April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد موثر باعث سود خالص ۱۷۰۰ میلیارد تومانی شد
کد خبر: ۳۹۵۴۲۷
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سنگ آهن گهر زمین برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران در ۲۸ فروردین برگزار شد.

رضایت سهامداران گهرزمین از سود ۴۰۰ تومانی به هر سهم

در ابتدای این مجامع، اعضای هیئت رئیسه مجمع انتخاب شدند و بر اساس دستور جلسه، مدیرعامل سنگ آهن گهر زمین گزارش عملکرد خود را ارائه کرد و در ادامه حسابرس مورد تایید شرکت به ارائه عملکرد خود پرداخت که هیئت رئیسه در خصوص آن گزارش، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح کرد. سپس سهامداران حاضر پرسش‌های خود را مطرح کردند که با پاسخ اعضای هیئت رئیسه شبهات موجود برطرف شد و در پایان نیز مجمع تصمیمات خود را اعلام کرد.

سود خالص ۱۷۰۰ میلیارد تومان

در ادامه مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین، گزارش هیئت مدیره را به مجمع ارائه داد و گفت: سود خالص شرکت در سال مالی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده که توقع بیش از این‌ها را داشتیم. محمد فلاح گفت: در بین صادرکنندگان، شرکت گهر زمین میانگین قیمت بهتری داشت. وی با طرح این پرسش که چرا سود بیشتری در سال مالی به دست نیامده گفت: این مساله دلایل متعددی دارد. اول اینکه ایمیدرو در سال گذشته به میزان ۳۳.۸ درصد حق توسعه می‌گرفت که به ۴۱ درصد افزایش یافت که توقع این اندازه افزایش را نداشتیم. البته این افزایش به خاطر مشکلات مالی دولت و ایجاد نظم و انضباط در ارز‌های آورده شرکت‌ها بود.

بیشتر بخوانید:  برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سنگ آهن گهر زمین(+فیلم)


زیان عرضه ارز صادراتی در نیما

وی با اعلام اینکه مشکل دیگر، عرضه ارز ناشی از صادرات سنگ آهن در سامانه نیما بود گفت: این اتفاق باعث کاهش قابل توجه و چشمگیر درآمد‌های ارزی شرکت شد. مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین مشکل سوم را کاهش مقدار سنگ آهن نسبت به سال قبل توصیف کرد گفت: این کاهش تولید دلایل متعددی دارد. اول اینکه کف معدن به دلیل حفاری‌های گذشته ۲۵۰ متر پایین‌تر رفته و هرچقدر کف معدن پایین‌تر برود، به ماشین آلات جدید و نو برای انتقال برداشتی‌ها نیاز داریم. فلاح از افزایش ارتفاع دپو باطله‌ها خبر داد و گفت: لازم بود که این باطله‌ها را منتقل کنیم، زیرا تا زمانی که باطله‌ها وجود داشته باشد، نمی‌توانیم عرصه را گسترش دهیم، به همین دلیل انتقال باطله‌ها را در اولویت قرار دادیم.

مشکلات قطع برق و گاز

وی از قطعی برق و گاز به عنوان مشکل اساسی در کاهش تولید خبر داد و گفت: به دلیل قطعی برق و گاز ۳۷۵۰ میلیارد تومان عدم النفع داشتیم. مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین از مشکلات تحریم به عنوان مانع دیگر کاهش تولید خبر داد و گفت: ماشین آلات معدنی مشکل جدی است که نیاز به افزایش و بروز کردن آن‌ها داریم، اما برای خرید ماشین آلات، با مشکلات ارزی و نقل و انتقال آن روبرو هستیم.

آبگیری از باطله‌ها

وی با اشاره به اهمیت آب برای معادن گفت: در زمینه آبگیری از باطله‌ها پیشرفت خوبی داشتیم که آب مورد نیاز معدن به میزان ۳ میلیون متر مکعب به کارخانه‌ها برمیگردد. فلاح با اعلام اینکه آب خلیج فارس به قیمت بالایی فروخته می‌شود گفت: کاهش نزولات نیز مشکل جدی در کمبود آب است که همین امر باعث میشود بازگرداندن آب به چرخه اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

طرح‌های توسعه

وی از طرح‌های توسعه شرکت خبر داد و گفت: برای آنکه شاهد گسترش معقول تولید باشیم، پروژه‌های خوبی در بردسیر شروع شده که پیشرفت قابل توجهی داشته، اکنون پروژه بردسیر هشت و نیم درصد پیشرفت داشته که ۴ درصد نسبت به زمان قرارداد پیشرفت بیشتری داشته ایم. مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با اشاره به خرید معدن جبالبارز گفت: ۲۹ توده ارزشمند در این معدن شناسایی که ۶۰ میلیارد برای آن هزینه شده و قرار است ۲۵۰۰ هکتار زمین بدهند که ۲۵۰ هکتار آن آماده شده و بقیه را نیز تخصیص داده اند و امکان واگذاری آن وجود ندارد. وی به معدن جان جا در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: توده‌های مس جانجا طعنه به مس سرچشمه خواهد زد. وی گفت: انتقال آب از چابهار به سیستان و خراسان رضوی را دنبال می‌کنیم. فلاح با تاکید بر اینکه باید شرکت از تک محصولی خارج شود گفت: به همین دلیل سرمایه گذاری در بخش‌های متعددی را در دستور کار قرار داده ایم.

خرید نیروگاه برای رفع مشکل قطع برق

وی از مشکلات حمل و نقل به عنوان چالش اصلی خبر داد و گفت: گاهی در یک مقطع نیاز است که هر چه سریعتر بار صادراتی را به کشتی‌ها حمل کنیم، به همین دلیل بین شرکت‌ها رقابت و باعث میشود هزینه حمل و نقل بالا برود که نیاز است هماهنگی بین شرکت‌ها صورت بگیرد تا در قالب رقابت‌های بین شرکتی، باعث زیان به هم دیگر نشویم. مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با تاکید بر جبران قطعی برق گفت: برای خرید برق جهرم، روز‌های متوالی جلسه گذاشتیم و مشخص شد مقرون به صرفه است. اگر این کارخانه را بخریم زیان ۳۷۵۰ میلیارد تومانی عدم النفع جبران می‌شود که نیاز به تصمیم و مصوبه مجمع دارد. وی از افزایش ۵ درصدی سهم ایمیدرو انتقاد کرد و گفت: ایمیدرو می‌خواهد سهم ۳۳.۸ را افزایش دهد که این مشکل آفرین است.

درخواست کاهش تقسیم سود

فلاح پیشنهاد کرد که تقسیم سود به میزان کمتری صورت بگیرد و گفت: انتظار داریم سود بیشتری برای طرح‌های توسعه اختصاص یابد، زیرا اگر بخشی از سود را به طرح‌های توسعه اختصاص دهیم، می‌تواند منافع قابل توجهی داشته باشد. وی از هزینه کرد ردیف بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: بخش‌هایی از این هزینه‌های مسئولیت اجتماعی را برای آموزش اختصاص دادیم. مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین از عملکرد مناسب تعاونی مسکن شرکت خبر داد و گفت: تعاونی مسکن گهرزمین برای اعضا و مردم به میزان قابل توجهی مسکن ساخته که به عنوان تعاونی نمونه مطرح شده است. وی به نقش بومی سازی در رونق و توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: در بومی سازی گام‌های بزرگی برداشته و حرف داریم. در ادامه شرکت حسابرسی گزارش خود را ارایه کرد که هیئت رئیسه در خصوص چالش‌ها و مشکلات مطرح شده از سوی حسابرسی واکنش نشان داد و مدیریت را مکلف به رفع بسیاری از آن‌ها کرد.


مصوبات پایان مجمع


در پایان مجمع وارد مصوبات شد که با رای اکثریت، خرید نیروگاه به تصویب رسید. همچنین شرکت ورزشی منحل و فعالیت آن متوقف شد، اما شرط بر حمایت از ورزش کارگری قرار گرفت. در ادامه بر ایجاد بخش بیمه‌ای تاکید شد و تاسیس شرکت کارگزاری بیمه در دستور قرار گرفت. صورت‌های مالی به تصویب رسید و روزنامه اطلاعات همچنان به عنوان روزنامه شرکت معرفی شد. حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره ۴ میلیون تومان و کمیته‌های تخصصی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد که باید یک جلسه در ماه برگزار شود. پاداش هیئت مدیره نیز که سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود به یک میلیارد تومان کاهش و تصویب شد. بر اساس نظر هیات رییسه، سود قابل تقسیم ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین که مقرر شد ده هزار میلیارد از این سود بین سهامداران تقسیم شود و به هر سهم ۴۰۰ تومان سود تعلق گرفت. همچنین بدنبال اعتراض سهامداران نسبت به تاخیر 8 ماهه در پرداخت سود سهام، مقرر شد سود این دوره تا خرداد ماه پرداخت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: