April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۹۳۰
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
گواهی تمکن مالی، اثباتی بر توانایی مالی افراد بوده که بنا بر گفته کارشناسان با الکترونیکی شدن فرآیند صدور آن در زمان و هزینه‌ها بدون محدودیت های جغرافیایی صرفه جویی خواهد شد.

صدور گواهی تمکن مالی الکترونیکی چه مزیت‌هایی دارد؟

در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت مالی کشور (بورس، بانک و بیمه) از صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی رونمایی شد. شرکت سپرده گذاری مرکزی در راستای سیاست دولت الکترونیک زیر ساخت صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی را فراهم کرده است.

صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی که عشقی رئیس سازمان بورس هم با اشاره به آن گفت: یکی از دغدغه‌های سهامداران بحث خدمات الکترونیکی است. گواهی تمکن مالی مورد استفاده بخش‌های مختلف است یکی از دغدغه‌های سهامداران تا کنون این بوده است که دارایی که در بازار سرمایه دارند فقط با فروش می‌توانند اقداماتی بر روی آن انجام دهند، اما با ابزار‌های جدید همچون صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی شرایط تغییر پیدا کرده است.

گواهی تمکن مالی، یک نامه و گواهی است که از طرف بانک، صادر گردیده و در آن، میزان سرمایه موجود در حساب یا حساب‌های بانکی متقاضی در بانک صادر کننده گواهی و نرخ برابری آن به ارز مورد درخواست وی (دلار، یورو و ...) نشان داده می‌شود. مراحل اخذ این گواهی، از طریق مراجعه حضوری به شعب منتخب بانک متقاضی، قابل انجام بوده و در برخی بانک ها، مانند بانک ملی، دریافت اینترنتی گواهی تمکن نیز امکان پذیر می‌باشد.


اشخاصی که قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را داشته، لازم است تا مقدماتی را جهت خروج از کشور و ورود به کشور مقصد، فراهم کرده که از مهم‌ترین این مقدمات، می‌توان به گرفتن پاسپورت (گذرنامه) و ویزا (روادید)، اشاره نمود. اما، در بسیاری از موارد مهاجرت، پیش شرط صدور ویزا، اخذ گواهی بوده که تحت عنوان گواهی تمکن مالی، شناخته شده و نشان دهنده توانایی مالی متقاضی، برای سکونت در کشور مقصد است. البته، دریافت گواهی، دارای مراحل مشخصی بوده که لازم است از سوی متقاضیان، مورد توجه قرار گیرد.

گواهی تمکن مالی چیست

هنگامی که فردی، قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را داشته، در بسیاری از موارد، برای اینکه درخواست ویزای وی، مورد قبول دولت کشور مقصد، قرار گیرد، لازم است تا مدرکی را به سفارت آن کشور، ارائه کرده که گواهی تمکن مالی، نامیده شده و مراحل اخذ مخصوص به خود را دارد. هنگامی مهاجرت برای اشتغال، تحصیل، سرمایه گذاری یا هر علت قانونی دیگری، در صورتی که شخص، از طریق راهی مانند اخذ بورسیه یا فاند، از سوی دانشگاه یا موسسه‌ای در کشور مقصد، حمایت نشود، لازم است تا توانایی مالی خود را برای زندگی در آن کشور، به دولت کشور مقصد، اثبات کند. در این صورت، جهت اثبات این توانایی، متقاضی باید برای اخذ و ارائه گواهی تمکن مالی، اقدام نماید.

گواهی تمکن مالی که معادل انگلیسی آن، Proof of Funds یا Certificate of Financial Ability و یا Account Balace Certificate می‌باشد، یک نامه و گواهی است که از طرف بانک، صادر گردیده و در آن، میزان سرمایه موجود در حساب یا حساب‌های بانکی متقاضی در بانک صادرکننده گواهی و نرخ برابری آن به ارز مورد درخواست وی (دلار، یورو و ...) را نشان می‌دهد. به این ترتیب، سفارت کشور مقصد، با ملاحظه این گواهی و میزان سرمایه نقدی متقاضی مهاجرت، می‌تواند در مورد توانایی مالی وی و صدور ویزا برای او، تصمیم گیری نماید.

 

گواهی تمکن مالی چه کاربردی دارد؟

گواهی تمکن مالی که سیاوش عظیمی مدیر بین الملل شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص چیستی و کاربرد آن گفت: گواهی تمکن مالی در واقع اثباتی بر توانایی مالی و سبقه فعالیت افراد در یک بازار مالی حرفه‌ای مانند بازار سرمایه کشور است.

به گفته او، پذیرندگان گواهی تمکن مالی معمولا سفارتخانه‌های کشور‌های دیگر، دانشگاه‌ها و کار فرما‌های بین المللی هستند که البته موارد پیگیری‌ها متفاوت است به عنوان مثال سفارتخانه‌ها که عمده پذیرندگان این‌گواهی هستند به منظور اثبات تمکن مالی جهت صدور روادید، بحث اعطای اقامت‌های ثابت و یا موقت از آن استفاده می‌کنند و دانشگاه نیز بیشتر برای دانشجویانی که می‌خواهند در رشته‌های اقتصاد و مدیریت مالی اقدام کنند با این گواهی برای آن‌ها به سادگی مسجل می‌شود که این فرد سابقه لازم را دار هستند یا خیر؟

در گذشته برای دریافت گواهی تمکن مالی افراد باید به ادارات مربوط حتما مراجعه می‌کردند فرآیندی که آقای عظیمی با اشاره به آن می‌گوید: در گذشته صدور این‌گواهی به صورتی بود که شخص متقاضی اگر در تهران بود باید به دفتر مرکزی سپرده گذاری مرکزی مراجعه می‌کرد و اگر در شهرستان‌ها بودند باید به نزدیک‌ترین بورس منطقه‌ای درخواست می‌دادند و در آنجا پس از احراز هویت در خواست خود را ثبت می‌کردند و شرکت سپرده‌گذاری پرتفوی فارسی را صادر می‌کرد و سپس مدیریت امور بین الملل شرکت آن را ترجمه و اگر تهران بودند تقدیم افراد و برای شهرستان‌ها پست می‌شود.

حالا به گفته صادقی مدیر سامانه‌های ثبت و عملیات شرکتی، افراد می‌توانند از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان در خواست خود را ثبت کنند.

 

صرفه‌جویی در زمان و هزینه سهامداران با صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی

الکترونیکی شدن فرآیند صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی که کارشناس بازار سرمایه  کوروش آسایش در خصوص مزیت آن گفت: با الکترونیکی شدن فرآیند افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و به راحتی بدون هزینه‌های مختلف گواهی تمکن مالی خود را دریافت کنند و صرفه‌های اقتصادی بسیاری برای افراد به همراه خواهد داشت.

او افزود: علاوه بر این صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی برای محیط زیست هم مناسب خواهد بود و موارد مصرف کاغذ کاهشی خواهد شد این اقدام برای بازار سرمایه هم‌می تواند مفید واقع شود و به نوعی شاید بتواند سبب جذب سرمایه افراد هم شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی محدودیت‌های بعد جغرافیایی را هم از بین می‌برد و نکته مهم‌تر این که افراد مجبور به تحمل صف‌های طولانی و زمان بر ادارت مختلف دیگر نخواهند بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: