April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۰۲
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
قیمت دلار امروز ۳۰ خرداد ماه نوسان بسیار اندکی داشت و همین مساله سبب شد این ثبات به بازار طلا و سکه هم برسد و قیمت‌ها امروز بدون تغییر چندانی نسبت به دیروز ثابت بمانند.

انجماد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ قدم بعدی بازار به کدام سمت است؟

قیمت سکه امامی امروز ۳۰ خرداد ۲۸ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته حدود ۸۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت هر گرم طلا هم دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان شد.

قیمت سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد و نیم سکه هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه به ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه گرمی هم ۶ میلیون ۲۴۰ هزار تومان بود.

این قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار در چند روز گذشته در محدوده معینی در حال رفت و برگشت است. طلا در هفته گذشته در همین کانال مانده و قیمت سکه امامی و بهار آزادی هم در دو کانال در نوسان است. اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار طلا و سکه هم مانند بازار ارز است. بازار در حالت انتظار قرار دارد. معامله‌گران حرفه‌ای از بازار عقب نشسته‌اند و در انتظار مشخص شدن قدم بعدی دلار هستند.

 

یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور نیازمند تحلیل تحرکات قیمتی کالا‌ها یا ارز‌های مختلف در بازار‌های کشور و جهان است. برای این‌که بتوان به دیدی کارآمد رسید، باید ابزار مورد نظر برای پیش بینی قیمت‌ها و احتمال سود یا زیان در آینده را در دست داشت. پیش بینی قیمت طلا در تابستان ۱۴۰۲، یکی از موضوعات محبوب برای سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند در ادامه سال روی آینده این دارایی حساب ویژه‌ای باز کنند. در کنار بازار طلا، بازار بورس و ارز دیجیتال هم بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.


بازار‌های سرمایه‌گذاری، اعم از کریپتوکارنسی، بورس و طلا و سکه با توجه به فاکتور‌های مخصوص به‌خودشان پیش بینی می‌شوند. برای مثال، تحلیل فاندامنتال، ابزاری برای پیش بینی و بررسی وضعیت ارز‌های دیجیتال و بورس است که معمولاً آن را برای تحلیل تحرکات قیمتی طلا استفاده نمی‌کنند. در عوض، در نظر گرفتن مسئله‌ای مثل سیاست‌های خارجی کشور می‌تواند روی قیمت طلا و سکه در بازار تاثیر بگذارد.

در چند وقت اخیر قیمت دلار تحت تاثیر خبر‌های ناشی سیاست های ایران در زمینه بین المللی و همچنین موافقت با آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر افت کرده است. کارشناسان معتقدند که اگر این توافقات به آزادسازی منابع ارزی بیشتری ختم نشود و موقتی باشد دوباره قیمت ارز به سمت بالا برمی گردد.

در هفته‌های اخیر قیمت دلار روند نزولی گرفته و بار دیگر به قیمت پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان رسید و حتی در روز‌های اخیر در نرخ ۴۶ هزار تومان هم خرید و فروش شده است. این مساله بعد از آن اتفاق افتاد که حدود ۲ میلیارد دلار از طلب ایران در عراق آزاد شد و خبر‌های دیگری درباره آزادسازی سایر منابع بلوکه شده ایران منتشر شد که مجموع آن به حدود ۲۴ میلیارد دلار هم می‌رسد

اقتصاددان معتقدند: کاهش نرخ ارز در روز‌های اخیر تحت تاثیر خبر‌های توافق است و به دنبال آن آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورهاست و این نشان می‌دهد که متغیر‌های ارز وابسته به تحریم هاست و اگر این تحریم‌ها برداشته شود و افق مثبتی پیش روی کارگزاران اقتصادی و مردم بگذارد منجر می‌شود روی کنترل نرخ و تورم اثر مثبتی داشته باشد.


وضعیت بازار طلا و ارز در روز‌های آینده

در بازار طلا و سکه هم وضعیت به همین صورت است. اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در بازار نیستند و اگر مشتری در بازار وجود داشته باشد تقاضای مصرفی دارند. اگرچه افزایشی‌های بازار معتقدند که قیمت‌ها در محدوده کنونی باقی نمی‌ماند و با افزایش قیمت دلار قیمت طلا و سکه هم بالا می‌رود. برای همین است که آن‌ها به خریداران خرد و سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که اکنون زمان ورود به بازار است.



اما کاهشی‌ها معتقدند که مذاکرات برجام نتیجه مثبت دارد و قیمت دلار به کف کانال ۴۰ هزار تومان می‌رسد و آن زمان قیمت طلا و سکه هم کاهشی خواهد بود و اگر افراد اکنون وارد بازار شوند، قطعا با ضرر از بازار خارج می‌شوند.

اما توصیه کارشناسان این است که در حالت هیجانی و انتظاری، نه باید وارد بازار شد و نه از آن خارج شد. حتی این گروه برای متقاضیان سرمایه‌ای ورود و خروج پلکانی را توصیه می‌کنند و می‌گویند به صورت تدریجی وارد بازار شوند و به صورت تدریجی از آن خارج شوند.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که بازار این روز‌ها بیشتر از هر زمانی منتظر نتیجه دادن مذاکرات است. چون در هفته گذشته یک روز بی‌خبری از عالم سیاست، دلار را گران می‌کرد، اما در هفته جاری علی‌رغم اینکه اخبار کمتری وارد بازار شده، بازار حداقل روند افزایشی نداشته و قیمت ثابت مانده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: