کد خبر: ۳۹۸۱۰۸
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
0
رئیس انجمن آندوسکوپی گفت: با این که میزان ابتلا به سرطان معده کاهش یافته است، اما سرطان معده بیشترین علت مرگ در مردان و زنان است.

سرطان معده بیشترین علت مرگ در مردان و بانوان

کامران باقری لنکرانی رئیس انجمن آندوسکوپی در نشست نقش آندوسکوپی‌های گوارشی در سلامت گفت: هم اکنون ۹۰۰ فوق تخصص گوارش و کبد در کشور مشغول به فعالیت هستند.

او بیان کرد: الان با اینکه روند میزان ابتلا به سرطان معده کاهش یافته است، اما سرطان معده بیشترین علت مرگ سرطان در هر دو جنس مرد و زن است. در ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان‌های روده دو برابر خواهد شد؛ که سبک زندگی وچاقی علت این امر است.

به گفته وی، حدود ۶۰سال پیش انجمن جهانی آندوسکوپی شکل گرفته است. یکی از اهداف انجمن‌های علمی گسترش علم است.

او اضافه کرد: بیماری‌های التهابی روده سیر صعودی در ایران پیدا کرده و الان حدود ۶۰ هزار مورد ثبت شده است.

او بیان کرد: یکی از اقدامات تشخیصی، آندوسکوپی گوارشی است. الان تشخیص‌های پیشرفته و اقدامات درمانی از طریق آندوسکوپی است.

طبائیان دبیر انجمن علمی آندوسکوپی گفت: آندوسکوپی از تشخیصی خارج شده و به سمت درمانی رفته است. آندوسکوپی به سمت بیماری کم تهاجمی رفته است.

به گفته وی به دلیل تصمیم نادرست، کولونوسکوپی در مطب ممنوع شده بود، اما با بررسی این موضوع این کار در مطب‌ها قانونی شده و سبب تشخیص زودهنگام بیماری خواهد بود. توصیه متخصصان این است که افراد ۴۰ تا ۵۰ سال غربالگری کنند.

باقری لنکرانی افزود: سالمندی، چاقی در دنیا و نوع سبک زندگی احتمال شیوع انواع سرطان و بیماری‌های غیرواگیر را در دنیا افزایش داده است. آلودگی هوا و کم تحرکی از جمله فاکتور‌های خطر در خصوص شیوع بیماری‌های غیر واگیر و سرطان است.

او بیان کرد: بیشتر شیوع بیماری سرطان معده در نیمه شمالی کشور است که بخشی برای نوع غذا، ژنتیک وسبک زندگی است.

باقری تصریح کرد: در منطقه جنوبی کشور بیشتر سرطان‌های روده شیوع دارد. آلودگی هوا یکی از ریز فاکتور‌های خطر سرطان مری و معده است.

باقری لنکرانی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تراز یابی بین المللی در اغلب کشور‌ها با هم دیده شده است.

باقری لنکرانی افزود:افراد هرچقدر از نان کامل و سبوس دار استفاده کرده و میزان مصرف چربی کمتر شود ابتلا به سرطان‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. سال گذسته ۱۲هزار نفر مبتلای جدید به سرطان روده بزرگ در کشور به ثبت رسیده است که از میان آن‌ها شش هزار نفر فوت کرده اند.
او بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما تامین مالی و ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای و یکبار مصرف است.

باقری لنکرانی اضافه کرد: در حال حاضر دو سوم متخصصان در کلان‌شهر هستند. سرطان زا بودن چیزی مانند نخ تی بگ نیازمند بررسی زیاد است و هنوز چیزی به اثبات نرسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: