April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۳۴۲
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
دادگاه پاریس شرکت‌های ایرباس و ایرفرانس را از اتهامات فاجعه سقوط هواپیما در سال ۲۰۰۹ تبرئه کرد.

ایرباس و ایرفرانس از اتهامات مربوط به سقوط هواپیمای ریو‌دوژانیرو-پاریس تبرئه شدند

چهارده سال پس از سقوط هواپیمای ریو‌دوژانیرو-پاریس که منجر به کشته شدن ۲۲۸ سرنشین آن شد، دادگاه پاریس روز دوشنبه شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» و شرکت هواپیماسازی اروپایی «ایرباس» را ضمن به رسمیت شناختن مسئولیت مدنی آن‌ها از اتهام قتل تبرئه کرد.

به گزارش گاردین، دادگاه فرانسوی رسیدگی کننده به این پرونده اعلام کرد که نمی‌توان ثابت کرد که اشتباهات این دو شرکت باعث وقوع این حادثه شده است.

خانواده‌های قربانیانِ بدترین فاجعه هوایی فرانسه گفته‌اند که پس از این که دادگاه پاریس اتهامات قتل غیرعمد ایرفرانس و ایرباس را در سانحه سال ۲۰۰۹ که منجر به کشته شدن ۲۲۸ نفر شد، رد کرد، بسیار ناامید شدند. اعلام این حکم ضربه بزرگی برای خانواده‌های قربانیانی بود که از سال ۲۰۰۹ میلادی کمپینی برای اجرای عدالت به راه انداخته بودند.

هر دو شرکت که در فرانسه مستقر هستند و به قتل غیرعمد متهم شده بودند، در ۱۰ اکتبر برای تعیین میزان مسئولیتشان در قبال این فاجعه که «بدترین فاجعه هوایی در تاریخ ایرفرانس» نام گرفته، در دادگاه حاضر و محاکمه شدند.

اما پس از پایان یافتن این محاکمه ۸ هفته‌ای در ماه دسامبر، دادستان‌ها «غیرممکن بودن اثبات جرم» را اعلام کرده و گفتند که به این ترتیب محکوم کردن این دو غول هوانوردی «غیرممکن» است.

در صورت محکومیت، این دو شرکت با جریمه ۲۲۵ هزار یورویی روبرو می‌شدند و آسیب قابل توجهی نیز به شهرتشان وارد می‌شد.

دیوید کوبی، وکیل خانواده تعدادی از مسافران گفت که حکم دادگاه "غیرقابل درک" است.

او افزود: "این یک سیگنال است که شما می‌توانید ۲۲۸ نفر را در یک سانحه هوایی بکشید و هیچ کس مقصر نیست. خانواده‌هایی که من نماینده آن‌ها هستم، آسیب زیادی دیده اند و این باعث شده است که آن‌ها نتوانند برای عزیزانشان عزاداری کنند.»

پرواز AF ۴۴۷ شرکت هواپیمایی ایرفرانس روز اول ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی از ریودوژانیرو رهسپار پاریس شد؛ اما تنها چند ساعت پس از پرواز یعنی در نیمه‌های شب در اقیانوس اطلس سقوط کرد و ۲۱۶ مسافر و ۱۲ خدمه آن جان باختند.

اگرچه اولین بقایای هواپیما و اجساد سرنشینان آن در روز‌های پس از سقوط به تدریج پیدا شد، اما لاشه هواپیما در نهایت دو سال بعد و پس از جستجو‌های طولانی در عمق ۳۹۰۰ متری اقیانوس یافت شد.

دانیله لامی، رئیس انجمنی که نمایندگی قربانیان را بر عهده دارد، اعلام کرد: «ما انتظار یک قضاوت بی‌طرفانه را داشتیم، اما چنین نشد. حکمی که صادر شد منزجرکننده است. پس از ۱۴ سال انتظار، تنها یأس و ناامیدی و خشم باقی مانده است.»

پیش از این ایرفرانس و ایرباس اتهامات مبنی بر اینکه سهل انگاری آن‌ها منجر به سقوط هواپیما شده است را رد کرده بودند. ایرباس خطای خلبان را عامل این سانحه می‌داند، در حالی که ایرفرانس ادعا می‌کند آلارم‌ها باعث سردرگمی خلبانان شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: