April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۳۰۳
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
علت‌ وقفه در زمینه صندوق‌های چند کالایی بحث مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده است.

آخرین جزئیات از اقدامات در حال انجام برای راه اندازی صندوق‌های چند کالایی اعلام شد

صندوق کالایی یا Exchange Traded Commodities یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که منابع مالی آن به‌جای اینکه صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها یا اوراقی با درآمد ثابت شود، در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که تنها با دریافت کد بورسی و درست مانند خرید سهام در بورس، در کالا‌هایی از قبیل طلا و زعفران سرمایه‌گذاری کنند.


صندوق کالا یکی از زیر مجموعه‌های بازار مالی بورس کالاست و در کنار اوراق سلف، قرارداد‌های خرید دین و گواهی‌های سپرده کالایی، بازار مالی زیرمجموعه بورس کالا را تشکیل می‌دهد. در نظر داشته باشید اصلی‌ترین هدف از ایجاد این بازار در بورس کالا تامین مالی عرضه‌کنندگان و خریداران بوده است.

 

معاملاتی از قبیل خرید خودرو در بورس، در بازار فیزیکی بورس کالا و قرارداد‌های آتی و اختیار معامله، در بازار مشتقه انجام می‌شوند. علاوه بر این، گواهی‌های سپرده کالایی و اوراق سلف، از ابزار‌های مورد استفاده در بازار مالی بورس کالا به‌شمار می‌روند.


صندوق‌های کالایی انواعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که منابع مالی آن‌ها به‌جای اینکه در سپرده‌های بانکی یا سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود، صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا می‌شود. این اوراق شامل «گواهی سپرده کالایی»، «قرارداد‌های آتی»، «قرارداد‌های اختیار معامله» و «قرارداد‌های سلف موازی استاندارد» می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید صندوق‌های کالا در دارایی‌های فیزیکی سرمایه‌گذاری کنند. با این‌حال، واحد‌های این صندوق‌ها روند قیمتی کالا یا کالا‌هایی را دنبال می‌کند که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و افراد می‌توانند با دریافت کد بورسی و طی مراحلی کاملا مشابه با خرید سهام در بورس، در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند.

 

آراسته گفت: در خصوص صندوق‌های چند کالایی حدود ۳ نهاد مالی درخواست‌هایی را به سازمان بورس ارائه داده اند و این درخواست‌ها در حال بررسی است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا برای صندوق‌های کالایی شاهد وقفه هستم؟ گفت: یکی از علت‌های این وقفه بحث مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده است در بحث کشاورزی چند صندوق را داریم و درخواست‌های جدیدی برای محصولات دیگر هم وجود دارد.

او افزود: در آینده نزدیک برنامه‌ای داریم که صندوق‌های چندکالایی به صورت مشقته داشته باشیم با چند نهاد مالی صحبت‌های شده و بررسی‌های صورت گرفته که اگر نهایی شود امید نامه آن تهیه و برای سازمان بورس جهت تایید ارسال خواهد شد مشکل مالیات بر ارزش افزوده سایر گواهی سپرده‌ها باید حل شود تا حل نشود گواهی‌های سپرده‌هایی که مشکل مالیات دارند را نمی‌توانیم وارد این حوزه کنیم.

آراسته در پاسخ به این پرسش که معافیت مالیاتی که سال گذشته اعلام شد پس چه می‌شود؟ می‌گوید: معافیتی که مجلس ابلاغ کرده است در بودجه بوده، اما ترتیبات آن طوری است که با ساختار فعلی مطابقت ندارد باید این موضوع با سازمان امور مالیاتی بررسی شود که جلساتی هم داشته ایم، اما برای این که کار عقب نماند یک طرح دیگر به سازمان بردیم این که صندوق‌های کالایی وارد گواهی سپرده ناپیوسته شوند و آن‌ها را با مالیات بر ارزش افزوده خریداری و یونیت‌هایی که برای آن‌ها صادر می‌شود یونیت به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باشد با این موضوع اگر سازمان آن را تایید کند دغدغه‌ای نخواهیم داشت و قطعا صندوق‌ها از نوع چند کالایی روی کالا‌های مختلف را می‌توانیم راه اندازی کرد در کل برای راه اندازی‌ها از لحاظ بورس کالا مشکلی وجود ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: