April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۷۹۲
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
یک عکاس نجومی فرانسوی موفق به ثبت ویدیوی خیره‌کننده‌ای از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شده است.

عبور حیرت‌آور ایستگاه فضایی بین‌المللی از جلوی سه لکه غول‌پیکر خورشیدی

«تیری لگالت» فرانسوی برای تهیه این فیلم سفری شش ساعته را به هلند انجام داد تا به موقع عبور ISS را از مقابل خورشید رصد کند. او می‌گوید ایستگاه فضایی در این تاریخ از مقابل گروهی سه‌تایی از لکه‌های خورشیدی گذر کرد که بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توانست کل زمین را ببلعد.

با توجه به این که ISS با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، عبور ایستگاه از مقابل خورشید تنها ۰.۷۵ ثانیه طول کشید و فیلم‌برداری از آن کار ساده‌ای نبود. در عین حال، دو فضانورد ناسا به‌نام‌های «استفن بوون» و «وارن وودی هابورگ» هم مشغول انجام یک راهپیمایی فضایی برای نصب یک آرایه خورشیدی جدید در بیرون ایستگاه بودند.

گفتنی است که لگالت پیش‌تر در تاریخ ۶ ژوئن نیز تصویر عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی از جلوی خورشید را ثبت کرده بود، اما خودش معتقد است که این بار عملکرد بهتری داشته، چون خورشید از جلوی سه لکه خورشیدی رد شده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک خورشید نیست

اگرچه ایستگاه فضایی در این ویدیو بسیار نزدیک به خورشید به‌نظر می‌رسد، ولی فاصله آن‌ها حدوداً ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. این آزمایشگاه فضایی در واقع در فاصله ۴۲۰ کیلومتری زمین هر ۹۰ دقیقه به دور سیاره ما می‌چرخد.

لگالت می‌گوید برای ثبت این لحظه به برنامه‌ریزی دقیق و آسمانی صاف نیاز داشته است. او می‌گوید با استفاده از تصاویر لحظه‌ای خورشید، موقعیت این لکه‌ها را در جهت‌های عمودی و افقی تخمین زده است. سپس خود را به نقطه مناسب روی زمین رسانده تا این ویدیوی را ضبط کند.

این عکاس فرانسوی مدعی است که تک‌تک این تصاویر عکس‌هایی با نرخ ۱/۳۲۰۰۰ هستند. او می‌گوید برای خلق این صحنه از پشته‌سازی یا مونتاژ تصاویر استفاده نکرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: