April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
همزمان با قرارگرفتن در آستانه پیک تابستان ۱۴۰۲؛
کد خبر: ۳۹۵۷۸۳
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
یک اقدام از ۱۴۰ اقدام اساسی صنعت برق برای جلوگیری از خاموشی‌ها در فصل تابستان انجام خواهد شد.

اقدام ویژه‌ در صنعت برق برای جلوگیری از خاموشی در تابستان

در بحث تولید و تامین برق یک چالش اصلی وجود دارد و راه حل‌هایی هم در این حوزه از سوی کارشناسان و متخصصین این حوزه ارائه شده است که در صورت اجرایی، خاموشی‌ها و تنگنا‌هایی که در تابستان دچار می‌شویم سال به سال کمتر و تا چند سال آینده کاملا از بین خواهدرفت.

اکنون در حوزه برق همچنان رویکرد‌های گذشته در زمینه تولید ادامه دارد و این ماجرا ما را به نقطه خوبی نمی‌برد و کمبود و ناترازی تولید و مصرف بالاتر می‌رود، یعنی اگر سال قبل ناترازی ۱۲ هزار مگاوات بود این ناترازی در سال جاری و سال‌های آتی رشد داشته و بالاتر خواهد رفت.


عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ضمن ابراز نگرانی از تداوم ناترازی تولید و مصرف برق گفت: البته برق منازل و خانوار‌ها قطع نمی‌شود، مصرف برق بخش خانگی نهایتا ۴۵ درصد است بنابراین اگر در تابستان با تنگنا هم مواجه شویم مطابق دستورالعمل تامین برق بخش خانگی خط قرمز است و بنا بر این نیست که قطعی داشته باشیم و فقط بخش صنعت قطعی و یا محدودیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: ضرری که کمبود و ناترازی برق به کشور تحمیل می‌کند، اقتصادی است، تولید کم، به شرکت‌های بورسی لطمه وارد می‌شود و در نتیجه مردمی که سهامدار هستند دچار آسیب شوند، بنابراین صنعت، پتروشیمی و فولاد بیشترین ضربه را متحمل خواهند شد. به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ تکرار اوضاع برق سال ۱۴۰۱ است و خاموشی روی صنایع اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر مسئله بورس برق حل شود مشکل قابل حل است، گفت: ما پیشنهاد‌هایی به وزارت نیرو داده‌ایم، اما بعضا مقاومت‌هایی را شاهدیم و در نظر دارند چرخ بر چرخ سابق بچرخد و منابع ابتدا به خزانه توانیر رفته، بعد توزیع شود و این باعث شده راه حل‌های موجود عملیاتی نشوند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیان داشت: تجدیدپذیر‌ها می‌توانند در روز تولید داشته و برق را به شبکه تزریق کنند و به پیک روز کمک کنند لازمه تولید در این بخش نیز این است که امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم، یعنی دولت تضمین دهد برق تولیدی تجدیدپذیر‌ها را می‌خرد و پول آن را نیز به موقع پرداخت می‌کند، تاکنون سابقه خوبی در خرید برق تجدیدپذیر‌ها نداشتیم و قیمت‌ها هم اقتصادی نبوده است.

وی گفت: مثلا تولید یک مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال گذشته ۵۰۰ هزار یورو هزینه داشته امسال این هزینه چند برابر می‌شود، اما خرید برق از ۱۴۰۰ تومان بابت هر کیلووات به ۱۶۰۰ تومان رسیده و این در حالی که رقم سرمایه گذاری حدود ۵ برابر شده، خرید برق ۱۰ درصد و هزینه تولید ۸۰ درصد رشد داشته است. به این ترتیب رغبتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، قیمت خرید باید متناظر با تورم و افزایش قیمت‌ها باشد تا پروژه‌ها پیش برود.

صالحی تصریح کرد: اکنون تولید برق ایران در حوزه تجدیدپذیر زیر یک درصد است در ترکیه با اینکه بعد از ما پروژه‌ها را آغاز کرد اکنون ۱۷ درصد از تولید برق را از تجدیدپذیر‌ها دارد و اروپا ارقام بیش از این است در حالی که کشور ما در حوزه تجدیدپذیر بهترین نقطه دنیا است و ۹۰ هزار مگاوات پتانسیل تجدیدپذیر داریم، ولی همه پروژه‌ها متوقفند، زیرا سیاست‌ها درست و با بخش خصوصی هماهنگ نیست و دولت به تنهایی تصمیم گیری می‌کند.

“علی‌اکبر محرابیان” گفت: سال گذشته ما توانستیم، فصل گرم را بدون خاموشی بخش خانگی به اتمام برسانیم و همچنین نیاز صنعت و بخش کشاورزی به انرژی لازم برای تولید را تامین کنیم که رکورد‌های افزایش تولید صنایعی نظیر فولاد و سیمان و همچنین تولید محصولات کشاورزی این مسئله را تایید می‌کند.

وزیر نیرو در بیان برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای تابستان سال ۱۴۰۲ گفت: بلافاصله بعد از عبور از فصل گرم سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط در فصل گرم سال ۱۴۰۲ رقم خورد و این‌بار ۱۴۰ اقدام اساسی در دستورکار قرار گرفت، تا به نقطه مطلوب‌تری به لحاظ تامین انرژی برسیم.

وزیر نیرو ادامه داد: یک اقدام از ۱۴۰ اقدام اساسی صنعت برق برای مردم شریف اتفاقات بسیار ویژه و مثبتی را رقم می‌زد و یک خبر خوب است که امید است در هفته پیش‌رو و روز دوشنبه ۱۱ ازدیبهشت آن را به سمع و نظر مردم می‌رسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: