمایش دهیم.

معاون بخش صنایع فرهنگی، قرآن و صنایع دستی ایرانی را همراه با یکدیگر دانست و گفت: صنایع دستی و دین، علی‌الخصوص قرآن، با یکدگیر عجین شده‌اند. بزرگ‌ترین مثالی که می‌توانم برای این موضوع بیاورم حرم مطهر امام رضا (ع) است. از درب ورود حرم تا خود ضریح از گچ بری و آینه کاری یوار‌ها تا قلم‌زنی ضریح و خاتم‌کاری در‌ها پر از صنایع دستی ایرانی است. من می‌توانم بگویم ۹۹ درصد از هنرمندانی که در این بخش مشغول به کار هستند با وضو وارد غرفه و کارگاهشان می‌شوند. ما خدا را شکر می‌کنیم که می‌توانیم خدماتی به این هندمندان بدهیم و آن‌ها را دور هم جمع کنیم.

صنایع‌دستی

مالکی به سردر برخی غرفه‌ها اشاره کرد که بر آن‌ها بجای ذکر نام صنعت غرفه، عبارت «صنایع دستی جایگزین نفت» نوشته شده بود. او توضیح داد: شعار و هدف شرکت تلفیق هنر، صنعت‌های جایگزین نفت است. امام خامنه‌ای (ره) فرمودند باید کالایی پیدا کنیم که جایگزین نفت شود تا بتوانیم دریچه‌های صادرات نفت را ببندیم. ما هم از همان روز بر این شدیم به فرمایش امام جامه عمل بپوشانیم. صنایع دستی تنها کالای ایرانی است که همه مواد اولیه آن را بدون هیچ وارداتی می‌توانیم مهیا کنیم. نه تنها تمام معادن آن را در کشور خودمان داریم بلکه بی نهایت هنرمند درجه یک نیز داریم که می‌توانیم در این حوزه از آن‌ها استفاده کنیم. اگر ما بتوانیم روزی ۱۰ هزار قلم از صنایع دستی ایران را صادر کنیم می‌توانیم دریچه‌های نفت را ببندیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: