کد خبر: ۳۹۵۳۹۱
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
سال ۲۰۱۴ بود که گروهکی با ظاهری عجیب، لباس و پرچم مشکی روی کار آمدند، داعش، یک گروه تروریستی تندرو بود که ادعای خلافت جهانی کرد و خودش را حکومت اسلامی می‌نامید.

چرا زنان اروپایی جذب داعش شدند؟

این حکومت به نام جهاد، قتل و کشتار می‌کرد و تصاویر و ویدیو‌هایی از خشونت بسیار بالای آن‌ها منتشر می‌شد اثبات کننده وحشی‌گری‌های آن‌ها بود؛ اما یکی از نکته‌هایی که توجه‌ها را به خودش جلب می‌کرد، جذب جوانان اروپایی و غیرمسلمان به این گروه بود و سوال بزرگی که برای بسیاری از جامعه‌شناس‌ها و رسانه‌ها ایجاد شد این بود که چرا و چطور زنان و دختران اروپایی کشورشان را ترک کردند و سختی سفر و زندگی در جایی نامعلوم را به جان خریدند؟

جایگاه زن در گروه تروریستی داعش

زنان در گروه تروریستی «داعش» نقش حیاتی و بسیار مهمی داشتند و صرف نظر از مشاغلی، چون زندان‌بانی و جلادی عمدتا برای عملیات‌های انتحاری و جهاد نکاح به خدمت گرفته می‌شدند و جایگاه و مرتبه‌شان طبق افشاگری‌های ام‌سی‌اف به همسرشان برمی‌گشت، بنابراین هر چه همسرش جایگاه بالاتری داشت، جایگاه زن نیز ارتقا می‌یافت.

مادر شدن و گرفتن نقش و مسئولیت اجتماعی برای دختران و زنان اروپایی که از جامعه خود به هر دلیلی طرد شدند، دلیل مهمی برای عضویت گروه داعش به شمار می‌آید کودکانی که تاکنون به واسطه این زنان به دنیا آمده‌اند، از همان دوران کودکی تحت آموزش‌های ویژه اعتقادی و بدنی و نظامی قرار می‌گیرند

پروپاگاندای رسانه‌ای داعش

یکی از دلایل موفقیت جذب جوانان توسط داعش، پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغاتی بود که از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دادند. سایت‌های ارتباط اجتماعی در اینترنت یکی از راه‌هایی بود که هزاران نفر از مناطق مختلف به داعش متصل شدند، در این سایت‌هابه زنان می‌گفتند که آنان را برای تشکیل خانواده پرستاری و معلمین نیاز دارند. تبلیغاتی که البته موثر بود و به گفته یکی از اعضای داعش در صفحه شخصی‌اش در سایت تامبلر: "هر روزه ۱۰ تا ۲۰ زن و دختر و گاه بیشتر به داعش می‌پیوستند".

همچنین آن‌ها از زنان در گروه داعش به عنوان مقام مادر، خواهر و همسر استفاده می‌کردند تا علاوه بر انتشار و گسترش افکار و اندیشه‌های این گروه، زنان دیگر را جذب و به تمجید و ستودن جنگ و توجیه خشونت به کار رفته در میدان‌های نبرد تشویق کنند. برای مثال: «ام عبیده» که ریشه اروپایی داشت، او زنانی که قصد سفر به سوریه و پیوستن به داعش را داشتند، نصیحت می‌کرد تا در خانه و از طریق فضای مجازی و اینترنت با زنان دیگر در ارتباط باشند و طی این ارتباطات افکار و اندیشه‌ها و ایدئولوژی داعش را به آن‌ها معرفی و آنان را جهت پیوستن به این گروه تشویق کنند.

القای قدرت پوشالی

احساس، یکی از دلایل علاقه زنان برای عضوشدن به داعش از دیدگاه کارشناسان است! حسی که توسط تبلیغات و وعده‌های پوشالی داعش به وجود آمده و این را به زنان القا می‌کند که داعش آن‌ها را در برابر تجاوزات و خشونت‌ها حمایت کرده و به آن‌ها موضعی قدرتمند می‌بخشد و به این ترتیب با تقویت اعتماد به نفس، آن‌ها خود را برابر و مساوی با مردان تصور خواهند کرد. طوریکه زنان بعد از پیوستن به داعش، از انسانی لطیف و حساس تبدیل به تروریست و قاتلی تمام عیار می‌شوند، کسی که به جای بغل کردن و در آغوش کشیدن کودک خود، سلاح و تفنگ به دست می‌گیرد و با نهایت قساوت و وحشی‌گری در میدان نبرد هم پای مردان و حتی و فراتر از آن‌ها می‌جنگد.

از حبس شدن در خانه تا سقط جنین!

اما در حکومت داعش چیز دیگری در انتظار زنان بود! چیزی که تفاوت زیادی با تبلیغات و روایت‌های بیرونی داشت. بسیاری از زنان نه تنها در حقوق و شرایط و امکانات با مردان برابر نبودند بلکه معمولا در خانه‌ها حبس شده و برای ازدواج به انتظار می‌نشستند. آن‌ها حتی به تنهایی حق رفتن به خیابان را نداشتند. مسائلی مثل مراقبت‌های بهداشتی ناکافی و کمبود برق و آب سالم، مشکلاتی از جمله سقط جنین هم برای زنانی که عضو داعش بودند به وجود می‌آمد.

پولی که بوی خون می‌دهد!

برخی از کارشناسان بر این باورند که جوانان اروپایی که مشکلات مالی دارند و ازسوی جامعه رانده شدند با گرایش به افراط گرایی جذب گروههی مثل داعش می‌شوند، چرا که مشکلات اجتماعی و اقتصادی زمینه مساعد برای ایدئولوژی‌های افراطی را به وجود می‌آورد.

بیکاری، فقر، تجرد و تعصب مذهبی خانواده‌ها محرکی برای پیوستن جوانان اروپایی به گروه داعش است که با وعده خودکفایی مالی و دریافت حقوق و بی نیازشدن از هر چیز، دختران و زنان اروپایی را فریب می‌دهد. داعش در آن زمان وعده حقوق تا هزار دلار را به افراد می‌داد.

یکی از دلایل موفقیت جذب جوانان توسط داعش، پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغاتی بود که از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دادند

قول ازدواج و دام گسترده داعش

داعش از ازدواج به عنوان تله‌ای برای زنان و دختران استفاده می‌کرد. از آن‌جایی که به دلیل بیکاری و تورم کشور‌های مختلف، ازدواج یکی از معضل‌های آن‌ها بود، داعش با سواستفاده از همین موضوع، شرایط ایده‌الی از ازدواج را پیش روی این زنان می‌گذاشت و این باور را در آن‌ها ایجاد می‌کرد که قرار است همسر مردی شجاع شوند که هدف و آرمان ویژه‌ای دارد. از طرف دیگر با تامین مالی و ایجاد رفاه اقتصادی، خیال این افراد را راحت می‌کردند که همیشه جایی برای زندگی دارند. نکته مهم این بود که این زنان به خوبی می‌دانستند که عمر ازدواجشان کوتاه است، اما این موضوع خللی در تصمیم‌شان ایجاد نمی‌کرد.

بیوه خانه در دل داعش!

یکی از تبلیغات داعش این بود که به همه سربازانی که قصد جذبشان را داشت، قول همسر می‌داد، در این صورت قاعدتاً به زن‌های متعددی هم نیاز داشتند، به همین دلیل نیز به دنبال جذب دختر‌های جوان بودند؛ اما در پروپاگاندای داعش موضوع به این شکل مطرح نمی‌شد. زن‌ها جذب بخش‌های دیگر تبلیغات داعش می‌شدند و پس از گذشت زمان کمی از مهاجرت‌شان به مرز‌های داعش همسر اولشان کشته می‌شد، سپس آن‌ها به بیوه‌خانه‌ها منتقل شده و منتظر می‌ماندند تا دوباره همسری برایشان پیدا شود و در این مدت زنی که همسرش در راه جهاد کشته می‌شد برای گذران امور زندگی‌اش هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کرد.

زاد و ولد؛ نقش مهم زن در داعش

مادر شدن و گرفتن نقش و مسئولیت اجتماعی برای دختران و زنان اروپایی که از جامعه خود به هر دلیلی طرد شدند، دلیل مهمی برای عضویت گروه داعش به شمار می‌آید چرا که یکی از مهم‌ترین وظایف زنان در گروه داعش زاد و ولد به تعداد بالاست و این را بار‌ها زنان داعش و سرکردگان گروه تاکید کرده‌اند.

کودکانی که تاکنون به واسطه این زنان به دنیا آمده اند، از همان دوران کودکی که عمدتا در رده سنی ۹ تا ۱۵ سال هستند، خواسته و ناخواسته تحت آموزش‌های ویژه اعتقادی و بدنی و نظامی قرار می‌گیرند، طوریکه این کودکان طبق برنامه از موجودی پاک و بی گناه به موجوداتی انتحاری و قاتل تبدیل می‌شوند.

منبع: تبیان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: