April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۶۰
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۵
0
مسئولان مازندران می‌گویند با اختصاص بخشی از درآمد حاصل از عوارضی جاده چالوس می‌توان این جاده را ایمن کرد.

بهسازی جاده چالوس با عوارضی، آیا این انتظار برآورده می‌شود؟

جاده چالوس یا همان جاده ۵۹ یکی از زیباترین و مشهورترین جاده‌های کشور است که در سال ۱۳۱۲ ساخته شده، جاده‌ای سرسبز، اما پرپیچ و خم که عبور از آن به یکی از لذت‌های تکرار نشدنی سفر برای بسیاری از افراد تبدیل شده است، اما این یک روی سکه است، این جاده زیبا ۱۶۰ کیلومتری یک روی ترسناک هم دارد، ریزش سنگ و سیلاب از ارتفاعات.

به گفته مسئولان مازندران فقط در تعطیلات امسال این جاده ۸۰ مرتبه ریزش سنگ را بخود دیده است و ریزش سنگ هفته گذشته در جاده چالوس جان دو زن و یک کودک را گرفت، ۲۰ نفر را زخمی کرد و به ده‌ها دستگاه خودرو خسارت جدی زد.

بر اساس آمار در یک محدوده ۷۸ کیلومتری کندوان ۱۴ نقطه حادثه خیز وجود دارد یعنی در هر ۵ و نیم کیلومتر یک خطر جانی مسافران این جاده را تهدید می‌کند.

البته این آمار مربوط به مازندران است، نیمی از این جاده در استان البرز قرارگرفته که آنجا هم این داستان‌ها تکرار می‌شود، سیل ۱۸خرداد ماه ۱۲۰۰دستگاه خودرو را درگیر کرد، ۶ خودرو را به داخل سد کرج انداخت و ۲ نفر را هم مفقود کرد.

تکرار داستان لق گیری و ریزش

جاده چالوس ۹۰ ساله است، جاده‌ای که در همان سال‌ها برای ساختش مجبور شدند قطر رشته کوه البرز را بتراشند و ده‌ها تونل بسازند، جاده‌ای که می‌گویند بعد از ساخت مورد انتقاد مهندسان اروپایی قرار گرفته بود به دلیل خطراتی مانند رانش زمین، زلزله، خطر ریزش بهمن و سنگ و سیلاب، اما آن سال‌ها فقط زیبایی‌های جاده را دیدند وچشم بر ناامن بودن آن بستند.

سال‌ها از آن تاریخ گذشت و سالی نبود که جاده چالوس – کرج بر اثر ریزش سنگ کشته نداشته باشد یا مصدوم بر جای نگذارد یا سیلاب مسافران را گرفتار نکند.

صفایی رئیس اداره راهداری چالوس می‌گوید: نفوذ آب‌ها به لایه‌های خاک در ارتفاعات در اثر ذوب شدن برف‌ها سبب فرسایش و سقوط سنگ می‌شود.

او می‌گوید: برای لق گیری و رها سازی سنگ‌ها در این جاده؛ پارسال در دو مرحله به مدت ۶ روز انسداد کامل برای جاده چالوس گرفته و نسبت به لق گیری اقدام شد.

بهسازی جاده چالوس با عوارضی، آیا این انتظار برآورده می‌شود؟
مسافران و اهالی منطقه می‌گویند لق گیری سنگ‌ها تنها یک مسکن کوتاه مدت است، چون هربار که باران می‌بارد ریزش سنگ هم در جاده اتفاق می‌افتد، این یعنی دور تکراری بارش بارن، ریزش سنگ و لق گیری دوباره سنگ‌ها.

آن‌ها می‌گویند بسیاری از مسافران برای لذت بردن از مسیر و رسیدن به شمال این جاده را انتخاب می‌کنند، اما نمی‌دانند در هر کیلومتر این جاده حادثه در کمینشان است.

آن‌ها می‌گویند وقتی باران می‌بارد در جاده چالوس یا سنگ می‌ریزد یا سیل نی آید.

حل ریشه‌ای مشکلات جاده چالوس با یک پیشنهاد

جاده‌ای که آن سال‌ها با بیل و کلنگ ساخته شده بود حالا محل تردد سالانه حدود ۵ میلیون خودرو شده است، جاده‌های که حالا اگرچه یکی از زیباترین جاده‌های کشور است، اما همزمان یکی از ناامن‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

طبق آمار منابع رسمی از سال گذشته تاکنون ۹ نفر در جاده چالوس به علت ریزش سنگ جانشان را از دست دادند و ده‌ها نفر نیز مصدوم شدند، خردادماه برای جاده چالوس ماه تلخی است حوادث سیل ۱۸، ۱۹ و ۲۰ خرداد امسال به کنار شاید بدترین حادثه هشتم خرداد ۱۳۸۳ اتفاق افتاد بر اثر زلزله و پس لرزه‌های آن ۶۰ دستگاه خودرو واژگون شدند و این محور ۶ ماه برا ایمن سازی و داستان تکراری لق گیری سنگاه بسته شد.

مسئولان استانی می‌گویند اعتبارات استانی کفاف ایمن سازی این جاده را نمی‌دهد و جاده ملی بودجه و اعتبار ملی می‌خواهد.

بهسازی جاده چالوس با عوارضی، آیا این انتظار برآورده می‌شود؟
علی قاسمی فرماندار چالوس گفت: ۷۵ کیلومتر از جاده ۱۶۰ کیلومتری چالوس در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد و در بسیاری از این نقاط باید فنس کشی و دیوار کشی حفاظتی شود.

او می‌گوید: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس شناسایی شده که برای ایمن سازی جاده حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرماندار چالوس افزود: یکی از راه‌های تامین بخشی از اعتبار ورود بنیاد مستضعفان کشور برای برای بهسازی جاده چالوس است.

قاسمی با اشاره به اینکه در ورودی و خروجی چالوس عوارضی وجود دارد، پیشنهاد داد بنیاد مستضعفان در راستای مسئولیت اجتماعی خود درصدی از عوارض را برای ایمن سازی جاده در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار بدهد.

او می‌گوید: حل ریشه‌ای مشکلات جاده چالوس نیاز به ورود ارگان‌های ملی مانند بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: