کد خبر: ۳۹۸۰۵۸
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
در آشفته بازار مد و زیبایی افراد سودجو نیز بیکار ننشسته و با گذراندن یک دوره کوتاه مدت یک یا چند روزه اقدام به انجام جراحی‌های زیبایی به صورت مخفیانه می‌کنند.

شیادان در لباس پزشک زیبایی!

برای هر یک از ما پیش آمده که در فضای مجازی با تبلیغات فراوانی در زمینه‌های مختلفی روبه‌رو شده‌ایم؛ اما انتشار این گونه آگهی‌ها در خصوص اعمال جراحی زیبایی یکی از انواع تبلیغاتی است که امروزه به وفور در فضای مجازی مشاهده می‌شود؛ از کاشت مو با قیمت‌های استثنایی گرفته تا جراحی بینی، تزریق ژل، بوتاکس و...

تبلیغ در زمینه این جراحی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود؛ به‌طوری‌که با گشتی در فضای مجازی و جست‌وجوی پیامک‌های تبلیغاتی، روزانه با خیل عظیمی از آگهی‌ها در راستای ثبت‌نام افراد غیرمتخصص و حتی افراد عادی جهت ثبت‌نام در این دوره‌های آموزشی مواجه می‌شویم. گویی برگزاری این‌گونه دوره‌های کوتاه مدت سودآوری کلانی برای برگزار‌کنندگان آن داشته بطوری که اخیراً شرکت‌های فروش تجهیزات پزشکی نیز با برگزاری کلاس‌های آموزش‌های سطحی و کوتاه‌مدت جوان‌سازی پوست و مو توسط افراد کم‌تجربه تحت عنوان مربی و استاد، به دنبال کسب درآمد و تربیت متخصصان پوست هستند.

البته در این آشفته بازار مد و زیبایی افراد سودجو نیز بیکار ننشسته و با گذراندن یک دوره کوتاه مدت یک یا چند روزه اقدام به انجام جراحی‌های زیبایی به صورت مخفیانه می‌کنند؛ همچنین برخی از آرایشگران نیز به صورت کاملاً غیر قانونی این‌گونه کار‌ها را انجام می‌دهند که این موضوع می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی را برای فرد متقاضی در پی داشته باشد.

 

پوست صورت

۲ روزه متخصص زیبایی شوید

برخی از مراکز به صورت گسترده اقدام به برگزاری این دوره‌ها می‌کنند، دوره‌های یک روزه که حتی پرستاران نیز می‌توانند به‌راحتی در آن شرکت کرده و با گذراندن یک کلاس چند ساعته و البته با پرداخت هزینه‌های میلیونی راه چند ساله را یک شبه طی کنند و در عرض چند ساعت گواهی شرکت در دوره را دریافت کنند!

این افراد با استناد به مدارک و تکیه‌بر آموزش‌های ارائه‌شده در این کارگاه‌ها خود را صاحب صلاحیت برای دخالت در امور پوست و مو می‌دانند. آنان آموزش‌های چندساعته خود را بدون داشتن تجربیات بالینی روی بیمارانی که در این زمینه اطلاعات کافی نداشته به اجرا درمی‌آورند که حاصل آن، آسیب‌ها، عوارض فراوان و طرح شکایت‌های متعدد در مراجع قضایی و انتظامی از نحوه درمان است؛ که متأسفانه این روند به‌طور چشمگیری رو به فزونی می‌رود.

رشدقارچ گونه مراکز غیرمجاز زیبایی

چند روز قبل، محمد ناصح سخنگوی انجمن متخصصین پوست و موی ایران گفته بود، تعدادی از افراد سودجو از این فضای بوجود آمده نهایت سوء استفاده را بعمل آورده و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های تبلیغاتی جذاب به دنبال سود جویی‌های خودشان بوده و به طریقی به دنبال سهم بیشتر خود از بازار زیبایی هستند تا جایی که امروزه شاهدیم بسیاری از افرادی که فاقد صلاحیت پزشکی هستند اقدام به سرمایه‌گذاری و تأسیس کلینیک‌های زیبایی کرده‌اند و مؤسسین و گردانندگان اصلی کلینیک‌های تخصصی پوست و مو و مراکز و مطب‌های زیبایی افراد غیر پزشک هستند. این موضوع حتی به گونه‌ای شده که بسیاری از کلینیک‌ها به صورت زنجیره‌ای در حال تأسیس و گسترش هستند.

متأسفانه به دلیل نظارت ضعیف بر مراکز غیرمجاز روز به روز شاهد گسترش و توسعه این نوع فعالیت‌ها هستیم، حتی آرایشگر‌ها، تجار و یا پیراپزشکان‌ی که فاقد صلاحیت تشخیصی درمانی و پزشکی هستند وارد این حوزه شدند

وی گفت: متأسفانه به دلیل نظارت ضعیف بر این مراکز غیرمجاز روز به روز شاهد گسترش و توسعه این نوع فعالیت‌ها هستیم که حتی آرایشگر‌ها، تجار و یا پیراپزشکان‌ای که فاقد صلاحیت تشخیصی درمانی و پزشکی هستند وارد این حوزه شدند. برخی از افراد تحت عنوان کارشناس به ما مراجعه می‌کنند که لیسانس معماری و یا مدیریت دارند و اعلام می‌کنند که ما به وسیله مراکزی دوره زیبایی و پوست را گذرانده‌ایم و جویای کار در این حوزه هستیم که این موضوع تعجب همه را برمی انگیزد.

عفونت ههه

پشت پرده سوداگری جدید

ناصح ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه امروزه در همین زمینه یکسری مراکز غیر مجاز آموزشی و افراد سودجو با اخذ مبالغ هنگفتی اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف در زمینه زیبایی مثل کاشت مو، تزریق ژل، بوتاکس، تزریق چربی و ... می‌کنند که این یک سوداگری جدید است که با استفاده از جذابیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد این افراد سودجو وارد این بازار شده و باعث ایجاد فضایی نا امن برای مردم شده‌اند.

وی گفت: جذابیت این گونه بازار آموزشی چنان گرم است که حتی گاهی مؤسسات معتبری مثل دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و سایر ارگان‌های مشابه نیز اقدام به برگزاری چنین دوره‌های آموزشی می‌کنند در حالی که طبق قانون فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز آموزشی دانشگاهی و انجمن‌های علمی و تخصصی مجاز به ایجاد و اجرای چنین دوره‌هایی هستند.

این پزشک متخصص افزود: حتی گاهی شاهد آن هستیم که شرکت‌های وارد‌کننده دستگاه‌های لیزر اقدام به برگزاری چنین کلاس‌های آموزشی می‌کنند و مدعی هستند که برای انجام آموزش در حوزه زیبایی این صلاحیت را دارند در صورتی که متخصص این رشته حتماً بایستی چندین سال در حوزه این آموزش ببیند و با انواع بیماری‌ها و آناتومی صورت و بدن افراد آشنا شود تا بتواند اعمال زیبایی انجام دهد.

موی سر

دوره‌های زیبایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست

آرمین شیروانی سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در واکنش به برگزاری برخی دوره‌های آموزشی زیبایی توسط جهاد دانشگاهی اظهار داشت: برخی از دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی مورد تأیید وزارت بهداشت است، اما برگزاری دوره‌های زیبایی مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی نیز اقدام به برگزاری دوره‌های زیبایی می‌کنند اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی توسط شرکت‌ها نیز مطلقا مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. وزارت بهداشت برای برگزاری و تأیید دوره‌های آموزشی استاندارد‌های خاصی را تعیین می‌کند و استاندارد‌ها به سازمان‌ها و دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شوند و بر این اساس شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی که به دنبال برگزری دوره اموزشی هستند می‌توانند دوره خود را طراحی کنند و پس از آن باید از وزارت بهداشت مجوز برگزاری بگیرند.

برگزاری دوره‌های آموزشی توسط شرکت‌ها مطلقا مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

شیروانی با اشاره به اینکه یک مؤسسه اگر اقدام به گرفتن مجوز از وزارت بهداشت کند تا بتواند دوره برگزار کند و در حوزه علوم پزشکی کار کند به این معنا نیست که می‌تواند همه دوره‌ها را برگزار کند بلکه برای برگزاری هر دوره باید مجوز جداگانه دریافت کند. برخی دوره‌های جهاد دانشگاهی نیز مورد تأیید ما نیست و این مراکز بدون مجوز اقدام به برگزاری دوره آموزشی می‌کنند.

مجوز موسسه را احراز هویت کنید

وی گفت: در حال حاضر یک سری دوره مصوب داریم که مؤسسات اقدام به برگزاری آن می‌کنند و برخی نیز با همان نام اقدام به برگزاری دوره می‌کنند که مورد تأیید ما نیست. متقاضیان شرکت در دوره‌ها برای اینکه اطلاع یابند کدام مؤسسه بر اساس استاندارد‌های ما در حال فعالیت هستند باید در گواهی که به آن‌ها اهدا می‌شود نام و لوگوی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای وزارت بهداشت ثبت شده باشد.

همه دوره‌های طب سنتی و تغذیه نیز مصوب وزارت بهداشت نیست

شیروانی با بیان اینکه همه دوره‌های طب سنتی و تغذیه نیز مصوب وزارت بهداشت نیست افزود: برای برگزاری دوره سه جایگاه قایل هستیم که یکی، مسوولین علمی برگزاری دوره است. این افراد متخصص باشند و مورد تأیید جامعه علمی باشند. گروه دوم مربیان هستند که باید برای تدریس از مهارت کافی در حوزه مورد نظر داشته باشد و تجربه کافی داشته باشد. تأیید این موضوع بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

به طور کلی وزارت بهداشت هیچ مجوزی در حوزه زیبایی نداده است و حتی مجوزی برای استفاده از دستگاه‌های لاغزی نیز صادر نکرده است

سرپرست مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای ادامه داد: افرادی که ارزیابی مهارت‌آموز را انجام می‌دهند نیز باید از تخصص کافی برخوردار باشند و همچنین افرادی صلاحیت افراد تأیید‌کننده مربیان باید توسط دانشگاه تأیید شده باشد. به طور کلی وزارت بهداشت هیچ مجوزی در حوزه زیبایی نداده است و حتی مجوزی برای استفاده از دستگاه‌های لاغزی نیز صادر نکرده است. مواردی که در حیطه تغذیه نیز صدور مجوز انجام شده است موارد حرفه‌ای آموزش بوده است و ما مجوزی برای آموزش دستگاه لاغری یا نسخه پیچی انجام نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده تخلفات، تخلفات را به دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه اعلام کنند تا برخورد لازم با افراد متخلف صورت گیرد.

متأسفانه عده‌ای از افراد غیرمتخصص با به کار بردن عناوین جعلی مثل متخصص زیبایی یا پزشک پوست و مو سعی در این دارند که با خود را به عنوان پزشک متخصص پوست و مو معرفی کنند در حالیکه وزارت بهداشت مبنای عنوان تابلو و سرنسخه را تخصص ذکر شده در دانشنامه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار داده است لیکن بعضی از افراد با عنوان‌های مجهول سعی در گمراهی مراجعه‌کنندگان دارند. همچنین به نظر می‌رسد نهاد‌های نظارتی و وزارت بهداشت باید اقدامی جدی در راستای جلوگیری از رشد قارچ گونه این مراکز که با لامت مردم سروکار دارند کنند.

منبع: فارس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: