کد خبر: ۳۹۷۶۸۶
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
وزیر فرهنگ گفت: زبان یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ است. اگر بتوانند زبان را تحت تاثیر قرار بدهند بخش مهمی از میراث فرهنگی آن جامعه از بین می‌رود.

بزرگ‌ترین خدشه به فرهنگ از طریق زبان است

سیدمحمدمهدی اسماعیلی در نشست یک دهه فعالیت بنیاد سعدی، با تاکید بر اهمیت حفظ و صیانت از زبان فارسی گفت: با زبان فارسی توانستیم تاریخ پرافتخار ایران را حفظ کنیم و این سنت بزرگی است که امروز به ما به میراث رسیده است. به دلیل صیانتی که از این زبان شده است، هر کسی زبان فارسی را می‌شناسد، زمانی که گلستان سعدی را باز می‌کند، آن را می‌فهمد و می‌تواند از آن استفاده کند. این خدمت ماندگاری است که بزرگان ما در حوزه فرهنگ و ادب انجام دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سعدی (به عنوان شاعر) فراتر از مرز‌های جغرافیایی می‌درخشد، ادامه داد: به همین دلیل در ابتکار مهم تاسیس و فعالیت بنیاد سعدی این بنیاد به نام سعدی نامگذاری شده است.

او با تاکید بر اینکه ایران در یک مواجهه تمدنی قرار گرفته است، ادامه داد: تمدن مغرب زمین تلاش می‌کند فرهنگ و سنتش را بر سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تحمیل کند. زبان یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ است. اگر بتوانند زبان را تحت تاثیر قرار بدهند بخش مهمی از میراث فرهنگی آن جامعه از بین می‌رود، ارتباط نسلی قطع می‌شود و اگر موضوع زبان دچار خدشه و لطمه شود، این مهم‌ترین عامل تهاجم فرهنگی است.

آموزش زبان فارسی در کشور‌های مختلف با استقبال مواجه می‌شود

اسماعیلی با بیان اینکه باید از زبان فارسی در حوزه بین‌المللی صیانت شود، ادامه داد: بنیاد سعدی در بیش از ۴۰ نقطه دنیا حاضر است و هر جایی که زبان فارسی را آموزش می‌دهیم، با استقبال بالا مواجه می‌شویم. در گزارش رایزن‌های فرهنگی در ژاپن و بلگراد اعلام شده است، آموزش زبان فارسی با حمایت بنیاد سعدی در این کشور‌ها انجام و با استقبال چندصد نفری مواجه می‌شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این وزارتخانه گسترش و صیانت از زبان فارسی است و این ماموریت، مسئولان این وزارتخانه را در کنار غلامعلی حدادعادل قرار داده است.

او ادامه داد: بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تجلیل از مفاخر زبان و ادب فارسی به شدت مشغول کار است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: