April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۶۶۶
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
دبیر اجرایی هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گفت: برگزاری رویداد‌های فناورانه در جلوگیری از خروج نخبگان تأثیرگذار است.

جزئیات برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

حامد حسن پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این باشگاه با هدف شناسایی، جذب، پرورش، هدایت، حمایت و اعتلای تخصصی مهارتی استعداد‌های جوان دانشجویی و دانش‌آموزی از سال ۷۷ تأسیس و متولی برگزاری رویداد‌ها و مسابقات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد.

وی با بیان این که هفدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در تاریخ ۶ لغایت ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲۳ لیگ برگزار می‌شود، افزود: ایجاد شادابی و نشاط علمی، توان افزایی مهارتی و تخصصی علمی، جریان سازی علمی از جمله محور‌هایی است که باشگاه متولی آن است و همه این موارد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران دیده شده است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ربوکاپ یکی از جامع‌ترین برنامه‌های باشگاه است که به دلیل سابقه طولانی و شبکه متخصصینی که دارد در میان بهره برداران یک رویداد شناخته شده است.

حسن پور خاطرنشان کرد: مسابقات ربوکاپ برای دانشجویان، دانش آموزان و علاقه‌مندان به حوزه هوش مصنوعی رباتیک و برنامه نویسی فرصتی را فراهم می‌کند که دانش تئوری خود به منصه ظهور برسانند. ربوکاپ یک مانور است که توان حل مسئله دانشجویان و دانش آموزان را تقویت می‌کند.

داود ثمری معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درباره برگزاری این رویداد فناورانه گفت: امسال هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. در همه دوره‌ها دانشگاه آزاد اسلامی مجری و برگزار کننده آن بوده است و خوشبختانه توانسته در این حوزه بدرخشد و به عنوان برند مطرح شود.

وی به استقبال مخاطبان از مسابقه ربوکاپ اشاره کرد و افزود: این رویداد که بزرگترین رویداد فناورانه کشور محسوب می‌شود با استقبال زیاد مخاطبان روبرو است. با توجه به این که سال گذشته بعد از دو سال از پاندمی کرونا این رویداد را برگزار کردیم، مخاطب قابل قبولی داشتیم و امسال با توسعه سه برابری رو برو هستیم. واحد علوم تحقیقات که سال گذشته یک تیم داشت امسال با مشارکت ۵ تیم در مسابقات شرکت خواهد کرد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آشنا کردن دانشجویان و درگیر کردن آن‌ها در مباحث تئوری و علمی با یکدیگر را از اهداف برگزاری مسابقات ربوکاپ دانست و افزود: کارکرد ربات تلفیقی از این علوم کنارهم است و در این نمایشگاه می‌بینیم که دانشجویان چطور تحقیقات خود را به صورت عملی پیاده سازی می‌کنند.

دبیر اجرایی هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با تأکید بر این که برگزاری رویداد‌های فناورانه در جلوگیری از خروج نخبگان تأثیرگذار است، گفت: مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران اتفاق خوبی است که در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور رخ می‌دهد و در واقع یکی از راه‌هایی که می‌تواند مانع خروج نخبگان از کشور شود برگزاری چنین رویداد‌هایی است که آن‌ها را دلگرم می‌کند. در این رویداد ۱۵۰۰ دانشجو و دانش آموز در قالب بیش از ۲۳۰ باهم تیم رقابت خواهند کرد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: امروز بزرگترین اکوسیستم استارتاپی در واحد علوم و تحقیقات مستقر است که با حضور ۱۲۲ شرکت دانش بنیان و هسته فناور فعالیت می‌کند. از میان این شرکت‌ها ۲۰ شرکت در حوزه ربات و هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

مرتضی موسی‌خانی رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در ادامه این نشست درخصوص اهداف برگزاری این مسابقات گفت: این مسابقات با هدف توسعه دانش هوش مصنوعی و ربایتک و ساخت ربات‌های در حرکت برگزار می‌شود.

رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی، برنامه نویسی بازی سازی، و ... را نتیجه برگزاری مسابقات ربوکاپ عنوان کرد و افزود: دانشجویان شرکت کننده در مسابقات ربوکاپ به عنوان نیرو‌های متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان این که هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در دو بخش دانش‌آموزان و بزرگسالان برگزار می‌شود، گفت: در بخش بزرگسالان ۵ لیگ ربات انسان‌نما، ربات پرنده، کاوشگرمریخ نورد، خودروی خودران و ربات‌های صنعتی حضور دارند.

موسی خانی به تشریح کارکرد لیگ ربات‌های صنعتی پرداخت و افزود: لیگ ربات‌های صنعتی در واقع مدل کوچک شده ربات‌های صنعتی است. در صنعت برای حرکت و جابجایی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه پلتفرم آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و دیگر دانشگاه‌های کشور با قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر نمونه‌های خارجی در داخل کشور ساخته شده است که امیدوار هستیم صنایع ما در مقیاس بزرگتر از این محصول استفاده کنند.

وی تأکید کرد: دانش رباتیک امروزه در ساخت و رفع مشکلات صنعتی کارکرد ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال شرکتی داشتیم که رباتش متوقف شده بود، اما توسط متخصصان ایرانی مجددا راه اندازی شد و ۱۲۰ کارگر آن به کار بازگشتند.

رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران اظهار کرد: خروجی مسابقات ربوکاپ در قالب شرکت‌های دانش بنیان مختلف امروز توانسته است محصولات کاربردی مانند ربات‌های زیرآب (منفی ۱۰۰ متر)، ربات‌های آتش نشان و ربات‌های پرنده تولید کند که خوشبختانه ما توانسته ایم در ترویج این دانش بسیار خوب ایفای نقش کنیم.

موسی خانی درخصوص بخش دانش آموزی هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ ایران گفت: در این دوره ۳ سالن دانش آموزی داریم. یک سالن به شبیه سازی دو بعدی اختصاص داده شده است. بخش استارتر به ابتکار ایران و به دلیل استقبال هوش و استعداد دانش آموزان ایرانی در قسمت شبیه سازی ۲ بعدی فوتبال راه اندازی شده است که مختص دانش آموزان علاقه‌مند به این حوزه است. همچنین در بخش دموی دانش آموزی حدود ۲۸ محصول به نمایش گذاشته می‌شود.

به گفته وی بخش ربات‌های فوتبالی در دو قسمت سنگین وزن و آزاد، ربات‌های امدادگر و... از دیگر بخش‌های قسمت دانش آموزی هفدهمین دوره ربوکاپ آزاد است که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری یک نشاط علمی بی نظیری را در میان دانش آموزان و مدارس ایجاد می‌کند.

رئیس هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران همچنین از حضور گروه‌هایی از کشور‌های مصر، روسیه، آلمان، افغانستان، برزیل و چین در این دوره خبر داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: