April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۶۵
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص جزئیات مطرح شده برای سایت فروش لوازم خانگی توضیحاتی ارائه داد.

آخرین جزئیات از راه‌اندازی سایت فروش لوازم‌خانگی

امروزه خرید لوازم خانگی از طریق سایت و فروشگاه‌های اینترنتی یکی از رایج‌‎ترین شیوه‌های خرید کردن به‌حساب می‌آید. این کار در حال حاضر هم به نفع مشتری و هم به نفع فروشنده است. زیرا در وقت صرفه‌جویی زیادی می‌شود. خرید اینترنتی لوازم‌خانگی به گونه‌‎ای است که یک کار پردرآمد بوده و به یک تجارت پررونق تبدیل‌شده است.

 

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به راه اندازی سایتی جهت عرضه کالا گفت: متاسفانه دولت در این بخش ما را یاری نمی‌کند. دولت یکبار برای همیشه با کمک خود مشکل فروش‌های اینترنتی را حل کند و با حمایت از فعالیت اتحادیه‌ها در این راستا به خریدار و فروشنده کمک کند. سپردن مدیریت فروش‌های اینترنتی و کسب مجوز‌های لازم برای فعالیت به اتحادیه‌ها برای فروشنده و خریدار نیز آثار مثبتی بسیاری دارد و خریدار با اطمینان بیشتری خرید را انجام می‌دهد.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد:در حال حاضر رکود در این بازار وجود دارد که درصدی از آن به دلیل این است که فروشندگان لوازم خانگی در صف پرداخت مالیات هستند. هیچ تولید کننده‌ای خواستار افزایش قیمت نیست. خوشبختانه در صنف لوازم‌خانگی هیچ فرار مالیاتی نداشته ایم و همواره این صنف در پرداخت مالیات پیش قدم هستند.

 

صنعت لوازم خانگی ایران در سال ۱۴۰۲ میراث دار دو مساله بزرگ و اصلی خواهد بود؛ نخست قیمت‌گذاری دستوری و دوم بحث عدم‌اطمینان از استمرار تامین مواداولیه داخلی از طریق بورس. اما بهتر است بررسی وضعیت سال ۱۴۰۲ را از مورد دوم آغاز کنیم.



عمده مواد اولیه موردنیاز در صنایع لوازم خانگی شامل فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم می‌شود. بخش عظیمی از این مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شوند، ولی استمرار تامین آن‌ها نیازمند قیمت‌هایی عادلانه و البته مستلزم سازوکاری در بورس است. با این حال مساله اصلی صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری است. هم‌اکنون سازمان حمایت در راستای روند سالیان گذشته اقدام به ارسال نامه‌ای به واحد‌های تولیدی کرده و دستور داده که قیمت‌ها باید به آنچه در ابتدای سال ۱۴۰۱ بود، بازگردانده شود. این موضوع با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های مترتب بر تولید در سال ۱۴۰۱، موجب یک نوع عدم‌حاکمیت منطقی بر فضای تولید و محیط کسب و کار صنعت لوازم خانگی خواهد شد.

یک نکته در مورد قیمت پایه در بورس

در بحث قیمت پایه در بورس کالا، یک اشتباه اساسی رخ داده است که قدمتی ۷ ساله دارد. این گزاره نسبتا صحیح است که قیمت فروش محصولات داخلی باید با قیمت‌های جهانی ارز هماهنگ باشد. اما اشتباه مورد اشاره در تعیین هفتگی و روزانه قیمت پایه رخ داده است. قیمت‌ها در بورس‌کالا بر اساس مجلات بین‌المللی استخراج شده و سپس با یک نرخ دلاری برابر و ضرب می‌شود و آنگاه قیمت پایه ریالی برای شروع رقابت، انتخاب می‌شود. مجادله بر سر اینکه نرخ دلار چه میزان خواهد بود و موارد بالادستی و پایین‌دستی نیز از همین مرحله آغاز می‌شود. اما راهکار حل این موضوع بسیار ساده است؛ باید قیمت پایه برای شروع رقابت، شامل قیمت نهایی معامله قبل با افت و خیزی در حدود مثبت و منفی ۱۰‌درصد باشد. اگر قیمت جهانی دلار کاهشی بود، رقابت نیز منفی خواهد شد و بالعکس. همچنین اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد، تسهیم باید بالسویه شود.

لازمه مهار تورم در واحد‌های تولیدی

اگر از دو مورد بالا فاصله بگیریم، به نام‌گذاری امسال خواهیم رسید که عنوان «مهار تورم و افزایش تولید» را بر خود دارد. تورم شاه بیت مشکلات کشور است و بر اساس اعلام مراجع رسمی در سال ۱۴۰۱ نرخ تورم بیش از ۴۰‌درصد بوده است. برخورد این موضوع با مساله قیمت‌گذاری دستوری که ذکر آن در بالاتر رفت، امکان تعدیل قیمت‌ها را سلب کرده و در سال ۱۴۰۱ یک بن‌بست برای تولید به وجود آورد. این نکته را باید در نظر بگیریم که قطعا وقتی نرخ تورم بالا می‌رود، نقدینگی نیز در جامعه افزون خواهد شد. واحد‌های تولیدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و میزان نیاز نقدینگی این واحد‌ها نیز بالا خواهد رفت؛ اما در چنین وضعیتی راهکار چیست؟ بانک‌ها باید سیاست‌های انقباضی را کنار گذاشته و تسهیلات ریالی در اختیار واحد‌های صنعتی قرار دهند تا این واحد‌ها نیز متناسب با تورم بیش از ۴۰ درصدی و افزایش نیاز نقدینگی حاصل از آن تولید داشته باشند، در غیر‌این صورت قطعا نمی‌توان افزایش تولید را متصور بود.

پیش نیاز‌های صادرات بلندمدت

اما حال که از سیاستگذاری مواد اولیه و قیمت برای سال ۱۴۰۲ صحبت شد، بد نیست نگاهی نیز به جایگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی صنعتگران لوازم خانگی بیندازیم. صنعتگران لوازم خانگی همین حالا نیز توانایی صادراتی سالانه ۴۰۰ میلیون دلاری را اثبات کرده اند، اما برای افزایش این میزان، مشکلاتی وجود دارد که در بند‌های پیشین مورد بحث قرار گرفت. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که بحث صادرات، به تعاملات منطقه‌ای ما و حمایت‌های جدی دولت، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و گمرک مرتبط است و باید حمایتی تمام و کمال از آن صورت بگیرد.


البته ناگفته نماند که نبود شبکه‌های بانکی و مجرای صحیح انتقال پول، صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در اینجا لازم است که یک بار دیگر بحث عدم‌اطمینان از تامین مواد اولیه را مطرح کنیم؛ تولیدکنندگان همواره در انعقاد قرارداد‌های صادراتی احتیاط می‌کنند، زیرا در موضوع عقد این قرارداد‌ها بحث حیثیت کشور، واحد‌های صنعتی و به طور کلی صنعت کشور مطرح است؛ بنابراین اگر واحد تولیدی از تامین مواد اولیه خود مطمئن نباشد، امکان ورود به عقد قرارداد‌های صادراتی بلندمدت را به‌ناچار نخواهد داشت.


رسالت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برای سال ۱۴۰۲

در پایان باید به رسالت و برنامه انجمن صنایع لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲ نگاهی داشته باشیم. تلاش انجمن کماکان بر رفع مشکلات و موانع ایجاد‌شده بر سر راه تولید متمرکز خواهد بود. این رسالت، چه از طریق برگزاری نمایشگاه -که ابزار صادراتی است - و چه از طریق دفاع از کیان انجمن و حقوق اعضا در دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط صورت خواهد گرفت. علاوه بر این‌ها انجمن از طریق کمیسیون‌های تخصصی و جلسات هیات‌مدیره که جدول زمان‌بندی آن برای سال ۱۴۰۲ تدوین و آماده شده است، در راستای کمک به اعضا و تحقق برنامه‌ها گام برخواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: