April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۱۶
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
از گذشته تاکنون بازار و بازارچه به‌عنوان یکی از عناصر اصلی شهر‌های ایران و تامین کننده نیاز‌های مردم و دادوستد بوده است.

اصفهان شهر بازارچه‌ها

بازار و بازارچه‌های اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی همچنان به توسعه وتکامل خود ادامه داد تا اینکه در دوره صفوی به اوج خود رسید و در دوره صفویه، در تاریخ ایران، نقطه عطفی است که در شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران تاثیر به‌سزایی داشت.


هوشیاری سیاسی شاهان صفوی به ویژه شاه عباس اول و اقداماتش در جهت توسعه و آبادانی کشور، موجب ایجاد امنیت و پیشرفت روزافزون در مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... شد. شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان در سال ۱۰۰۶ هجری، باعث رونق و پیشرفت این شهر شد.
بازارچه‌های محلی که نه چندان وسیع هستند و منبعِ تغذیه‌ی آن بازار مرکزی است، نیاز‌های اولیه و روزانه ساکنان مانند خوراک و پوشاک را برطرف می‌کنند.

اصفهان شهر بازارچه‌ها
بهره‌مند نبودن از ترکیب مسکونی ـ تجاری، نداشتن خان و تجمع صنفی از تفاوت‌های بازارچه با بازار اصلی است.


هسته ابتدایی بیشتر بازار‌ها در حوالی دروازه مهم شهر تشکیل شده و در امتداد مسیر‌های اصلی گسترش و ادامه یافته و شکل‌گیری بازار و نحوه توسعه و ساماندهی فضاها، به کارکرد و رشد اقتصادی آن بستگی داشته است.

اصفهان شهر بازارچه‌ها


تعامل و هماهنگی بین عناصر بازار همواره به پویایی بازار کمک می‌کندو عناصری، چون راسته اصلی، راسته‌های فرعی، دالان، چهارسو (چهار سوق)، میدان و جلوخان را از فضا‌های ارتباطی بازار به شمار می‌آیند.


بازار‌ها و بازرچه‌ها، مانند مساجد در مرکز شهر ساخته می‌شد و این دلیل اهمیت آن است و اغلب آن‌ها مسقف بوده و مغازه‌ها در دوطرف و مقابل یکدیگر قرار دارند و مجموعه بازار و بازارچه در ایران از دوران ساسانیان در شهر‌هایی که رونق بازرگانی داشتند، شکل گرفت.

اصفهان شهر بازارچه‌ها


بازار به‌عنوان نهادی اقتصادی و اجتماعی، استخوان‌بندی شهر و روستا‌های بزرگ به‌شمار می‌رود و بازار و بازارچه مهم‌ترین محور و شاهراه ارتباطی در شهر‌های قدیمی بود و بیشترین آمد و شد شهروندان در آن صورت می‌گرفته است.


بازار مهم‌ترین کانال ارتباطی شهر بود که نه تنها مردم کالا و سرمایه‌ها در آن جریان پیدا می‌کرد، بلکه اطلاعات اخبار و آگهی‌ها نیز از طریق آن به اطلاع شهروندان می‌رسید. در عین حال، بازار در ایران مکانی است که در آن تبادل فرهنگی و مبادله‌ی محصولات و ارتباطات انسانی تواما انجام می‌شود، به تعبیری، بازار مکانی است که اقشار و طبقات و گروه‌های مختلف اجتماع، قومی، نژادی و فرهنگی در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته و به شکلی ناخوداگاه یکدیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث اشاعه عناصر و پدیده‌های فرهنگی از یک حوزه فرهنگی به حوزه‌های فرهنگی دیگر می‌شود.


نمونه‌های متعددی از سکونتگاه‌هایی که اقتصادشان متکی بر تولید صنایع دستی بود در نقاط گوناگون ایران یافت شده و بر اساس اطلاعات موجود در منابع تاریخی از اوایل قرن اول هجری به بعد در بسیاری از شهر‌های جدید و کمابیش بازار‌های قدیمی همه در شهر‌های قدیمی وجود داشت.


از دوره سلجوقیان به بعد شاهد شکوفایی بازار ایرانی در فضا‌های شهری می‌شویم و در دوره صفویه به دلیل برقراری امنیت کامل و توسعه روابط خارجی و گسترش مبادلات تجاری، رونق بازار قدیمی به اوج خود می‌رسد.


منبع ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: