April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۶۸۱
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: جریمه بانک های متخلف در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط وزارت اقتصاد و وزارت راه وشهرسازی باید پیگیری شود.

جریمه بانک های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت باید جدی پیگیری شود

وضعیت اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بخصوص حوزه مسکن شرایط خوبی نداشته و مورد بی توجهی قرار گرفته است. از طرفی برای صندوق ملی مسکن اعتباری لایحه دولت پیش بینی نشده است.

افزایش روند ساختمان سازی موجب رونق بسیاری از حرفه‌ها شده و اشتغال‌زایی فراوانی دارد، هیچ برنامه‌ای مانند افزایش ساختمان سازی به ایجاد شغل کمک نخواهد کرد، چرا که ساخت یک میلیون واحد مسکونی تعداد زیادی شغل در کشور ایجاد می‌کند.

برای بهبود وضعیت راه‌ها منابعی را در بخش‌های مختلف از جمله، مجوز تهاتر نفت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش سهم تسهیلاتی دستگاه‌های اجرایی تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات مالی بانک‌ها به کمک پروژه‌های عمرانی و امکان تهاتر نفت با بدهی پیمانکاران، پیش بینی کردیم کمک بسیار زیادی تکمیل پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی می‌کند.

در قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها مکلف شده‌اند ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال اول و با افزایش سالانه متناسب با نرخ تورم از محل منابع تسهیلاتی خود به حوزه مسکن اختصاص دهند که متاسفانه همکاری لازم را در این سال‌ها نداشتند و امسال نیز مجدداً بر آن تاکید کردیم. ضمن اینکه در خصوص عدم همکاری بانک‌ها با قوه قضاییه مکاتبه کردیم و این موضوع در حال بررسی و پیگیری است.

پرداخت تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مسکن سازی در کشور بوده که اقشار کم درآمد را در پرداخت اقساط با مشکل مواجه می‌کند. در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده تا برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی حوزه مسکن، ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی اعلامی توسط بانک مرکزی با نرخ سود پلکانی پرداختی به اقشار کم درآمد از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود که متاسفانه منابعی داخل این صندوق وجود ندارد.

از سوی دیگر برای تکمیل زیرساخت‌های شهری از منابع داخل صندوق ملی استفاده می‌شود و در صورت خالی بودن آن، زیرساخت شهر‌های جدید نیز نیمه تمام مانده و عملاً ساختمان‌ها به مرحله بهره‌برداری نخواهند رسید. امیدواریم دولت برای این موارد مهم تدابیری اتخاذ کند.

محمد رضا رضایی کوچی گفت: اکنون روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در حوزه پروژه‌های نهضت ملی مسکن به هیچ عنوان مناسب نیست و همین امر خود باعث کندی روند ساخت و اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف شده است.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه ساخت مسکن اختصاص دهند که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته وزارت راه وشهرسازی و همچنین سازندگان از میزان پرداخت تسهیلات ساخت راضی نیستند که در این زمینه باید پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه باید در این حوزه بانک‌های مختلف معرفی و جریمه شوند افزود: در اجرای این طرح باید وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی ورود کرده و بانک‌های متخلفی که تسهیلات ساخت را پرداخت نمی‌کنند جریمه کنند، اما متاسفانه در این حوزه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

او افزود: پرداخت تسهیلات و تزریق آن به پروژه‌ها خود نقش بسیار موثری در کاهش قیمت تمام شده پروژه و همچنین افزایش سرعت و اجرایی شدن پروژه‌های نهضت ملی مسکن را دارد.

رضایی کوچی همچنین در خصوص توسعه افقی شهر‌ها هم گفت: اجرای طرح توسعه افقی یک الگوی کاملا علمی و فنی دارد که اجرایی شدن آن زمینه ساز کاهش چشم گیر هزینه‌ها در کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: هنوز در بسیاری از شهر‌های مختلف نتوانسته ایم این طرح را اجرایی کنیم، اما باید این طرح در قالب طرح‌های تفصیلی در بخش‌های مختلف دیده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: