April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت:
کد خبر: ۳۹۸۲۲۹
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
روندی که در رابطه با افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافت.

افزایش عرضه خودرو در دستور کار است

نکته مهمی که امروزه مانند طاعون به جان بازار خودرو‌های داخلی افتاده، کیفیت پایین و آپشن‌هایی محدود در ازای قیمت‌های نجومی و بالایی است که سر به فلک می‌کشد. اگر واردات مانند چند سال پیش ممنوع نبود و غول‌های بزرگ صنعت خودروسازی، بازار ما را نبوسیده و کنار نگذاشته بودند، باز هم مجالی برای این اعداد و ارقام سرسام آور و جولان دادن دلال‌ها می‌ماند؟ قطعا خیر! اگر واردات همچنان آزاد بود و خودرو‌های خارجی باکیفیت گوشه به گوشه بازار نشسته بودند، مصرف کننده نیز تکلیف خودش را می‌دانست.

 

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، اعلام کرد که حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد تولید شده و شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم. این خودرو‌ها به صورت مستقیم تولید شده‌اند.

طبق گفته‌های وی، ۲۷۷ هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت تولید شده که ۸۵.۲ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد. در مدت یاد شده ۳۶ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۲۷ درصد رشد برخوردار بوده است. علاوه بر این در سه ماهه نخست امسال حدود ۸۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت نزدیک به ۵۸۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان‌گر ۱۶ درصد رشد است. تولید بیش از ۱۰ هزاردستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۹۵ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

وی افزود علاوه بر این در بهار امسال نزدیک به ۶۷ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۴ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۱ درصد بوده است. روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته و برنامه افزایش عرضه خودرو و توسعه صنعت خودروی کشور در دستورکار است.

 

سایپا در سال جاری خودرو‌های اطلس، آریا، سهند و شاهین اتوماتیک را روانه بازار می‌کند. کراس‌اوور آریا براساس پلتفرم SP۱۰۰ ساخته شده که همان پلتفرم به‌کاررفته برای تولید شاهین است. این ماشین از پیشرانه ME۱۶ استفاده می‌کند و به گیربکس دستی و احتمالاً اتوماتیک مجهز خواهد بود. از طرف دیگر، اطلس به‌عنوان فیس لیفت جذاب‌تر کوییک با موتور M۱۵ روانه بازار می‌شود. این موتور حدود ۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور داشته و به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است. هنوز مشخص نیست آیا نسخه اتومات این ماشین در آینده در دسترس خریداران قرار می‌گیرد یا خیر.

 

سهند سایپا نام یکی دیگر از جدیدترین خودرو‌های داخلی ۱۴۰۲ است، ولی درحقیقت فیس لیفت ساینا به شمار می‌آید. سهند جایگزین تیبا و ساینا بوده و از موتور M۱۵ استفاده می‌کند. برخلاف اطلس، گفته می‌شود سایپا قصد دارد نسخه اتوماتیک CVT این ماشین را نیز به بازار عرضه کند. چهارمین محصول سایپا، نسخه اتوماتیک خودروی شاهین است که البته به امکانات بیشتری ازجمله سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، آنتن بال کوسه‌ای و... مجهز خواهد بود.

 

توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به تولید خودرو گفت: خوشبختانه امسال روند مطلوب و قابل قبولی در تولید خودرو در کشور رقم خورد به طوری که تولید خودرو‌ها بدون کوچکترین ناقصی انجام شد.

او گفت: در حال حاضر حدود ۲۷۷ هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت تولید شد که ۸۵.۲ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد همچنین در بهار امسال نزدیک به ۶۷ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۴ هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته، حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

توکلی در ادامه از رشد تولید خودرو وانت گفت: به طور کلی ۳۶ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۷ درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: روندی که در رابطه با افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته و برنامه افزایش عرضه خودرو و توسعه صنعت خودروی کشور در دستورکار است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: