حج یکی از ضروریات دین اسلام و یکی از پنج واجبی است که اساس دین بر آنها بنا شده است و کعبه حرمت و احترام ویژهای دارد و خداوند سبحان به احترام این تقدس، محدوده آن را حرم و انسانهایی که قصد ورود به آن را دارند مُحرم اعلام کرده است.
حجت الاسلام دهدست، استاد حوزه و دانشگاه درمورد فلسفه احرام بیان کرد: همه مناسک و قسمتهای حج و درواقع، عبادات ما درس آموز هستند و امیدوارم عبادت هایمان را فقط از روی عادت و تکرار انجام ندهیم و خوش به سعادت کسی که هر عبادتی انجام میدهد اول باطن عبادت را ببیند. مثلا خداوند متعال برای حجاج، احرام قرار داده اند.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، وقتی پیامبر اکرم (ص) مردم را به حج میآوردند آنها را مُحرم میکردند و این که رنگ سفید یا رنگ دیگری باشد خیلی مهم نیست چراکه انتخاب رنگ سفید به خاطر تمیز بودنش است و اسلام به بهداشت و طهارت اهمیت زیادی داده است. اما مهم این است که ما باید در مناسک حج بیاموزیم که مدتی، از دلبستگیهای خود و از هر آن چه که علاقه داریم دور بمانیم و درحقیقت، خداوند مهربان میخواهند به حجاج بگویند آیا آمادگی دارید که از این دلبستگیها و علاقه مندیهای دنیا رها شوی؟ مثلا حاضر هستید که از پول، صندلی و پُستی که در اختیارت قرار داده شده است و از وجههای که دارید دست بردارید؟ و اگر برای زیارت خانه من آمدید باید از دنیا و مادیات دل بکَنید. بنابراین، معنای واقعی لباس احرام که دو قطعه کفنی است این است که خداوند مهربان از همه زیورها و زیباییهای دنیا دل میکَنم و با یک کفن میخواهم به زیارت و دیدار شما بیایم. این اصل مطلب احرام است.
وی افزود: معنای دیگر لباس احرام این است که دارایی دارم، اما دوست دارم دارایی هایم را با دیگران همراه کنم و این حرف زیبایی است و خوش به سعادت کسی که میگوید نمیخواهم فقط سفره خودم رنگین باشد. زیرا وقتی میتوانم لذت ببرم که سفره دیگران را رنگین کنم. بنابراین، حاجی واقعی کسی است که از دنیا دل بریده و با کفن در مناسک حج شرکت کرده و به خدا اعلام کرده است خدایا دارایی ام را با بندگان شما تقسیم میکنم و آن دلبستگی واقعی را به مادیات دنیا ندارم.