April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
طیب نیا از دست یابی به ۶۱ رکورد در سال ۱۴۰۱ خبرداد
کد خبر: ۳۹۵۸۳۶
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
0
مدیرعامل فولاد مبارکه از رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و گفت: فولاد مبارکه برای تبدیل‌شدن به الگوی ملّی بنگاه‌داری و قرارگرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان هدف گذاری کرده است.

فولاد مبارکه در آستانه تبدیل‌شدن به الگوی ملّیمحمدیاسر طیب‌نیا در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاورد‌های فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ با بیان این که کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق، گفت: فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است به طوری که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.
با طرح این سؤال که مهم‌ترین ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد باتوجه‌به شرایط رقابتی سختی که بر اقتصاد جهانی و کشورمان حاکم است، یک بنگاه اقتصادی باید قابلیت‌های جدید در خود ایجاد کند و همواره با رشد و نوآوری و رفتن به سمت فناوری‌های جدید و افزایش رقابت‌پذیری خود را به‌روز کند. امروزه یک بنگاه اقتصادی موفّق باید شفافیت و سلامت در کار داشته و به‌دوراز فساد عمل کند؛ امروزه بنگاه‌ها نمی‌توانند جامعه پیرامونی خود را نادیده گیرند و باید همانند شهروندی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر و درخشان برای جامعه، خود را مسئول بدانند، بنابراین یک بنگاه اقتصادی نمی‌تواند خود را موفق بداند درحالی‌که برای جامعه پیرامونی خود آسیب داشته باشد.

طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم حدود ۳۴ درصدی در کشور و سهم ۲۰ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و با ظرفیت تولید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار شرکت فولاد مبارکه ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است و این یعنی سهم ۱.۵‌درصدی شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد. همچنین زنجیره تأمین گسترده این شرکت مشتمل بر بیش از ۲۵۰۰ تأمین‌کننده کالا و خدمات و شبکه گسترده مشتریان آن نیز شامل بیش از ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه است.

فولاد مبارکه در جمع ۲۰ شرکت برتر جهان

وی با اشاره به طرح‌های توسعه هدفمند فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه را به وسعت ایران می‌بینیم و باتوجه‌به جغرافیای گروه فولاد مبارکه، فلسفه وجودی خود را شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف کرده است و این مهم را رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه بر این باور است که رسالتی بالاتر از تولید محصول دارد و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های کشور از چشم‌انداز‌های این شرکت است. فولاد مبارکه تبدیل‌شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری و قرارگرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان را هدف‌گذاری کرده است.

تولید با صددرصد ظرفیت اسمی

طیب‌نیا با تأکید بر این که کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق گفت: اگرچه در حال حاضر تولید در صنعت کشور به طور میانگین با ۶۰ درصد ظرفیت و در برخی صنایع با ۳۰ درصد در حال انجام است، اما خوشبختانه شاهد این هستیم که فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است. در حال حاضر تولید گروه فولاد مبارکه ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن است و این گروه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور را برعهده دارد. با درنظرگرفتن نقش تأثیرگذار فولاد مبارکه و دستاورد‌های آن، این شرکت را می‌توان به عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری معرفی کرد.

وی با بیان این که یکی از مزایای اصلی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در وجود نیروی انسانی مؤثر و متخصص است، گفت: این شرکت امروز با نگاه توسعه ملی در حال فعالیت است و تحقق اهداف خود را بر پنج اصلِ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید؛ توسعه کمی، کیفی و متوازن؛ توسعه سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین و تبدیل‌شدن به صنعت سبز استوار کرده است. اگرچه برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، حرکت و اقدامات خود را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی آغاز نموده و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نائل آمده است.

رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری‌ها

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ادامه داد: اگرچه سال گذشته سال افول قیمت‌های فولاد بود، اما گروه فولاد مبارکه با رکوردشکنی‌های متعدد و تولید ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن فولاد توانست عملکرد شایسته‌ای از خود برجای گذارد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید کشور گفت: خوشبختانه طی سال‌های قبل و به طور جدی‌تر و هدفمندتر سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت‌گرفته است. در فولاد مبارکه به میزان ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیر ساختی و زیر بنایی تعریف شده است به همین دلیل ما فولاد مبارکه را شرکتی توسعه‌ای می‌دانیم و در همین راستا با عنایت به دستاورد‌های حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید ملاحظه می‌کنیم که رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه رخ‌داده، ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است.
به طور مشخص امسال هدف‌گذاری در این حوزه ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق ۱۴۰۴ به میزان ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است و این درست همان چیزی است که از فولاد مبارکه انتظار می‌رود و رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه توسعه‌های خود را با مشارکت و یا احداث واحد‌های فولادی و رسیدن به ظرفیت ۱۴ میلیون تن تا افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده است.

کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلار 

وی تصریح کرد: به‌طورکلی کسب درآمد سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار، الگوی ملی بنگاه‌داری، جایگاه اول در رتبه‌بندی برتر کشور (IMI۱۰۰)، سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب‌وکار‌های جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع ۲۰ شرکت فولادی در جهان با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از اهداف فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ است.

رشد چشمگیر تولید در زیر مجموعه ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد چشمگیر تولید در فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و با بیان این که در سال گذشته بیشترین حجم توقفات ناخواسته از محل محدودیت‌های انرژی (برق در تابستان و گاز در فصل زمستان) را شاهد بودیم، گفت: علی‌رغم همه این محدودیت‌ها باهمت همه همکاران و با برنامه‌ریزی‌های حساب شده و همچنین انجام زمان تعمیرات اساسی خطوط تولید در زمان‌هایی که با محدودیت برق و گاز مواجه بودیم، خوشبختانه به نتایج درخشانی دست یافتیم به‌نحوی‌که میزان تولید گندله شرکت در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳.۸ درصدی به ۶ میلیون و ۹۶۴ هزار تن، تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۰.۴ درصدی به ۸ میلیون ۳۳ هزار تن، تولید تختال با رشد ۱۰.۳ درصدی به ۸ میلیون و ۷۰۹ هزار تن و تولید کلاف گرم نیز با رشد ۷.۱ درصدی به ۶ میلیون ۵۸۸ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش‌یافته است. رکوردشکنی‌ها در فولاد مبارکه در حالی اتفاق افتاده است که تمامی خطوط تولید این شرکت به ظرفیت اسمی رسیده‌اند و اکنون تولید حتی یک کیلوگرم بیشتر در این خطوط دستاورد ارزشمندی به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشیم به‌عنوان‌مثال تفاوت تولید سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱ در فولادسازی به میزان ۹۰۰ هزار تن است که معادل یک کارخانه فولادی جدید در یکی از استان‌ها است. همچنین تفاوت ۹۰۰ هزارتنی تولید آهن اسفنجی در این دو سال به‌اندازه یک مدول جدید است که بدون ایجاد کارخانه جدید و با ظرفیت‌های موجود در شرایط قطعی برق اتفاق افتاده است و این یعنی مدیریت، مدیریت منابع، تعمیرات و زمان برای استفاده حداکثری و عبور از موانع که خوشبختانه در فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های گروه رخ‌داده است.

رشد فزاینده تولید 

طیب‌نیا در ادامه گفت: در سال قبل به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد ۱۰۴ درصدی به ۳ میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌درصدی به ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰۳ هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد ۶.۷ درصدی به یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد ۴.۷۷ درصدی به ۲۴۶ هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد ۱.۶ درصدی به ۲۵۳ هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد ۳.۲۲ درصد به ۱۷۱ هزار تن افزایش‌یافته است. در فولاد مبارکه نیز با تولید ۷ میلیون ۲۱۶ هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کردیم و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن تختال عبور کرد. ضمن این که با عملکرد خوب همکاران مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در این بخش در سال ۱۴۰۱ از یک میلیون و ۴۳۴ هزار تن کلاف فراتر رفت.

روند افزایش تولید در فولاد مبارکه

وی در تشریح روند افزایش تولید در فولاد مبارکه و توسعه‌های آتی ادامه داد: روند توسعه‌ها و رشد تولید این شرکت از سال ۱۳۷۰ با افزایش ظرفیت از ۲.۴ میلیون تن به ۴.۲ میلیون تن و با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقف در سال ۱۳۸۷ ادامه یافت. در ادامه توسعه‌های گروه فولاد مبارکه با الحاق مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ و فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۰ و افزایش ظرفیت شرکت تا ۶.۴ میلیون تن به بار نشست و باتوجه‌به عملکرد درخشان سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های در دست اقدام سال جاری به‌ویژه به بار نشستن توسعه‌ها و افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری مداوم شرکت و توسعه فولاد سبا و سفیددشت تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن را هدف‌گذاری نموده‌ایم.

رشد ۷۸ درصدی نیروگاه ۹۱۴مگاواتی 

به گفته وی یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فولاد مبارکه پروژه احداث نورد گرم ۲ شرکت به‌منظور تکمیل زنجیره تولید تا ۷.۲ میلیون تن است که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، اکنون بعد از ۱۰ سال با ۱۰ درصد پیشرفت و البته طبق برنامه وارد فاز اجرا شده است. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه با راندمان بالا در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شده و امروز با افتخار به پیشرفت ۷۸ درصدی رسیده است و به یاری خداوند در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد. این در حالی است که اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور ما حدود ۳ سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این موارد باید به پروژه احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نیز اشاره کرد که هریک آثار و برکات زیادی را برای کشور به همراه دارند.

وی در همین زمینه ادامه داد: احداث خط تولید ورق رنگی باکیفیت و مورداستفاده در صنایع لوازم‌خانگی و دکوراسیون، تکمیل طرح فولادسازی و ریخته‌گری تختال و بیلت شرکت فولاد سفیددشت، توسعه‌های خطوط نورد سرد و اسیدشویی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بخش‌های دیگری از طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه هستند.

طیب‌نیا در خصوص اهمیت همکاری پیمانکار و کارفرما تصریح کرد: بروز و ظهور این اصل را می‌توان در میزان پیشرفت پروژه نورد گرم فولاد مبارکه مشاهده کرد. ما تاکنون هیچ پیمانکاری را خلع‌ید نکرده‌ایم؛ بلکه با نگاه حمایتی شرایطی فراهم کرده‌ایم که حتی ضعیف‌ترین آن‌ها نیز خود را ارتقا دهند و پروژه‌ها را پیش ببرند.

فولاد مبارکه آب را به اصفهان می‌آورد

به گفته طیب‌نیا، پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی یکی از طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی در آن سرمایه‌گذاری و از ابتدا پیگیر آن بوده است. این پروژه را از روز دوم کاری خود در فولاد مبارکه با همکاری مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم که خوشبختانه باقوت در حال پیشرفت است. بر این باوریم که با اجرای این پروژه، مشکل آب کل صنعت استان اصفهان حل خواهد شد و خوشبختانه شاهد این هستیم که این پروژه در بیست جبهه مختلف و چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است. نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی صرفاً برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست چرا که این شرکت بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آب موردنیاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های متعدد از جمله استفاده از پساب تصفیه شده صنعتی و شهری در حال تأمین است و به‌طورکلی میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه ۱۴ میلیون مترمکعب بوده است و هدف‌گذاری فولاد مبارکه در سه سال آینده این است که برداشت آب خود را از رودخانه زاینده‌رود به صفر برساند. تمامی این اقدامات برای حل مشکل آب اصفهان است که فولاد مبارکه در این پروژه بیش از سهم خود با صرف ارقام سنگینی مشارکت داشته و دارد.

برداشت آب خام فولاد مبارکه به‌عنوان یک الگوی جهانی به کمتر از یک درصد کاهش‌یافته است
وی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال ۱۳۷۰ برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه مصرف ویژه آب ۱۶.۶ مترمکعب برتن تولید در نظر گرفته شده بود، اما امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که علی‌رغم افزایش تولید و رسیدن به ۷.۲ میلیون تن محصول، با سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب شهری و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید و اجرای ده‌ها پروژه دیگر در سال ۱۴۰۱ مصرف ویژه آب به ۲.۲۸ مترمکعب بر تن تولید کاهش‌یافته و فولاد مبارکه در خصوص میزان مصرف آب به‌عنوان یک الگوی جهانی در میان فولادسازان جهان مطرح است.

تولید ۱۴ محصول جدید در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه از تولید و عرضه ۱۴ محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید و عرضه کردند و این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است که همه این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و ماهر و اعتماد به سرمایه‌های انسانی رخ‌داده است.

وی با بیان این که توسعه و تنوع این تعداد محصول جدید در نوع خود کم‌نظیر بوده است، گفت: این محصولات که هریک از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صنعت کشور برخوردار هستند، عبارت‌اند از: فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK۴۵ مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M۶۰۰ مورداستفاده در ساخت موتور‌های الکتریکی، تولید تختال API X۶۵ مورداستفاده در تولید خطوط تولید انتقال نفت و گازترش، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه، و انواع ورق‌های فولادی موردنیاز در مصارف ساختمانی، مخازن، شاسی خودرو‌های سنگین، فولاد‌های دوفازی فریتی و مارتنزیتی.

وی در همین زمینه تصریح کرد: تولید این میزان محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های موجود به معنی خوداتکایی و خودباوری است و این چیزی است که امروز جوانان ما به آن نیاز دارند.

رشد ۸.۴ درصدی بهره‌وری سرمایه‌های انسانی 

در سال ۱۴۰۰ میزان بهره‌وری نیروی انسانی شرکت ۴۲۹ تن بر نفر بوده است این در حالی است که با پروژه‌هایی که در این زمینه انجام شده و همچنین با همدلی و همسویی سرمایه‌های انسانی این میزان در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۴۶۵ تن بر نفر افزایش‌یافته است.

اشتغال‌زایی در گروه فولاد مبارکه

طیب‌نیا در خصوص نقش فولاد مبارکه در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان گفت: علی‌رغم این که ۳ هزار نفر در طرح‌های توسعه یک سال قبل مشغول به کار شده بودند، مجدداً از محل برگزاری آزمون زمینه استخدام ۱۱۰۴ نفر دیگر را فراهم کردیم که مراحل استخدام آن‌ها در حال انجام است. درعین‌حال پیش‌بینی می‌کنیم که در فرایند تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه آینده بالغ بر ۶۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

در حال حاضر به طور مستقیم در فولاد مبارکه برای ۳۵ هزار و ۱۲۶ فرصت شغلی ایجاد شده است این در حالی است که مجموع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه به ۳۸۰ هزار نفر افزایش‌یافته است.

وابستگی شدید صنعت کشور به فولاد مبارکه 

وی ادامه داد: بر اساس استراتژی فولاد مبارکه «مسیر ماندگار برای خلق آینده‌ای بهتر» از رسالت‌های اصلی شرکت است و برای دستیابی به این هدف بزرگ اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به عملکرد اقتصادی مسئولانه، نوآوری در فناوری، محصول و فرایند، رعایت اخلاق شفافیت و حکمرانی خوب، حمایت از جوامع محلی، تعامل با جامعه، سلامت و ایمنی کارکنان، استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر، اقتصاد چرخشی، مدیریت انرژی، پیشگیری از انتشار گاز‌های آلایندۀ هوا و مدیریت بیش‌ازپیش آب و استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد.

اگر چه در سال گذشته با مشکلات جدی نظیر محدودیت شدید انرژی و برخی چالش‌ها در جریان تحقیق و تفحص از شرکت مواجه بودیم؛ پیچیده‌ترین حمله سایبری کشور به شرکت که برای توقف ۴ ماه تولید برنامه‌ریزی شده بود و جزو ۴ حمله سایبری پیچیده در جهان بود؛ اما خوشبختانه و به لطف خداوند، شاهد این بودیم که در کمتر از ۲۴ ساعت شرایط و روند تولید شرکت به حالت عادی بازگشت. باید در نظر داشته باشیم که متوقف‌شدن فولاد مبارکه ازکارافتادن یک کارخانه نیست، بلکه به معنای توقف صنایعی همچون خودروسازی، لوازم‌خانگی و دیگر صنایع مهم کشور است.

بزرگ‌ترین توزیع سود در تاریخ بورس 

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: سال گذشته علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کاهش قیمت فروش و درآمد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهام‌داران شرکت توزیع شد و یکی از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه‌های تاریخ بورس در فولاد مبارکه رقم خورد و طی آن سرمایه فولاد مبارکه با افزایش ۱۳۲ درصدی به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این میزان افزایش سرمایه طی یک سال بسیار قابل‌توجه است.

تامین گاز با نرخ بالاتر از قیمت‌های جهانی 


وی تصریح کرد: افزایش سودآوری در فولاد مبارکه برخلاف اظهارنظر برخی دشمنان دانا و دوستان ناآگاه که عملاً به موج صنعت ستیزی دامن می‌زنند، باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها در نرخ گاز، برق، حمل‌ونقل، مواد اولیه و تورم عمومی شاهد این هستیم که هزینه‌های تولید افزایش‌یافته است و برخلاف باور برخی افراد که فولاد مبارکه را به استفاده از یارانه و انرژی با نرخ دولتی متهم می‌کنند سال گذشته و در سال جاری فولاد مبارکه گاز موردنیاز خود را بدون یارانه و بالاتر از قیمت جهانی خریداری کرده است. بااین‌حال در سال قبل با تمامی سختی‌های مذکور فولاد مبارکه ۱۴ درصد در بازار داخلی افزایش عرضه داشت و تأمین بازار داخل را در اولویت قرارداد. از طرفی در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور و حفظ بازار‌های صادراتی خود بعد از تأمین بازار داخل، یک میلیون و ۱۹۳ هزار تن انواع محصولات خود را به بازار‌های جهانی صادر نمود و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل نمود.

وی با تأکید بر برکات صنعت برای جامعه، گفت: در صورتی شاهد فواید صنعت برای مردم خواهیم بود که همین صنعت نسبت به جامعه پیرامونی خود بی‌تفاوت نباشد. به همین سبب فولاد مبارکه ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده و بر این باور است که می‌تواند به وسعت ایران در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی کند، به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌ها تعریف و در کنار آن به کسب‌وکار‌های جدید ورود کرده‌ایم.

توسعه ناوگان ریلی فولاد مبارکه

وی ادامه داد: باتوجه‌به اهمیت انرژی در صنعت فولاد و در راستای تکمیل زنجیره تولید و توسعه متوازن، قریب به ۲ هزار مگاوات نیروگاه را یا در دست احداث و یا در مسیر احداث داریم همچنین دو میدان گازی در دست احداث است، در حوزه حمل‌ونقل علاوه بر این که بالغ بر ۳۰۰۰ واگن برای حمل‌ونقل در فولاد مبارکه وجود دارد بااین‌حال ۵۰ لوکوموتیو دیگر خریداری شده که بیش از ۵۰ درصد آن مورداستفاده قرار گرفته همچنین اضافه‌کردن ۸۰ لوکوموتیو دیگر نیز در دستور کار است و ۵۰ کامیون جدید هم به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شرکت اضافه شده است.

الگوی ملی در مسئولیت‌های اجتماعی 

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت در حوزه توسعه زیست‌بوم نوآوری، در سال گذشته با امضای ۲۱ تفاهم‌نامه، تخصیص ۲ هزار مترمربع مرکز نوآوری و اختصاص بودجه برای حمایت از پایان‌نامه‌ها، فعال‌سازی سه شتاب‌دهنده برای استارتاپ‌ها و تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گام‌های بلندی در این زمینه برداشت.

باید اذعان داشته باشیم علی‌رغم اینکه یک مجموعه تولیدی و صنعتی هستیم، اما نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسئولیت داریم و تحول بنیادینی در این حوزه رقم زده‌ایم. در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه الگوی ملی است. رویکرد ما تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی باهدف اشتغال‌زایی است.

برداشت از آبریز زاینده‌رود کمتر از یک درصد 

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه میانگین جهانی مصرف آب در صنعت فولاد ۳.۳ مترمکعب بر تن است؛ اما فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در اجرای پروژه‌های کاهش مصرف آب داشته مصرف آب خود را به‌ازای تولید هر تن تختال به ۲.۲ مترمکعب آب کاهش داده است. در حال حاضر با اقدامات گسترده‌ای که در این زمینه انجام داده‌ایم، برداشت آب خام فولاد مبارکه با کاهش ۸۶ درصدی به کمتر از یک درصد تقلیل یافته است. به‌طورکلی مبلغ ۱.۳ میلیارد یورو پروژه اصلاحی و توسعه‌ای در راستای تغییر الگوی مصرف آب در دست اقدام است.

فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارددلاری که در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب انجام داده در کشور پیش‌گام است. در خصوص کاهش مصرف برق در فولاد مبارکه به این نکته باید اشاره کرد که سال گذشته مصرف برق کاهش قابل‌توجهی داشت.

عملکرد زیست محیطی بهتر از استاندارد‌های جهانی

وی ادامه داد: از نظر زیست‌محیطی و اهمیت کاهش آلاینده‌ها، در حال حاضر با اجرای پروژه‌های بهبود فولاد مبارکه ۱.۶ درصد کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کند این در حالی است که استاندارد‌های جهانی در این حوزه ۱.۹ است. ما نسبت به برخی الگو‌های جهانی در وضعیت بسیار مطلوب به سر می‌بریم. تولید فولاد‌های بدون کربن در کشور‌های توسعه‌یافته دنبال می‌شود و ما نیز در این عرصه ورود کرده‌ایم و میزان آلایندگی ما نسبت به میانگین جهانی بسیار ناچیز است؛ و زمانی که نیروگاه‌های خورشیدی و بادی فولاد مبارکه وارد مدار شوند، از نظر تولید کربن، جزو بهترین الگو‌های جهانی خواهیم بود. ذکر این نکته نیز لازم است که راندمان نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی در دست احداث فولاد مبارکه با کلاس F در مقایسه با نیروگاه‌های موجود که ۲۸ تا ۳۰ درصد است، با کمترین میزان مصرف آب نزدیک ۶۰ درصد است. درعین‌حال با بهره‌برداری از نیروگاه‌های ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی، ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی و ۲۰۰ مگاواتی بادی، کاهش ۲.۵ میلیون‌تنی انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید را شاهد خواهیم بود که این میزان کاهش معادل مصرف ۱.۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال است.

در کشور هیچ شرکتی به‌اندازه فولاد مبارکه در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب سرمایه‌گذاری نکرده است
طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه در سال گذشته از مجموع ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای خود، ۲.۳ میلیارد دلار در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب سرمایه‌گذاری کرده است. در فولاد مبارکه به طور هم‌زمان کاهش مصارف برق، الکترود گرافیتی، بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه، کاهش ضایعات، تغییر نظام پاداش‌دهی از دستاورد‌های کمی به کیفی، به‌طورجدی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیاده‌سازی شد. به‌عنوان‌مثال مصرف برق با اجرای پروژه‌های بهبود به ۱۰۲۳ کیلووات بر تن تولید تختال کاهش یافت. همچنین میزان مصرف الکترود به ۱.۹ کیلوگرم بر تن تختال تقلیل یافته است؛ بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت، در کشور هیچ شرکتی به‌اندازه فولاد مبارکه در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب سرمایه‌گذاری نکرده است.

وابستگی صنعت کشور به فولاد مبارکه 

وی خاطرنشان کرد: حمله سایبری به فولاد مبارکه در سال گذشته؛ بنابراین اعلام سازمان افتا از پیچیده‌ترین حملات سایبری سال‌های اخیر دنیا بوده است که می‌توانست ماه‌ها تولید فولاد مبارکه را مختل کند و از ۱۴ ماه قبل از حمله، برنامه‌ریزی و طراحی شده بود تا این صنعت را از حرکت باز دارد. به‌شدت معتقدیم اگر فولاد مبارکه متوقف شود، کل صنعت کشور متوقف و مختل می‌شود. صنعت ما به‌شدت به فولاد مبارکه وابسته است و اگر در دوران تحریم نقش‌آفرینی فولاد مبارکه نبود واقعاً صنایع کشور به‌زانو درمی‌آمدند؛ چراکه امکان واردات این حجم از انواع ورق‌های فولادی وجود نداشت و ندارد.

صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری از بومی‌سازی

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: از زمان راه‌اندازی تا کنون بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و بیش از ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل بومی‌سازی قطعات و تجهیزات حاصل شده است. درعین‌حال فولاد مبارکه اهمیت زیادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور قائل است تا جایی که ثبت سفارش خرید ۵ هزار میلیارد تومان از بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه طی سال گذشته در این زمینه بوده است.

نهضت بومی‌سازی در فولاد مبارکه امروز به دوران بلوغ خود رسیده است تا جایی که بالغ بر سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون صورت‌گرفته است. به طور مشخص در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۲۱ قطعه و تجهیز بومی‌سازی شد که بالغ بر ۱۸۱ میلیون یورو صرفه‌جویی برای شرکت به ارمغان آورده است. علاوه بر این به‌منظور اعتماد به شرکت‌های سازنده داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت سفارش خرید ۵ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت‌گرفته است و با افتخار اعلام می‌کنیم در حال حاضر تعداد ۶۰۵ شرکت دانش‌بنیان در لیست تأمین‌کنندگان شرکت فولاد مبارکه وجود دارد.

تأمین نیاز صنایع با ۷ میلیون و ۴۰ هزار تن محصول

طیب‌نیا افزود: تأمین بازار داخل همواره از اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه بوده است درعین‌حال این شرکت به‌منظور حفظ و بهبود بازار‌های صادراتی و تأمین ارز موردنیاز خود در طرح‌های توسعه و تأمین کالا و تجهیزات به صادرات نیاز داشت است بااین‌حال در سال ۱۴۰۱ حدود ۷ میلیون و ۴۰ هزار تن محصولات شرکت در بازار‌های داخلی و یک میلیون و ۴۶ هزار تن نیز به بازار‌های صادراتی عرضه شده است.

به‌طورکلی گذر از مرز صادرات ۲۴ میلیون تن محصولات فولادی تخت، ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلار و فروش بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصولات فولادی تخت در بازار‌های داخلی و صادراتی از ابتدا تاکنون از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های فولاد مبارکه بوده است.

اقدامات مثال زدنی در توسعه زیست‌بوم نوآوری

وی اقدامات فولاد مبارکه در حوزه دانش‌بنیان را ارزشمند و کارآمد دانست و گفت: در این حوزه در چندین بخش نوآوری دانشگاهی، نوآوری صنعتی، نوآوری شهری و توسعه زیرساخت نوآوری به دستاورد‌های خوبی رسیده‌ایم.

در بخش نوآوری دانشگاهی اقداماتی نظیر تدوین نظام بلوغ همکاری فولاد مبارکه و دانشگاه، عقد تفاهم‌نامه با ۲۱ دانشگاه و مرکز پژوهشی، راه‌اندازی ۲۰۰۰ مترمربع مرکز نوآوری دانشگاهی و تخصیص بودجه برای حمایت از پایان‌نامه در موضوعات اولویت‌دار انجام شده است.

در بخش نوآوری صنعتی تخصیص ۲۰ هزار مترمربع برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری مجاور شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری در ۸ طرح توسعه فناوری به‌عنوان طرح پایلوت به ارزش ۸۰۰ میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری در ۱۸ شرکت دانش‌بنیان به‌منظور توسعه کسب‌وکار به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال و امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد نخبگان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان باهدف توسعه ریست بوم نوآوری از اهم اقدامات در این بخش بوده است.

به‌منظور نوآوری شهری هم سه شتاب‌دهنده فعال‌سازی شده است و فضای اشتراکی جهت شتاب‌دهی استارتاپ‌ها و استقرار اتاق فکر پیش‌بینی‌شده است.

در بخش توسعه زیرساخت نوآوری نیز ساختار کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بررسی بیش از ۱۸۰ پیشنهاد مشارکت همکاری ایجاد شده است. همچنین احداث ۴۰۰۰ مترمربع فضای کارگاهی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و احداث مرکز نوآوری فولاد مبارکه در پارک فناوری دانشگاه تهران آغاز شده است.

دستاورد‌های مسئولیت‌های اجتماعی 

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در این زمینه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه یک مجموعه تولیدی و صنعتی هستیم، نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسئولیت داریم و تحول بنیادی در این حوزه رقم زدیم؛ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، فولاد مبارکه الگوی ملی است و خواهد بود. به‌جای توزیع پول و اختصاص بسته‌های حمایتی به درخواست‌کنندگان و نیازمندان رویکرد را به تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی باهدف اشتغال‌زایی تغییر داده‌ایم و بر اساس ظرفیت‌ها و نیاز‌های منطقه‌ای مطالعات بسیار خوبی را شروع کرده‌ایم.

وی گفت: امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی و محاصره‌شدگان در برف منطقه کوهرنگ، مشارکت در تأمین ۱۰۰ واحد مسکونی و تأمین ۲۰۰ سری جهیزیه و ۵۰۰ سری لوازم‌خانگی برای مددجویان تخت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره). تخصیص اعتبار به‌منظور توسعه اماکن ورزشی فرهنگی و آموزشی شهرستان مبارکه، تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی مناطق محروم با تمرکز بر اشتغال و بهبود معیشت. آغاز طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان با مشارکت شرکت به‌منظور انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال؛ مشارکت و برپایی گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد؛ حمایت از باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان و سرمایه‌گذاری به‌منظور ارتقای ورزش استان، مساعدت به تعمیر و بازسازی ۶۶ دستگاه آمبولانس از کارافتاده مراکز اورژانس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کمک ۱۰ میلیاردتومانی. مساعدت جهت برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین با توزیع بیش از ۵ میلیون بطری آب‌معدنی و اعزام ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ایمن‌سازی راه‌های منطقه پیرامون بخش دیگری از اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است.



به گزارش خبرنگار فولاد در بخش دوم این نشست مدیرعامل گروه فولاد مبارکه به سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه این‌چنین پاسخ داد.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد: انتفاع مردم اصفهان از فولاد مبارکه چیست؟ تأمین مالی پروژه‌های فولاد مبارکه از کدام محل است؟
اولین منفعت فولاد مبارکه برای مردم استان اصفهان، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در استان و درآمدزایی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آنان شکل‌گرفته است. به‌طورکلی رویکرد اساسی و اولویت اول فولاد مبارکه در حوزه استخدام استفاده از ظرفیت نیرو‌های بومی است. بالغ بر صد‌ها شرکت در اصفهان برای تأمین نیاز‌های فولاد مبارکه ایجاد شده و در حال فعالیت هستند از شرکت‌های نسوز و تولیدکننده مواد اولیه گرفته تا صنایع تبدیلی که به‌واسطه فولاد مبارکه در استان اصفهان و حومه آن شکل‌گرفته‌اند. به‌عبارت‌دیگر زنجیرۀ گسترده و متنوعی از اشتغال و درآمدزایی به‌واسطه فولاد مبارکه در استان شکل‌گرفته است. سوم این که فعلاً درآمد ۲۶ هزار نیروی انسانی شاغل در فولاد مبارکه در همین استان هزینه می‌شود و چهارم رفع مشکلات منطقه‌ای است. همان گونه که در قران کریم به این موضوع اشاره شده است که فولاد برای مردم منافعی به همراه دارد. ما اعتقاد داریم که منافع فولاد مبارکه نسبت به مضرات آن به‌شدت بالا است و خود را ملزم می‌دانیم که برای مردم ضرری به همراه نداشته باشیم همچنان که باتوجه‌به شرایط منطقه رویکرد فولاد مبارکه در توسعه‌ها ازاین‌پس کمّی نیست؛ بلکه به سمت توسعه‌های کیفی، تنوع محصول باارزش افزوده بالاتر است. هدف‌گذاری فولاد مبارکه، تبدیل استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور است که این امر خود برای مردم این استان منفعت مستقیم و غیرمستقیم زیای دارد ضمن اینکه وقتی تولیدات شرکت بر اساس محصولات دانش‌بنیان باشد به‌یقین به سمت توسعه پاک حرکت کرده‌ایم.

در خصوص منابع مالی فولاد مبارکه نیز باید گفت بخشی از این منابع حاصل از سود این شرکت و اوراقی است که هم از قبل وجود داشته و ازاین‌پس هم وجود خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال برای احداث نیروگاه خورشیدی انتشار اوراق مشارکت را در نظر داریم. ضمن این که سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای مشارکت در این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. این شرکت از نظر منابع مالی محدودیتی ندارد و باتوجه‌به صادراتی که دارد، به دنبال وام‌های ارزی خارجی است درعین‌حال در شرایط بسیار سخت می‌توانیم از طریق برخی دارائی‌های خود ارزش‌افزوده بیشتری تولید کنیم.



در نحوه عرضه، تعیین خریدار و تعیین قیمت نقشی نداریم


خبرنگار پایگاه خبری فردای اقتصاد: گفته می‌شود که در فولاد مبارکه توزیع رانت‌های کلان با نرخ ارز دولتی صورت می‌گیرد، لطفاً دراین‌باره توضیح دهید.

ما از طرفی به گران‌فروشی متهم هستیم چراکه می‌گویند محصولات شما در بازار توسط واسطه‌گران معامله می‌شود و از طرف دیگر به ایجاد رانت در عرضه محصولات متهم هستیم. این در حالی است که فولاد مبارکه به‌عنوان یک تولیدکننده، سال‌ها است در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد، بلکه همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است. اگرچه قبول داریم که متأسفانه محصولات فولاد مبارکه در بازار با قیمت‌های بالاتری نسبت به قیمت فولاد مبارکه عرضه می‌شود. به‌طورکلی فولاد مبارکه به‌عنوان تولیدکننده در تعیین نحوه عرضه محصولات، تعیین خریدار و قیمت هیچ نقشی ندارد. فولاد مبارکه بار‌ها به تغییر قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های جهانی اعتراض نموده است. فولاد مبارکه بیشتر به دنبال ایجاد تعادل در بازار است و هرجا که نیاز بوده با افزایش عرضه از ایجاد التهاب جلوگیری کرده که افزایش ۱۴ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار‌های داخلی گواه بر این مدعاست. این شرکت از سالیان گذشته همراهی لازم با دولت را در راستای جلوگیری تورم‌زایی به عمل‌آورده است. فولاد مبارکه وقتی برای خرید مواد اولیه، تجهیزات و قطعات موردنیاز خود مناقصه برگزار می‌کند، تأمین‌کنندگان قیمت‌ها را بر اساس ارز آزاد محاسبه می‌کند؛ بنابراین در حوزه تأمین، فولاد مبارکه ناچار است نیاز‌های خود را با ارز آزاد برآورده سازد، ازاین‌رو انتظار داریم با همان قیمتی که محصولات خود را عرضه می‌کنیم، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات موردنیاز خود را خریداری کنیم.

نسبت دادن سود فولاد مبارکه به رانت، ناشی از یک تفکر انحرافی است / فولاد مبارکه از منابع ملی ارزش‌افزوده می‌آفریند
خبرنگار رسانه صنایع پرس: شاکله نیروی انسانی شاغل در شرکت به چه صورت است؟ سودآوری فولاد مبارکه به چه دلیل است؟

بالای ۹۰ درصد از نیروی انسانی فولاد مبارکه بومی هستند و درصد کمی از این نیرو‌ها از استان‌های هم‌جوار هستند طبق استاندار‌های جهانی مقداری نیروی انسانی مازاد نه فقط در فولاد مبارکه بلکه در بسیاری از صنایع وجود دارد؛ اما به لحاظ مسئولیت اجتماعی شرکت هیچگاه اخراج و تعدیل‌نیروی انسانی نداشته‌ایم.

در خصوص سؤال دوم نیز سودآوری فولاد مبارکه به‌هیچ‌عنوان ناشی از رانت نیست و این یک تفکر انحرافی است که هرکس سود می‌دهد در حال رانت است اصحاب رسانه باید بدانند این‌گونه نیست که هرکس سود می‌دهد پس از رانت بهره‌مند است. دست کارآفرین و سرمایه‌گذاری که در این شرایط اقتصادی در کشور سودآوری ایجاد می‌کند را باید بوسید. مادامی که به سرمایه‌گذار نگاه رانت‌خواری داریم و بر این تفکر می‌مانیم به‌یقین این کشور آباد نخواهد شد باید امروز هرکس سود نمی‌دهد منابع را تضییع می‌کند و این درشت همان تغییر نگاهی است که به آن اشاره کردیم استفاده از منابع ملی اگر منجر به سودآوری و ارزش‌افزوده شد این بهترین حالت استفاده از منابع ملی است. اگر یارانه‌ها در مسیر تولید، اشتغال آفرینی و ارزش‌افزوده در زنجیره شد به‌درستی جای تخصیص یارانه در همین بخش است که کارخانه و صنعت و تأمین معیشت و رشد اقتصادی ایجاد شود این در حالی است که اساساً فولاد مبارکه یارانه نمی‌گیرد؛ چراکه در حوزه تأمین برق و آب سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌ایم.

به‌طورکلی اولین عامل سودآوری فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید است در دنیا ۷۸ درصد ظرفیت تولید در حال استفاده است. در کشورمان این رقم همچنان که اشاره کردیم ۶۵ درصد و در فولاد مبارکه بالای ۱۰۰ درصد است. دوم این که زنجیره کامل از سنگ تا رنگ و متوازن در فولاد مبارکه وجود دارد و ارزش‌افزوده کامل در این شرکت شکل‌گرفته است. همچنین در فولاد مبارکه توسعه‌های هدفمند انجام یا در حال انجام است.

کسانی که این شائبه را ایجاد می‌کنند که سود فولاد زیاد است در حال ایجاد نکته و گرای انحرافی هستند. ضمن این که باید از ایشان بپرسیم آیا سود فولاد مبارکه در خارج از کشور هزینه شده یا اول‌ازهمه صرف پرداخت مالیات شده یا به سهام‌دار پرداخت شده. سهام‌دارانی که ۳۰ درصد آن را جمعیت ۴۰ میلیون‌نفری سهام عدالت تشکیل می‌دهند. عموم مردم و صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی و ۱۷ درصد دولت و... هستند امروز سود فولاد مبارکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم میان ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود.

در همین‌جا به اعلام می‌کنیم که سهم فولاد مبارکه بسیار ارزشمند است. طی ۵ سال گذشته به دلیل همین مزایایی که اشاره کردیم سهم این شرکت ۳۱ برابر شده است. این در حالی است که سکه در این مدت ۱۷ برابر و میانگین دلار و ساختمان ۱۱ برابر شده است.

خبرنگار خبرگزاری مهر: دلیل عدم احداث فولاد مبارکه در کناردریا چیست؟ همچنین در خصوص ادعای مطرح شده پیرامون تخلف ۹۲ هزار میلیاردتومانی فولاد مبارکه هم توضیح دهید.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه ازاین‌پس در حوزه‌های کمّی، در شرکت فولاد هرمزگان و در کناردریاست. قرارگرفتن فولاد مبارکه در این مکان دلایل مختلفی دارد که یکی از مزایای آن در مرکز کشور قرارداشتن فولاد مبارکه است که این موقعیت مکانی سهولت در حمل‌ونقل و تأمین مواد اولیه موردنیاز این صنعت از اقصا‌نقاط کشور را به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال، انتقال مواد اولیه از فولاد سنگان به فولاد هرمزگان به‌مراتب بیشتر از انتقال به فولاد مبارکه است که تقریباً در مرکز کشور قرار گرفته است درعین‌حال اکنون در فولاد مبارکه و فولاد سبا ۸.۷ میلیون تن محصول در حال تولید است این محصول بیشتر ارسال به منطقه شمال کشور را هدف‌گذاری کرده است و باید در نظر داشته باشیم که هدف ایجاد فولاد مبارکه در چنین منطقه‌ای عمدتاً تأمین بازار داخلی بوده نه بازار‌های صادراتی. اگر مشکل کم‌آبی را به‌عنوان یکی از معضلات این حوزه در نظر بگیریم می‌بینیم که هزینه انتقال آب نسبت به هزینه‌های انتقال مواد و محصول به‌مراتب کمتر است و آلایندگی کمتری را در بردارد. علاج کار در این است که همچون کشور‌های توسعه‌یافته با اجرای پروژه‌های مؤثر همزیستی مسالمت‌آمیز بین صنعت و شهر‌های هم‌جوار ایجاد کنیم. علاوه بر این نباید فراموش کرد که در حال حاضر علی‌رغم وجود کارخانه‌های متعدد در اصفهان نرخ بیکاری در این استان همچنان قابل‌توجه است.

ما باید نگاهمان را به موضوعات متحول کنیم همچنان که در فولاد مبارکه به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه هستیم؛ نگاه تحولی که رشد و توسعه ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر ۱۰ درصد در بخش مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، کل مشکل صنعت کشور که حدود ۵ درصد آب را به خود اختصاص داده است و همچنین مشکل آب شرب و سایر حوزه‌ها حل می‌شود. ما امروز نیازمند تحول در نگاه‌هایمان هستیم.

در خصوص سؤال دوم نیز باید گفت، اصل گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مربوط به دوره زمانی تا پایان سال ۱۳۹۹ بود و تیم جدید مدیریت فولاد مبارکه پس از انجام فرایند‌های مربوطه به آن در مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز به کارکرد. اعداد ارقامی از سوی افراد غیرمتعهد و ناآگاه مطرح شد و موجب سوءاستفاده دشمنان شد. معتقدیم هر تخلفی در فولاد مبارکه صورت‌گرفته باید به آن رسیدگی شود و قبل از نظر مرجع قضایی، نمی‌توان دراین‌خصوص قضاوت کرد. ضمن این‌که هرگونه اطلاعات و همکاری که از جانب مراجع قضایی از ما خواسته شده در اختیار ایشان قرار داده‌ایم.

خبرنگار ماین‌نیوز: گفته می‌شود که انرژی ارزان به فولاد مبارکه داده می‌شود و فروش این شرکت به‌صورت دلار صورت می‌گیرد؛ لطفاً در این باره توضیح دهید.

فولاد مبارکه در حوزه ارز حتی برای استفاده موارد مورد لزوم خود در چارچوب دستورالعمل‌های بانک مرکزی عمل کرده و می‌کند. فولاد مبارکه در حوزه شفافیت کاملاً شفاف است و صورت‌وضعیت همه حساب‌های این شرکت در همه حوزه‌های فروش و ارزی شفاف است. فولاد مبارکه حتی برای شرکت‌های تابعه خود نیز ثبت سفارش را لازم و اجباری کرده است. اگرچه در برخی موارد بهبود‌هایی را لازم‌الاجرا می‌دانیم در هیچ جایی دیده نمی‌شود که فولاد مبارکه ارز خود را آزاد فروخته است آنچه که برای ما مهم است، مجموعه قیمت ارز در کشور است؛ چراکه اکثر هزینه‌های ما داخل کشور شکل می‌گیرد. در حوزه تأمین باتوجه‌به این که تأمین‌کنندگان قیمت‌های خود را بر اساس قیمت ارز آزاد به ما اعلام می‌کنند ناچار هستیم که قیمت‌ها را بر اساس ارز آزاد تأمین کنیم. دغدغه ما این است که باید قیمت‌ها در تأمین مواد و انجام پروژه‌های توسعه و ارز حاصل از عرضه محصولات تناسب داشته باشد و عدم تعادل در این دو بخش است که مورد نقد ما است. اگرچه هرچه قیمت ارز کمتر باشد برای ما ابتدا به‌عنوان یک شهروند و سپس یک تولیدکننده بهتر است.

خبرنگار روزنامه کار و کارگر: انگیزه فولاد مبارکه به‌عنوان یک تولیدکننده فولاد از سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی چیست؟
پیش از هر چیز باید گفت، دستیابی به توان تولید ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی کار بسیار بزرگی است، بالاست و مساحت آن به‌اندازه مزرعه‌ای ۲ هزارهکتاری است که در کشور نظیر ندارد به‌طورکلی کل انرژی خورشیدی که در کشور در حال تولید است ۴۵۰ مگاوات است که ترکیبی از چندین نیروگاه کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف است. ازاین‌رو تولید ۶۰۰ مگاوات در یک مجموعه کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

این که چرا فولاد مبارکه به این عرصه ورود کرده است در درجه اول به مسئولیت اجتماعی شرکت مربوط می‌شود که به زبان دیگر باید گفت محرک اصلی شرکت بوده است. دوم این که فولاد مبارکه ادعا می‌کند که در مسیر تبدیل‌شدن به صنعت سبز در حال حرکت است به همین دلیل به‌صورت عملیاتی در این حوزه ورود کرده‌ایم و سوم این که برای تأمین برق موردنیاز خود باید سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی انجام می‌شد. امروز یکی از دغدغه‌های مردم، مسئولان و صنعتگران کمبود برق است. ما نباید به انتظار کشور‌های خارجی بمانیم که در این حوزه‌ها به ما کمک کنند. اگر خسارت ناشی از افت تولید ناشی از کمبود برق را کنار بگذاریم خواهیم دید که این سرمایه‌گذاری ارزشمند است فلذا فولاد مبارکه ناگزیر از ورود به ایجاد نیروگاه بوده است درحالی‌که این نیروگاه در سال اول می‌تواند تمامی هزینه‌های خود را جبران کند و در آینده نزدیک خواهیم دید که هزینه تولید در انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر به‌شدت پائین‌تر خواهد بود. فولاد مبارکه به‌عنوان یک الگو برای سایر سازمان‌های کشور به عرصه ورود کرد تا درعین‌حال اثر ماندگار دیگری از خود برجای گذاشته باشد. همچنین باتوجه‌به وجود نیروگاه‌های مازوت سوز در اصفهان و آلوده بودن این شهر نیاز به نیروگاه خورشیدی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. باید این نیروگاه‌ها احداث و راه‌اندازی شوند تا شهروندان در شرایط بهتری بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

سؤال خبرنگاران روزنامه‌های کیهان و صدای ملت: لطفاً در خصوص میزان سرمایه‌گذاری در مسئولیت‌های اجتماعی در سال گذشته و زمان بهره‌برداری نورد گرم ۲ توضیح دهید.

بودجه مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه در حوزه ورزش و سایر مجموعه‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ اما ازآنجایی‌که مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه اقداماتی است که به‌غیراز تولید محصولات مثل جاده‌سازی، مشارکت در احداث مترو، پروژه‌های آب و گاز انجام می‌شود که بهتر است این بودجه تا ۱۰ برابر بودجه فعلی افزایش پیدا کند. احداث نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه نیز اصولاً باید حدود چهار تا پنج سال به طول بینجامد؛ اما باتوجه‌به اهمیت و تأثیرگذاری مثبت اجرای این طرح برای کشور، اجرای این پروژه با نگاه سخت‌گیرانه طی ۳۶ ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که انتظار داریم روند پروژه طبق برنامه پیش برود.

سؤال خبرنگار روزنامه شرق: در خصوص مسئولیت اجتماعی در دوره مدیریت شما چه رویکردی دنبال می‌شود؟

رویکرد فولاد مبارکه ایجاد یک الگوی جدید با مشارکت تمام ارکان دخیل و مسئول در استان به‌منظور محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی به‌صورت مبنایی و ریشه‌ای است اگر نگاه واقع‌بینانه به حوزه مسئولیت اجتماعی داشته باشیم عمل به مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه بیش از آن است که برای شرکت در نظر گرفته است و رقم دقیق جذب در این حوزه به‌طورقطع در مجمع‌عمومی شرکت اعلام خواهد شد.



برخی کارشناس نما‌ها به مردم آدرس غلط می‌دهند؛ قیمت فولاد در افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی نقش بسیار ناچیزی دارد
سؤال خبرنگار روزنامه آسیا و عصر آزادی: امر وزه شاهد افزایش قیمت در صنایع لوازم‌خانگی و خودرو هستیم، تأثیر افزایش قیمت فولاد بر این موارد چیست؟

بله متأسفانه برخی افراد افزایش قیمت خودرو و لوازم‌خانگی را در افزایش قیمت ورق‌های فولادی فولاد مبارکه می‌دانند این در حالی است که به طور متوسط ۵ درصد از هزینه تمام‌شده برای تولید یک خودرو مربوط به هزینه ورق فولادی آن است، در لوازم‌خانگی نیز این میزان کمتر است. به‌طورکلی ما در کشورمان با موج صنعت ستیزی مواجه هستیم که از دشمنان دانا و دوستان نادان تشکیل شده، این در حالی است که راهکار نجات اقتصاد و کشور، صنعت و تولید است. دشمن با تحریم و حمله سایبری در صدد زمین‌زدن صنایع است و عده‌ای نیز ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. در این شرایط متأسفانه برخی افراد و رسانه‌های داخلی، صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه را که در حال امیدآفرینی در کشور هستند، با اظهارنظر‌های غیرکارشناسی عامل گرانی و تورم کشور معرفی می‌کنند. اگرچه به این قائل هستیم که ممکن است ایراد‌هایی هم در کار وجود داشته باشد؛ ولی نباید فراموش کرد که انتقاد‌ها نباید به‌صورت تخریب باشد. نباید صنعت را که می‌تواند موجب نجات کشور باشد، را مورد هجمه‌های نابجا و تخریب قرار دهیم.

به‌طورکلی نقش داشتن فولاد مبارکه در افزایش هزینه‌ها را به‌شدت انکار می‌کنم؛ چراکه در شرایط تورم بالای ۴۶ تا ۵۰ درصد، میانگین قیمت هر کیلو محصول فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است و چنین صنعتی با این عملکرد چگونه می‌تواند موجب ایجاد تورم و افزایش قیمت و هزینه‌ای تولید در صنایع یاد شده باشد.

سؤال خبرنگار ماهنامه برای فردا: در صنعت فولاد از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول با یک ناسامانی مواجه هستیم، نظر شما درباره مدیریت یکپارچه در زنجیره تولید و عرضه محصولات فولادی چیست همچنین در باره پیگیری فولاد مبارکه برای جریان دائمی آب زاینده‌رود توضیح دهید:

به‌طورکلی یکی از چالش‌های جدی صنعت فولاد همین موضوع است. در حال حاضر ۶۵ میلیون تن ظرفیت در دست احداث است بالای ۱۰۰ میلیون تن مجوز داده شده است و ظرفیت منصوبه الآن ۴۶ میلیون تن و میزان تولید هم حدود ۳۰ میلیون تن است؛ چراکه زیرساخت‌های لازم برای تحقق این ظرفیت‌ها وجود ندارد و این چالش در سال‌های آتی به‌شدت افزایش خواهد یافت. هرچقدر ظرفیت‌های جدید به عرصه تولید ورود پیدا می‌کنند طبیعتاً فولادسازان کوچک به‌تدریج حذف خواهند شد؛ چراکه زیرساخت‌های لازم به‌خوبی دیده نشده است. به همین دلیل یکی از عوامل موفقیت و سودآوری فولاد مبارکه این است که این شرکت دارای زنجیره‌ای از تولید است. فولاد مبارکه سهام‌دار برخی شرکت‌های معدنی است و در برخی حوضه‌های معدنی مانند سنگان سرمایه‌گذاری کرده است. فولاد مبارکه درعین‌حال طرح ادغام‌های عمودی و افقی با برخی فعالان زنجیره هم ارائه کرده است. این طرح‌ها باید حمایت شوند بدون این که ترکیب سهام‌داری به هم بخورد و منافع شرکت‌ها از هم‌راستایی خارج شود.

در خصوص سؤال دوم هم باید گفت، فولاد مبارکه پیش از مطرح‌شدن اجرای پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به استان اصفهان، درصدد حفظ آب‌های داخل استان اصفهان، مهار این منابع و بازگشت آن‌هاست.

سؤال مشترک خبرنگاران روزنامه زاینده‌رود و روزنامه اقتصاد سرآمد: آیا خبر فروش بلوکی سهام شرکت فولاد مبارکه از شرکت فولاد امیرکبیر کاشان صحت دارد؟

فولاد مبارکه در راستای توسعه کمی، کیفی و متوازن یک معماری جدید سازمانی را طراحی کرده است. اولاً فولاد مبارکه ۵۲ درصد از سهام این شرکت را دارد، و این شرکت را طی سال‌های گذشته به خوب چابک‌سازی نموده‌ایم و اکنون به بلوغ رسیده و توانائی انجام طرح‌های توسعه را دارد. طراحی و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت آغاز شده است و می‌تواند روی پای خود استوار باشد فولاد مبارکه رسالت خود را در این شرکت انجام داده، ضمن این که سیاست فولاد مبارکه به‌طورکلی فروش دارایی نیست و همچنان از آن حمایت خواهیم کرد ما در معماری جدید سازمانی به دنبال تبدیل دارایی هستیم که در آینده نزدیک نیز متوجه مزایای این تغییر رویکرد خواهیم شد و اخبار خوشی از این شرکت خواهیم شنید که برای سهام‌داران مسرت‌بخش خواهد بود.

سؤال خبرنگار چیلان: ورود فولاد مبارکه به حوزه معدن چه دستاورد‌ها و منفعتی را برای این شرکت در برداشته است؟
فولاد مبارکه برای حل مشکل تأمین مواد اولیه خود در معادن بزرگ و از طریق شرکت‌های تابعه گروه فولاد مبارکه در معادن کوچک ورود کرده است. معادنی را نیز به تملک خود درآورده که البته حوزه ثمردهی معدن زمان بر است و یک تا دو سال باید کار‌های اکتشافی و باطله برداری هم‌زمان با برداشت محدود در آن انجام شود. سال گذشته حدود ۱.۱ میلیون تن کنسانتره به‌صورت تبدیلی از آغاز بکار همین منابع استحصال نموده‌ایم.

سؤال خبرنگار خبرگزاری ایرنا: چه اقدامتی در راستای شفافیت در عملکرد فولاد مبارکه انجام شده است؟ و چه برنامه‌های در این راستا دارید؟
از همان ابتدای کار شفافیت و فساد ستیزی از مهم‌ترین اولویت‌های ما بوده است ذاتاً فولاد مبارکه به‌واسطه سیستم‌های موجود از شفاف‌ترین شرکت‌ها در کشور است به‌عنوان‌مثال مدیرعامل این شرکت، اختیار پرداخت اندک مبلغی بدون حساب و کتاب را ندارد تا جایی که فولاد مبارکه در موضوع شفافیت مالی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان شرکت برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

سؤال خبرنگار رسانه رصدروز: دلیل عدم تحرک و چابکی نماد فولاد در بازار سرمایه چیست؟
سنگینی نماد شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد از ویژگی‌های ذاتی این قبیل سهم‌ها است و اگر سهام‌دارانی با نگاه بلندمدت سهام فولاد مبارکه را اختیار داشته باشند مسلماً در پایان مجامع از سود خوبی بهره‌مند می‌شوند که این امر درعین‌حال از مزایای این قبیل سهام است.

۸۰ درصد آلایندگی استان اصفهان مربوط به منابع متحرک است
سؤال خبرنگار رسانه‌های کیاست و مهد تمدن: سهم آلایندگی فولاد مبارکه در استان و چقدر است و اجرای پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس برای محیط‌زیست می‌تواند برای محیط‌زیست مشکلات خود را داشته باشد در این باره توضیح دهید.
بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، بالای ۸۰ درصد از آلایندگی استان اصفهان مربوط به منابع متحرک است و این در حالی است که فولاد مبارکه زیر دهم درصد آلایندگی دارد. برخی از صنایع استان اصفهان نه‌تن‌ها از نظر اشتغال و درآمد به فولاد مبارکه نمی‌رسند؛ بلکه سهم ۶ درصدی در آلایندگی استان اصفهان دارند. ذکر این نکته لازم است که جمع‌آوری خودرو‌های فرسوده و روان‌سازی ترافیک شهری ۳۵ تا ۴۰ درصد در کاهش آلودگی مؤثر بود. باید در نظر داشته باشیم که ایران متأسفانه رتبه اول شدت مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است و در این میان خوشبختانه فولاد مبارکه در خصوص کاهش مصارف انرژی و به‌ویژه برق به دستاورد‌های ارزشمندی دست‌یافته است.

در خصوص آلایندگی پروژه انتقال آب از دریای عمان هم فولاد مبارکه مطالعات زیادی انجام داده؛ در واقع این آب از آب‌های آزاد برداشت می‌شود و هیچ خدشه‌ای به محیط‌زیست وارد نمی‌کند و به‌وسیله آن کل کویر مرکزی را می‌توان آباد کرد؛ این در حالی است که ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از همین دریا توسط دیگر کشور‌ها برداشت می‌شود و همین کشور‌هایی که در حال حاضر در حال برداشت هستند در حال وضع قوانینی هستند که ازاین‌پس اجازه برداشت سایر کشور‌ها را ممنوع خواهد کرد و لذا ما باید از این گنجی که در جوار کشورمان است به روش صحیح بهره‌برداری کنیم.

نقش آفرینی در خلق آینده‌ای بهتر برای کشورمان را رسالت فولاد مبارکه می‌دانیم / اطلاع‌رسانی دستاورد‌های فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ موجب امیدآفرینی در جامعه می‌شود
مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه تصریح کرد: هدف نهایی فولاد مبارکه همان‌طور که اشاره کردیم خلق ارزش مشترک با جامعه، نوآوری و ایجاد رونق اقتصادی و نشاط و امید در جامعه است و بدون شک این رسانه‌های هستند که می‌توانند دستاورد‌ها و پیام‌های امیدبخش فولاد مبارکه را به‌خوبی به آحاد جامعه منتقل و اطلاع‌رسانی کنند. نباید فقط به اخبار منفی و تزریق آن‌ها به جامعه بپردازیم. اتفاقات و موفقیت‌هایی که در فولاد مبارکه به‌دست‌آمده و در حال شکل‌گیری است حاصل تلاش و تفکر عزیزانی است که از بدو تأسیس تا کنون در این مجموعه زحمت کشیده‌اند و ما امانت‌دار آن‌ها هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: