کد خبر: ۳۹۵۴۹۸
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶
0
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: میزان پرداختی مطالبات تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر به طور میانگین به ۶۰ درصد رسیده که رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

۶۰ درصد از مطالبات تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت شد

در میز اقتصاد امروز موضوع طلب ۳ هزار میلیاردی تولیدکنندگان داخلی برق از سازمان انرژی تجدیدپذیر مورد بررسی قرار گرفت و حامد دریاباری، عضو هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و جعفر محمدنژاد، سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: مطالبات بخش خصوصی چقدر است؟

محمدنژاد: حدود ۱۰۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده داریم که عمدتا از طریق ۱۳۰ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شود و با ما قرارداد خرید تضمینی برق دارند. به واسطه محدودیت منابع مالی دولت، سال ۱۴۰۰ به صورت میانگین جوابگوی ۲۰ درصد صورتحساب شرکت‌ها بودیم؛ اما در سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های متعددی که صورت گرفت، برای اولین بار که از محل مطالبات سوخت صرفه‌جویی شده مقرر شده بود، ۲۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد. به طور میانگین در سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد مطالبات شرکت‌ها را پرداخت کردیم و برای تعداد زیادی از شرکت‌ها طلب‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده است. در بودجه ۱۴۰۱، ۳ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ منابع سوخت صرفه‌جویی شده در نظر گرفته شده بود که پیگیری‌های جدی که داشتیم امیدواریم تا پایان سه ماه اول امسال، مسیر توسعه تجدیدپذیر را بدون مطالبات انباشته پیگیری کنیم.

سوال: روند پیشرفت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پرداخت مطالبات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دریاباری: در آستانه ورود به فصل تابستان هستیم و زمزمه‌هایی در مورد خاموشی‌ها وجود دارد. این در حالی است که با تجدیدپذیر‌ها می‌توانیم در این فصل بیشترین تولید را داشته باشیم و دغدغه‌های بخش خانگی و صنعت را پوشش دهیم. بحث طلب ۲۵۰۰ میلیاردی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود که در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد. در حال حاضر دغدغه بخش خصوصی ۳ هزار میلیارد است که در سال ۱۴۰۰ مصوب شده و مشخص نیست به چه نحوی قرار است به تجدیدپذیر‌ها اختصاص داده شود.

محمدنژاد: انتظار ما بر این است که برای حمایت از بخش خصوصی، پرداخت بدهی‌ها تا سال گذشته اتفاق می‌افتاد. اگر سازمان برنامه و بودجه بتواند طی یک یا دو ماه آینده این مبلغ را پرداخت کند مسیر کلان توسعه انرژی تجدیدپذیر جدی‌تر دنبال می‌شود. نباید فراموش کنیم که بر اساس مطالعات، ۷۰ درصد برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در ایام اوج مصرف تولید می‌شود و می‌تواند به کمک وزارت نیرو بیاید. این موضوع مورد تایید وزارت نیرو است، اما حتما سازمان برنامه و بودجه هم باید همراهی کند.

سوال: نظر شما چیست؟

دریاباری: این ۳ هزار میلیارد که در بودجه ۱۴۰۲ هم مشابه آن وجود دارد، به تسریع روند احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی کمک می‌کند. در حال حاضر مناقصات بخش خصوصی برای ۴ هزار مگاوات انجام شده و تکلیف شرکت‌ها برای ۱۹۰۰ مگاوات مشخص شده است.

سوال: آیا بخش خصوصی هم تکالیفی داشته که به آن‌ها عمل نشده است؟

دریاباری: بخش خصوصی به تعهدات خود در طول سال‌های گذشته عمل کرده است. بخش خصوصی بر اساس قرارداد با ساتبا متعهد می‌شود که مقدار مشخصی را احداث کند و این اتفاق افتاده است. این شرکت‌ها یک بخش سرمایه‌گذاری دارند که تعهدات بانکی دارد و با وضعیت پرداختی که اتفاق افتاده در این مسئله دچار مشکل شده‌اند. در مورد ۱۹۰۰ مگاواتی که تعهد ایجاد شده، بخش عمده آن شرکت‌های گذشته بودند و نشان دادند که پای کار هستند. اگر به افق آینده نگاه می‌کنیم، تجدیدپذیر‌ها یک ضرورت هستند و باید در تصمیم‌ها تسریع شود.

محمدنژاد: ۱۰۵۰ مگاوات نیروگاه درحال بهره‌برداری است که تماما از طریق بخش خصوصی صورت گرفته است؛ این نشان دهنده عزم دولت برای حمایت از این بخش است. ۱۰ هزار مگاواتی هم که در برنامه وزارت نیرو است نیز تماما از طریق بخش خصوصی دنبال می‌شود. اگر امروز را با یک سال گذشته مقایسه کنیم متوجه اتفاقات خوبی که افتاده می‌شویم. مسیر توسعه انرژی لاجرم از مسیر تجدیدپذیر‌ها عبور خواهد کرد. تعهد دولت به مطالبات گذشته و وضعیت فعلی و افق آینده، نشان داده که همراهی خوبی داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: