کد خبر: ۳۹۶۶۸۹
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری به دلیل اینکه، افراد دارای دانش مالی و اقتصادی مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند به مراتب پایین‌تر از سرمایه گذاری مستقیم است.

صندوق تضمین اصل سرمایه راهی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

خانم رباب وفایی گفت: برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس افراد سرمایه گذار باید دانش مالی و اقتصادی کافی برای بررسی بازار داشته باشند. ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری به دلیل اینکه، افراد دارای دانش مالی و اقتصادی مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند به مراتب پایین‌تر از سرمایه گذاری مستقیم است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار‌های مالی با نوسان همراه هستند، به خصوص ورود در زمان نامناسب، اُفت سرمایه را به همراه دارد. هرچند صندوق‌های با درآمد ثابت، عمدتا بازدهی روزانه مثبتی دارند و منجر به زیان نمی‌شود. اما بازدهی این صندوق‌ها از شاخص بورس تاثیر نمی‌پذیرد. در واقع در شرایط صعودی بازار، صندوق‌های مختلط، سهامی و شاخصی بازدهی بهتری می‌توانند برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. اما تضمینی برای حفظ اصل سرمایه ندارند. در واقع در شرایط اصلاحی و نزولی بازار، ممکن است بازدهی این صندوق‌ها نیز منفی باشد و اصل سرمایه سرمایه‌گذاران نیز کاهش یابد.

او می‌گوید: یکی از نگرانی‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بورس یا افراد با سطح ریسک‌پذیری کم، حفظ اصل سرمایه و در محدوده زیان قرار نگرفتن است. پس نوعی دیگر، به نام صندوق تضمین اصل سرمایه تشکیل یافت که ضمن ایجاد بازدهی برای سرمایه‌گذارانش در شرایطی که بازار صعودی است، اصل سرمایشان را نیز تضمین می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها و حفظ حداقل دوره نگهداری آنها، می‌توان از تضمین اصل سرمایه بهره‌مند و از مزایای سرمایه گذاری در بورس و کسب بازدهی نیز برخوردار شد. نوع این صندوق از صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط است.

وفایی گفت: سرمایه‌گذاران صندوق تضمین در شرایط نزولی بازار بورس و کاهش قیمت سهام، با زیان روبرو نمی‌شوند و در شرایط صعودی بازار بورس نیز سرمایه‌گذاران این صندوق به شکل مطلوبی از افزایش قیمت سهام شرکت‌ها منتفع می‌شوند. البته دانستن این نکته خالی از لطف نیست که در هیچ یک از صندوق‌های بازار سرمایه از جمله صندوق تضمین، سود سرمایه‌گذاری تضمین نمی‌شود.

او می‌گوید: نکته بسیار مهم در همه بازار‌ها، زمان ورود مناسب است و اگر به این مورد مهم توجه نکنیم در برخی از شرایط نه تنها برای ما بازدهی مناسبی ندارد بلکه می‌تواند ما را با ضرر همراه کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: