کد خبر: ۳۹۷۲۰۶
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: تقریبا بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی را تاکنون شناسایی کرده ایم که غیر تجاری بوده، ولی فعالیت تجاری داشتند.

شناسایی بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی که فعالیت تجاری داشتند

محمد هادی سبحانیان گفت: سازمان امور مالیاتی برخورد جدی با دانه درشت‌های فرار‌های مالیاتی داشته و در سال گذشته ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را از طریق تنها یک اداره کل وصول کرده ایم و در دو ماه امسال ۸ هزار میلیارد تومان وصول شده است

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در قالب گزارش‌های مردمی و سوت زنی برخی از فرار‌های مالیاتی را شناسایی کرده ایم، اما اولویت ما آن است که گلوگاه‌ها را شناسایی و به آن‌ها توجه کنیم.

او می‌گوید: یکی از این گلوگاه‌ها شرکت‌های صوری است که اقدام به صدور فاکتور‌های صوری می‌کند ما در این حوزه و تیمی را تجهیز کرده ایم که این شرکت‌ها را شناسایی کرده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری کنیم برخی از شرکت‌ها در رسته‌های مختلف ۲۰۰ فاکتور در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها صادر کرده اند که این اقدام تخلف بزرگی محسوب می‌شود.

سبحانیان افزود: با تقاطع گری داده‌های بانکی و مبادلاتی که وجود دارد و همچنین از طریق صدور بارنامه شرکت‌های صوری را شناسایی کرده و آن‌ها را در فهرست سیاه قرار داده ایم.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: حساب برخی از افراد شخصی است تجاری نیست، ولی رفتار‌های تجاری انجام می‌دهند، اما در هنگام ارائه خدمات اعلام می‌کنند که دستگاه پوز ما خراب است که سازمان امور مالیاتی تمامی آن‌ها را شناسایی کرده است تقریبا بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی را تاکنون شناسایی کرده ایم که غیر تجاری بوده، ولی فعالیت تجاری داشتند و۱۸۰ هزار نفر حجم بالایی از گردش حساب داشته اند.

او بیان کرد: ۶۶هزار میلیارد تومان از ۴۵ شخص حقیقی داشته ایم فاقد ثبت‌نام در نظام مالیاتی بودند و بالای ۵۰۰ میلیارد واریزی به حساب آن‌ها صورت گرفته است.

او افزود: برخی از صندوق‌های قرض الحسنه با استفاده از عناوین مقدس قرض الحسنه فعالیت‌های غیر شفافی انجام می‌داده اند که ما تمامی آن‌ها را شناسایی کرده ایم و بیش از ۱۲۰۰ دستگاه پوز در این حوزه شناسایی شده است و بیش از ۱۴۳ هزار ورودی حساب به این بخش داشته ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۷ هزار خودرو لوکس شناسایی شد و تکلیف بودجه برای ۶ هزار میلیارد تومان درآمد تعیین شده بود که مالیات برآوردی این خودرو‌ها ۲ هزار میلیارد تومان تعیین و به صاحبان آن‌ها اعلام شد و در نهایت تا کنون ۷۷۰ میلیارد تومان مالیات از خودرو‌های لوکس وصول شد البته بقیه هم در جریان وصول یا مراحل اعتراض قرار دارند.

سبحانیان همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۳ هزار خودرو لوکس شناسایی شد که تکلیف قانون بودجه ۶ هزار میلیارد تومان بود در نهایت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد و، چون در آخر سال گذشته ابلاغ شده تا امروز ۲۰ میلیارد تومان مالیات از خودرو‌های لوکس در سال گذشته دریافت شده است که در جریان وصول قرار دارد.

وصول ۲۵ میلیارد تومان مالیات از محل خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۰

او در مورد مالیات خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۰ گفت: ۱۲ هزار خانه لوکس به ما معرفی شد که تکلیف قانون بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات برآوردی بود، اما در نهایت ۳۹۲ میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شد که از این رقم ۲۵ میلیارد تومان مالیات وصول شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی شد مالیات برآوردی آن ۲ هزار میلیارد تومان بود که در نهایت ۶ میلیارد تومان وصول شده، چون به تازگی ابلاغ شده است.

سبحانیان گفت: ما مسئول وصول مالیات هستیم و مرجع تشخیص لوکس بودن خودرو یا خانه نیستیم، بلکه بر اساس گزارش دستگاه‌های دیگر مانند پلیس، شرکت بیمه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت که آن‌ها را لوکس تشخیص می‌دهند این کالا‌ها را لوکس قلمداد می‌کنیم.

او گفت: ما این فهرست را از شهرداری‌ها و سازمان ثبت و اداره راه و شهرسازی وصول می‌کنیم.

به گفته سبحانیان، در سال ۱۴۰۲ اطلاعات تعداد ۵۲۰ هزار خودروی لوکس را دریافت کردیم که در حال پالایش این اطلاعات هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد شناسایی حساب‌های تجاری گفت: حدود ۱۱.۶ میلیون حساب تجاری شناسایی کردیم که از این تعداد ۹.۳ میلیون حساب تجاری مربوط به اشخاص حقیقی و ۲.۳ میلیون مرتبط با افراد حقوقی بوده است البته در عمل بیشتر از این ارقام خواهد بود و باید اطلاعات تکمیلی بگیریم، اما ما مسؤول وصول مالیات هستیم و شناسایی و تشخیص خانه‌های لوکس بر عهده ما نیست.

مالیات یکی از ابزار‌های کنترل اجاره‌بها است

او با اشاره به اینکه قیمت اجاره‌بها و قیمت ملک به شدت بالا رفته است، گفت: مالیات می‌تواند ابزار مهمی برای اعمال سیاست‌های کنترلی قلمداد شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: