April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
کد خبر: ۳۹۶۲۳۰
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
بذرپاش گفت:هفته آینده قرارداد راه رشت- آستارا به امضا می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

امضای قرارداد رشت_ آستارا در هفته آینده

مهرداد بذرپاش در حاشیه چهاردهمین همایش بین‌المللی بنادر، سواحل و سازه‌های دریایی در جمع خبرنگاران گفت: طبق فرمایشات رهبر انقلاب، اقتصاد دریا از اولویت‌های اقتصادی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت است که در این دولت شتاب می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از سواحل گفت: در دولت کمیته ویژه اقتصاد دریا تشکیل شده و در برنامه هفتم نیز احکام خوبی در حوزه اقتصاد دریا در حال تدوین است و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلان اقتصاد دریا در حال تهیه احکام هستند.

وزیر راه وشهرسازی می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی چند کار مهم را در برنامه دارد که بخشی از آن‌ها شامل توسعه شهر‌های ساحلی و جمعیت پذیری در آن‌ها است. استان‌هایی که از ساحل برخوردار نیستند و هرکدام از این استان‌ها در قالب طرح هم‌پیوندی استان‌ها با اقتصاد دریا به هر استان در مجموعه ساحلی زمینی را دریافت می‌کنند و تمام سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آن استان که تمایل به سرمایه گذاری در سواحل دارند در آن منطقه فعال خواهند شد.

او در خصوص سرمایه گذاری در بخش بنادر گفت: این روز‌ها با پیشنهاد‌های متعددی از سوی کشور‌های منطقه و همسایه و فعالان عرصه بندر و دریا مواجه هستیم که تمایل به سرمایه گذاری در بنادر کشور ایران دارند.

بذرپاش گفت: با توجه به موقعیت‌های خوب بندری در جمهوری اسلامی ایران در کنار تکمیل کریدور‌های ریلی و جاده‌ای در بخش شمال-جنوب و شرق-غرب نقش شایان توجهی را به بنادر ایران داده است.

تمایل کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و همسایه‌های شمالی برای استفاده از کریدور‌های ایران

بذرپاش افزود: کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و کشور‌های شمالی ایران تمایل به استفاده از کریدور شمالی- جنوبی و شرقی-غربی ایران دارند که تکمیل این کریدور‌ها می‌تواند برای کشور و منطقه موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مذاکرات با کشور‌های دیگر تکمیل این کریدور‌ها را در دستور کار داریم و بر توسعه حمل و نقل ترکیبی متمرکز هستیم.

تکمیل ۵۵۰ کیلومتر از جاده ساحلی در جنوب کشور در دولت سیزدهم

بذرپاش گفت: یک جاده ساحلی در جنوب کشور داریم که بیش از ۱۸۵۰ کیلومتر است و طبق برنامه این زنجیره ترانزیتی در جاده ساحلی فعال شود. در حال حاضر ۵۵۰ کیلومتر از جاده ساحلی باقی مانده است که تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این جاده که بخشی زیادی از آن در استان سیستان و بلوچستان است به اتمام برسد زنجیره ترانزیتی نوار ساحلی تکمیل می‌شود.

او افزود: اقتصاد دریا مجموع این زیرساخت‌های در حوزه‌های بندری، ریلی، جاده‌ای و هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه کریدور شرق-غرب خط آهن سرخس فعال می‌شود و از غرب کشور خارج می‌شود. توافقی با کشور سوریه داشتیم و مدیرعامل راه‌آهن در روز‌های گذشته در خاک عراق توافق برای راه‌آهن شلمچه-بصره را انجام داد و عملیات اجرایی آغاز شده است. هم اینک زمینی که باید عملیات مین روبی روی آن انجام می‌شد تحویل شده است و به مراحل اجرا رفته ایم.

توافقات ایران و عراق برای تکمیل خط آهن شلمچه-بصره

بذرپاش گفت: تکمیل راه آهن رشت-شلمچه-بصره یک پروژه‌ای ۴۰ ساله و حائز اهیمت برای کشور است که تکمیل این پروژه برای ایران و عراق اهمیت دارد و کار‌های آن در حال انجام است. با تکمیل این قطعه عملا ایران به کشور عراق متصل می‌شود و از عراق به خاک سوریه دسترسی خواهیم داشت که این اتفاق بزرگی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته آینده قرارداد راه رشت- آستارا به امضا می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه با طرف روسی انجام می‌شود.

اصلاح زیرساخت‌های ریلی دو کشور ایران و سوریه

او ادامه داد: زیرساخت‌های ریلی سوریه نیز در حال بازسازی است که دو کشور ایران و سوریه نسبت به اصلاح زیرساخت‌ها فعالیت دارند.

در بندر چابهار تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت داریم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بدعهدی اپراتور‌های هندی در بندر چابهار گفت: در حال حاضر ایران به هیچ وجه در شرایطی نیست که کسی با منت در بنادر کشورمان سرمایه گذاری کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه گذاری زیاد است که در شرایط انتخاب قرار گرفته‌ایم. ما اصرار قرارداد بلند مدت در چابهار داریم.

بذرپاش ادامه داد: بسیاری از نهاد‌های مالی و بخش خصوصی در کشور خودمان تمایل به سرمایه گذاری در بنادر دارند که از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته ایم تا این سبد و این سرمایه گذاران را در بخش داخلی و بین‌المللی تکمیل کند.

او گفت: امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش است.

آغاز پرواز‌های دو کشور ایران و عربستان به زودی

او درباره توسعه روابط با عربستان گفت: پرواز‌های بین دو کشور به زودی آغاز می‌شود. درباره همکاری‌های دریایی هنوز از طرف عربستان پیشنهاد دقیقی دریافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: