کد خبر: ۳۹۵۴۳۹
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
0

یک پیگیری ساده نشان می‌دهد که برخی شایعه‌های جدید افزایش قیمت بنزین از جایگاه‌های سوخت شروع شده است و بر اساس پیام‌های ارسال شده، برخی از جایگاه‌داران به رانندگان می‌گویند که از هفته آینده بنزین گران می‌شود. اما از سوی دیگر در فضای مجازی برخی کارشناسان هستند که قیمت جدید بنزین و زمان اجرایی شدن این طرح را اعلام می‌کنند.

طرح افزایش قیمت بنزین به 7500 تومان شاید در سال جاری با توجه به نرخ بالای تورم و افزایش قیمت و تاثیر آن بر بازار فولاد، استیل و دیگر بازارهای موازی از جمله مسکن عملی شود.

به گزارش پول نیوز،بازهم شایعاتی مبنی‌بر افزایش قیمت بنزین در فضای کشور پیچیده است که برآن شدیم صحت و سقم آنها را بررسی کنیم. براساس این شایعات، افزایش قیمت بنزین به 7500 تومان ممکن است امسال عملیاتی شود. نخست برخی از کارشناسان اقتصادی و منابع آگاه این خبر را به بیرون درز داده‌اند و حال نیز برخی جایگاه‌داران سوخت از افزایش قیمت بنزین سخن می‌گویند که شایعات را پیچیده‌تر کرده است.

افزایش قیمت بنزین در سال 1402

افزایش قیمت بنزین به 7500 تومان صحت دارد؟

یک پیگیری ساده نشان می‌دهد که برخی شایعه‌های جدید افزایش قیمت بنزین از جایگاه‌های سوخت شروع شده است و بر اساس پیام‌های ارسال شده، برخی از جایگاه‌داران به رانندگان می‌گویند که از هفته آینده بنزین گران می‌شود. اما از سوی دیگر در فضای مجازی برخی کارشناسان هستند که قیمت جدید بنزین و زمان اجرایی شدن این طرح را اعلام می‌کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در صفحه برخی فعالان اقتصادی و کارشناسان مربوطه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ روزی است که دوباره بنزین گران می‌شود و به گفته آن‌ها، این بار بنزین دولتی ۵ هزار تومان و بنزین آزاد ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. همچنین قرار است تا افزایش قیمت بنزین طی دو مرحله دیگر هم در سال جاری رخ دهد. در حال حاضر قیمت بنزین دولتی هزار و ۵۰۰ تومان است و بنزین معمولی آزاد با قیمت 3 هزار تومان و بنزین سوپر سه هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت بنزین در سال 1402

افزایش قیمت بنزین در سال 1402 تکذیب شد [بروزرسانی 21 فروردین 1402]

فریدون عباسی نماینده مجلس شورای‌اسلامی، با رد شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین در سال 1402 اظهار کرد: «یک جریان سیاسی خاص به اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین دامن زده و با انتشار شایعه گران‌شدن بنزین‌ درصدد بر‌هم زدن جو جامعه هستند، وگرنه نه دولت و نه مجلس هیچ برنامه‌‌‌‌‌‌‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند.» وی افزود:

در بودجه‌۱۴۰۲ هیچ‌بندی برای گران‌کردن حامل‌‌‌‌‌‌‌های انرژی دیده نشده‌است و اگر بنا بر گران‌کردن باشد، دولت باید برنامه‌های خود را بر اساس نرخ جدید بنویسد که چنین چیزی تصویب نشده‌است، زیرا قبل از گران‌کردن دولت باید فکری برای درآمدهای مردم بکند، درآمد مردم باید به اندازه‌‌‌‌‌‌‌ای باشد که توان افزایش قیمت را داشته باشند. اگر قرار است کالاها در کشور با نرخ دلار تعیین شوند نظام حقوق و دستمزد هم باید دلاری باشد و این کار منطقی نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی و تولید بیشتر برای پاسخگویی به رشد تقاضای بنزین گفت: باید به‌دنبال این باشیم که سیستم‌‌‌‌‌‌‌های خودروها در بازه زمانی مشخص طی ۵ تا ۱۰ سال ‌اصلاح شوند و وسایلی را که بنزین و گازوئیل کمتری مصرف می‌کنند، جایگزین کنیم، البته رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. وی بیان‌کرد:

راه‌‌‌‌‌‌‌حل اولیه این است که مردم قبول کنند باید صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی کنند تا مسوولان مربوطه به این مرحله برسند که هم تامین‌مالی کنند و هم بتوانند دستگاه‌های جدید بسازند و توان داخلی و دانشی که داریم اجازه دهد که ما سیستم حمل‌ونقل را اصلاح کنیم.

بازار فولاد ورق استیل بعد از افزایش نرخ بنزین

عوامل تاثیر گذار بر روند بازار داخلی فولاد کشور در روزهای جاری به ترتیب اولویت

۱) مکانیزم کنترلی ناظر بازار و نحوه اجرای دستورالعمل تنظیم بازار در خصوص حجم و قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا در واحد زمان

۲) نرخ اسکناس ارز

۳) تقاضای بازار

۴) سمت و سوی جهانی بازار فولاد

۵) نرخ مواد اولیه؛ هزینه تولید

بازار فولاد ورق استیل بعد از افزایش نرخ بنزین

کاربرد های گسترده ای در صنایع شمیایی و بخش پزشکی و حتی مصارف خانگی و حتی دکوراتیو استیل که اگر الیاژ درست در محید درست استفاده شود در دماهایی بسیار بالا مقاوم و ضد خوردگی در مقابل اسید و محلول و در دمای پایین انعطاف پذیر و و خواص جوش کاری و شکل پذیری بسیار زیادی دارا می باشد و به دلیل داشتن ظاهر ماندگار و طیف متنوع طرح در مصارف خانگی و دکوراتیو مورد استفاده میشود
ورق های فولادی ضد زنگ با توجه به کاربرد و نیاز صنایع در گریدهای مختلفی از الیاژ ها در بازار عرضه میشود .پر کاربردترین الیاژ های استنلس استیل معمولا ورق های با گرید 304(استیل نگیر ضد زنگ در مقابل مجاورت با اب) گرید های 430 و 420(استیل بگیر که در مقابل مجاورت با اب زنگ میزند) گرید 316(استیل مقاوم در مقابل تماس با اسید و مواد عالی حل کننده) گرید های 309 و 310 (استیل های نسوز برای مصارف حرارت های بسیار بالا).

ورق استیل و انواع آن

در حال حاضر بورس ورق استیل شامل انواع ورق های زیر می باشد:

  • ورق استیل 304، 304L
  • ورق استیل 316، 316L
  • ورق استیل 321
  • ورق استیل 309S
  • ورق استیل 310S
  • ورق استیل 4841
  • ورق استیل 430
  • ورق استیل 410 در سطوح براق، خشدار روکشدار، مات، طرحدار و . . .

حال به شرح کامل و توضیح در خصوص هر یک از سری های ورق استیل می پردازیم:

ورق استیل سری 200

آلیاژهای آستینیتی کروم، نیکل و منگنز اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ترکیبات این نوع ورق استیل می باشد.

  • ورق استیل 201: از نوع آستینیتی بوده و از طریق نورد سرد ساخته می شود.
  • ورق استیل 202: از نوع آستنیتی بوده و یک ترکیب فولاد ضد زنگ محسوب می شود.

ورق استیل سری 300

  • ورق استیل 301: این ورق بسیار انعطاف پذیر بوده و قابلیت شکل گرفتن زیادی دارد. قابلیت جوشکاری خوب و مقاومت سایشی بالا از جمله ویژگی های اصلی آن محسوب می شود.
  • ورق استیل 302: مقاومت خوردگی برابر با ورق استیل 304 داشته و البته به دلیل کمی کربن اضافی مقاوم تر نیز است.
  • ورق استیل 303: شکل پذیری بهتری نسبت به ورق استیل 304 به دلیل گوگرد و فسفر اضافه دارا می باشد.
  • ورق استیل 304: رایج ترین نوع ورق استیل ضد زنگ می باشد که نام گذاری کلاسیک آن ورق استیل 18/8 می باشد. این اعدا به ترتیب بیان گر درصد کروم و نیکل این ورق هستند.
  • ورق استیل 304L. نسخه کم کربن ورق استیل 304 می باشد. برای جوشکاری بسیار مناسب است.
  • ورق استیل 309: از نظر مقاومت حرارتی بهتر از 304 عمل می کند.
  • ورق استیل 316: بعد از ورق استیل 304 ورق استیل 316 بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهد. به دلیل استفاده از آلیاژ مولیبدن برای استفاده در صنایع غذایی و فرآورده های دارویی کاربرد داشته و کمترین میزان آلودگی فلزی را به خود اختصاص می دهد. همچنین به دلیل دارا بودن مقاومت خوردگی بالاتر نسبت به 304 در صنایع دریایی نیز بسیار پرکاربرد می باشد. یکی دیگر از صنایع پر مصرف 316 ساعت سازی ها هستند. این ورق قادر به تحمل گرمای 2000 درجه فارنهایت را نیز داشته و از آن برای ساخت آستر دودکش ها نیز استفاده می شود.
  • ورق استیل 316L: نسخه کم کربن ورق استیل 316 می باشد.
  • ورق استیل 317: از نوع فولاد ضد زنگ بوده و به دلیل داشتن درصد قابل توجهی مولیبدن مقاومت بسیار بالایی در برابر حمله مواد شیمیایی دارد. در این رده عملکرد این ورق از 304 نیز بهتر می باشد. استحکام کششی بالا، تحمل تنش عالی و قدرت خزش قابل قبول از جمله سایر ویژگی های ورق استیل 317 می باشند.
  • ورق استیل 321: مشابه ورق 304 در هنگام جوشکاری خطر پوسیدگی جوش به دلیل افزودن تیتانیوم در آن بسیار کمتر است.

ورق استیل سری 400

  • ورق استیل 405: دارای ترکیباتی مخصوص جوشکاری می باشد.
  • ورق استیل 408: با 11 درصد کروم و 8 درصد نیکل مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته اما در برابر خوردگی ضعیف عمل می نماید.
  • ورق استیل 409: این ورق از جمله ارزان ترین انواع ورق استیل می باشد که بیشتر برای اگزوز خودرو به کار می رود.
  • ورق استیل 410: دارای مقادیر قابل توجهی آهن بوده و در برابر سایش و خوردگی بسیار مقاوم است.
  • ورق استیل 416: به دلیل داشتن گوگرد اضافی شکل پذیری و ماشین کاری بالایی دارد.
  • ورق استیل 420: برای ساخت انواع کارد و چنگال به کار گرفته می شود.
  • ورق استیل 430: از این ورق برای ساخت مواد تزئینی بیشتر استفاده می‌شود. به دلیل شکل پذیری خوب تزئینات خودروها را با استفاده از این ورق آماده می نمایند.
  • ورق استیل 440: با درجه حرارت بسیار بالا تولید می شود. در صنایع ساخت و تولید کارد و چنگال به دلیل کربن بالا کاربرد دارد. این ورق می تواند یکی از سخت ترین انواع فولاد ضد زنگ محسوب شود. خود به انواع و درجه های مختلفی تقسیم شده که در هر یک از انواع آن با افزودن ترکیباتی قابلیتی خاصی تقویت یافته است.
  • ورق استیل 446: برای کار در درجه حرارت بسیار بالا مناسب است.

ورق استیل سری 500

  • به دلیل دارا بودن مقادیر کروم در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارند.

ورق استیل سری 600

  • ورق استیل 601 تا 604: با درصد آلیاژ کم مارتنزیتی
  • ورق استیل 610 تا 613: فولاد سخت کننده ثانویه مارتنزیتی هستند.
  • ورق استیل 614 تا 619: فولادهای کروم دار ماتنزیتی می باشند.
  • ورق استیل 630 تا 635: فولاد ضد زنگ نیمه جامد ماتنزیتی هستند. 17 درصد کروم و 4 درصد نیکل از اصلی ترین مواد به کار رفته در آنها است.
  • ورق استیل 650 تا 653: فولادهای آستینیتی هستند که توسط نورد گرم تقویت می شوند.
  • ورق استیل 660 تا 665:ساخت لوله های فولادی، ساخت صفحه کشتی و سکوهای دریایی، صفحات فولادی مقاوم در برابر آب و هوا، بشقاب فولادی دیگ بخار و فشار، لوله های فولادی و صفحات فولادی به کار رفته در خودرو نیز از دیگر موارد استفاده ورق استیل در صنعت می باشند.

ورق استیل دکوراتیو

  • در زیباسازی بخش‌های مختلف ساختمان، همچون نمای بیرونی، بدنه داخلی و خارجی کابین آسانسور، از ورق استیل دکوراتیو در طرح‌های متنوع استفاده می‌شود.

ویژگی های استیل ضد زنگ

فولادهای زنگ نزن به دلیل ویژگی غیرفعال شدن خود می‌توانند مقاومت بسیار خوبی دربرابر خوردگی از خود نشان دهند. این فولادها به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطح‌شان که به شدت به ماده زیرین پیوند خورده‌است و از تماس بیشتر ماده به محیط اطراف جلوگیری می‌کند، چنین ویژگی‌ای دارند. برای اینکه این پدیده غیرفعال‌سازی به‌طور پایدار در فولاد اتفاق بیفتد نیاز است که حداقل ۱۰٫۵ درصد از ماده را کروم تشکیل دهد. با داشتن چنین سطحی از کروم حتی اگر خراشی بر روی سطح فولاد ایجاد شود و این لایه از میان برود فولاد می‌تواند خودش را ترمیم کند و اگر گرید به درستی برای محیط کاری انتخاب شده باشد این لایه غیرفعال دوباره شکل می‌گیرد. در غیراین‌صورت شکست غیرفعالی رخ می‌دهد و فولاد زنگ‌نزن، زنگ‌زده و خورده می‌شود.با وجود استانداردهای متنوع و انواع مختلفی از ورق استیل، صنایع مختلف می بایست با مطالعه مشخصات فنی آنها به صورت کمی اقدام به انتخاب نمونه مناسب برای خود نمایند. این ورق ها بسته به ضخامت و آلیاژهای مورد استفاده قیمت های مختلفی را نیز دارا بوده و از این نظر بهتر است قبل از اقدام به خرید حتماً درباره استانداردهای به کار رفته در آنها مطمئن شوید.

صنعت ساخت ورق استیل یکی از صنایع بسیار بزرگ و قدرتمند در جهان است که در سال های اخیر کشورهای آسیایی نیز با تولیدات خود وارد عرصه رقابت در این مقوله شده اند. از این رو در انتخاب برند ورق استیل نیز می بایست دقت لازم را داشته باشید. در نهایت باید توجه داشت که افزایش قیمت بنزین تمامی کالاهای اساسی و همچنین قیمت آهن و استیل خواهد شد و این مورد دور از انتظار نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: