کد خبر: ۳۹۸۶۵۷
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
در مطلب زیر قصد داریم با توصیه‌های کارشناسی‌شده، شما را برای حضور موفق‌تر در کنکورسراسری همراهی کنیم.

تکنیک‌های رستگاری در کنکور سراسری

نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ در روز‌های پایانی همین هفته برگزار می‌شود؛ کدام توصیه‌های تحصیلی، تغذیه‌ای، روان‌شناسی و ... را باید جدی‌تر گرفت؟

زمان زیادی تا برگزاری آزمون سراسری باقی نمانده و نگرانی بسیاری از داوطلبان و خانواده‌های شان به اوج خود رسیده است. کنکور امسال، تفاوت‌هایی با کنکور‌های سال گذشته دارد که مهم‌ترین آن‌ها، دو نوبته بودن است. نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی صبح ۱۴ تیر، گروه هنر بعدازظهر ۱۴ تیر، گروه علوم تجربی صبح ۱۵ تیر و گروه زبان در بعداز ظهر ۱۵ تیر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ برگزار می‌شوند. توجه به یک سری توصیه‌ها و رعایت آن‌ها، می‌تواند کمک‌دست داوطلبانی باشد که قرار است نتیجه زحمات چندین ساله‌شان را ببینند. البته قصد ما این نیست که باعث افزایش اضطراب شما بشویم بلکه تلاش می‌کنیم با توصیه‌های کارشناسی‌شده، شما را برای حضور موفق‌تر در این آزمون همراهی کنیم.
۱۲ توصیه طلایی به کنکوری‌ها

از بی‌خیال‌شدن آگهی‌های خرید و فروش سوالات کنکور در شبکه‌های‌اجتماعی تا نخواندن مطالب جدید و شبیه‌سازی محیط کنکور
نحوه و میزان مطالعه داوطلبان در این روز‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. امیدواریم با رعایت و اجرای نکته‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، گام مؤثری در بهتر استفاده کردن از این هفته پایانی بردارید. فراموش نکنید که این چند روز باقی مانده از اهمیت بالایی برخوردار است و هر رفتار یا تصمیم اشتباهی، ممکن است برایتان گران تمام شود و زحمات ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

حاشیه‌ها را دنبال نکنید
اولین و مهم‌ترین توصیه‌ای که باید به داوطلبان کنکوری داشته باشیم این است که این روزها، حاشیه‌های کنکور را دنبال نکنید. سعی کنید این روز‌ها در آرامش کامل به سر ببرید و به شایعات و حرف‌های پراکنده‌ای که درباره کنکور گفته می‌شود، اصلا توجه نکنید. این روزها، مدام در شبکه‌های اجتماعی، آگهی‌هایی درباره خرید و فروش سوالات کنکور منتشر می‌شود که پیگیری‌شان فقط ذهن شما را درگیر می‌کند و این اصلا برای این روز‌های حساس زندگی‌تان توصیه نمی‌شود.

خوابتان را به هم نزنید
از بیدار ماندن زیاد و تماشای برنامه تلویزیون، به طور کامل دست بکشید و خواب شبانه خودتان را تنظیم کنید یعنی ساعت ۱۱ شب بخوابید و صبح ساعت ۶ از خواب بیدار شوید تا عادت خواب‌تان اصلاح شود. رعایت همین نکته در سرحال بودن‌تان سر جلسه کنکور، به شدت تاثیرگذار است. در ضمن اگر عادت به صبحانه خوردن ندارید، حتما آن را از همین امروز اصلاح کنید یعنی هر روز یک صبحانه مقوی و سبک بخورید تا انرژی لازم را برای برنامه نیمروزی داشته باشید و سرجلسه کنکور، قندتان نیفتد و بی حال نشوید.

هر روز از ۸ تا ۱۲ آزمون بدهید
سعی کنید هر روز صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر و با در نظر گرفتن استراحت‌های کوتاه مدت، درس بخوانید یا آزمون بدهید تا جسم و ذهن تان به این شرایط عادت کند. این کار باعث می‌شود تا در جلسه کنکور راحت‌تر و مسلط‌تر چهار ساعت زمان آزمون را سپری کنید.

با این افراد ارتباط نگیرید
از تماس و ارتباط با کسانی که موجب اضطراب می‌شوند، خودداری و دوری کنید. این فرد می‌تواند یک دوست یا همکار باشد که این روز‌ها باید مدیریت شده‌تر در این زمینه رفتار کند.

مطالب جدید نخوانید
به هیچ وجه در این مدت بسیار کم باقی مانده، مطلب جدید نخوانید. خواندن مطالب جدید در این روزها، به جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی، هیچ مزیت دیگری ندارد؛ اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته‌اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست. تثبیت آموخته‌های قبلی به طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه شما دارد.

بعضی درس‌ها را سطحی مرور کنید
به درس‌ها و مبحث‌هایی که فرمول و نکته‌های بیشتری دارند، در این یک هفته به‌طور سطحی نگاهی بیندازید. فیزیک، حسابان و... در این دسته قرار می‌گیرند و لازم نیست برای حل کردن مسائل سنگین در این هفته پایانی، زمانی اختصاص بدهید.

جلسه کنکور را با خودتان هر روز مرور کنید
هر شب به مدت چند دقیقه، تمام کار‌هایی را که در جلسه کنکور انجام خواهید داد با خودتان مرور کنید و این یعنی همان شیوه مدیریت زمان. این کار باعث می‌شود عادت‌های لازم در جلسه کنکور ملکه ذهن تان بشود و آن روز، با استرس کمتر و حساب شده‌تر کار را پیش ببرید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

فقط به روند مطالعاتی خودتان بپردازید و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و این کار تنها استرس شما را در این ایام سرنوشت ساز دستخوش تغییرات خواهد ساخت.

از خلاصه‌های‌تان بهره ببرید
در ایام مختلف شما خلاصه‌هایی نوشته‌اید. اکنون بهترین منبعی که می‌توانید برای مرور مباحث مختلف از هر درسی استفاده کنید همان خلاصه‌ها و یادداشت‌هایی است که در حین مطالعه در طول سال تحصیلی برداشته‌اید.

افکار منفی را از ذهن‌تان بیرون کنید
یکی از مهم‌ترین پیش نیاز‌ها برای موفقیت در کنکور به خصوص در این روز‌های نزدیک به برگزاری آن، حفظ خونسردی است. باید بدانید که با غصه خوردن چیزی درست نمی‌شود؛ بنابراین به جای این‌که مدام فکر کنید شانس‌تان برای موفقیت پایین است، اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید.

از تست‌های سال‌های قبل غافل نشوید

دقت کنید چه مطالبی را قبلا زود فراموش می‌کردید و در فهم کدام یک اشکال داشتید. این روز‌ها باید در برنامه‌تان برای مرور مطلب، روی خواندن و مرور این مباحث بیشتر تاکید کنید. همچنین مجموعه تست سال‌های قبل به شما در مرور مطالب کمک شایانی می‌کند. ضمن این‌که از این کار برای مرور مطالب کمک می‌گیرید، کار تست زدن را جدی‌تر از قبل انجام دهید، به این معنی که زمان پیشنهادی را خیلی دقیق رعایت کنید تا تمرینی باشد برای جلسه کنکور.

در شبیه‌سازی کنکور، لباس روز آزمون را بپوشید

حتی سعی کنید هنگام تست زدن از همان لباسی که قرار است سر جلسه آزمون بپوشید، استفاده کنید. از مجموعه تست‌هایی که شبیه دفترچه‌های واقعی کنکور است، استفاده کنید تا چشمان‌تان به نوع حروف و اندازه آن‌ها عادت کند و مهم‌تر از همه، یاد بگیرید که چگونه وقت‌تان را سرجلسه کنکور تنظیم کنید.

شبیه سازی کنکور

بیشتربخوانید

کنکور ۱۴۰۲ چگونه برگزار می‌شود؟

تغذیه در روز‌های منتهی به کنکور

بسیاری از داوطلبان بیشتر هم‌و‌غم خود را در روز‌های باقی‌مانده به کنکور روی مطالعه می‌گذارند. از طرفی خانواده‌هایی که دانش‌آموز کنکوری دارند به دنبال این هستند که در چند روز باقی‌مانده تا کنکور چه کار‌هایی می‌تواند به فرزندشان کمک‌کند. تغذیه و بخورنخور‌های غذایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند انرژی داوطلب را تا روز کنکور حفظ‌کند، تمرکزش را بالاببرد و اضطرابش را کم‌کند، اما مهم‌ترین‌هایش چیست؟

خوراکی‌های ضد استرس!
اضطراب قبل از کنکور ممکن است با خود کم‌خوری یا پرخوری بیاورد و حتی بعضی از داوطلبان را به فکر حذف وعده‌های غذایی بیندازد. تغذیه کامل یعنی استفاده از همه گروه‌های غذایی و مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات جلوی این اتفاق را می‌گیرد. صبحانه کامل شامل شیر و تخم‌مرغ می‌تواند پروتئین موردنیاز بدن را تامین و از افت قندخون جلوگیری‌کند. ۲۵ درصد از کل انرژی و پروتئین دریافتی بدن را صبحانه تامین‌می‌کند.

مصرف ۵ تا ۶ وعده غذایی سبک
در روز‌های پایانی دانش‌آموزان کنکوری به جای مصرف ۳ وعده غذای سنگین یعنی صبحانه و ناهار و شام ۵ تا ۶ وعده غذای سبک داشته‌باشند. چون غذای سنگین خواب‌آلودگی و کسالت می‌آورد و جلوی درس‌خواندن را می‌گیرد. این میان وعده‌های غذایی می‌تواند شامل آب‌میوه، میوه، شیر و لبنیات و انواع ویتامین‌های گروه B باشد. گوجه‌فرنگی هم یکی از موادغذایی مفید برای گذراندن این دوران است.

بی‌خیالِ هر نوع رژیم!
کنکوری‌هایی که رژیم دارند در چند روز باقی‌مانده به امتحان باید بی‌خیال رژیم شوند، چون یکی از مهم‌ترین عوامل آمادگی ذهنی، مصرف انرژی است و مصرف کمِ کالری در این دوران می‌تواند باعث کاهش یادگیری شود. قراردادن کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج، نان، سیب‌زمینی و حبوبات در برنامه‌غذایی هم بسیار کمک‌کننده است. قند این کربوهیدرات‌ها به آرامی وارد خون می‌شود و می‌تواند افت قندخون را جبران‌کند.

جدی گرفتن نقش ویتامین‌ها
متخصصان تغذیه توصیه‌می‌کنند در ایام امتحانات نقش مواد غذایی ویتامین‌دار را جدی بگیرید. سبزیجات، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه و مرکباتی مانند پرتقال، لیموشیرین و ترش، توت‌فرنگی و کیوی با داشتن ویتامین C در قدرت فکری و آرامش اعصاب موثر هستند. ویتامین‌های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه اثرگذارند. ویتامین‌های این گروه در جوانه‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم‌مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.

شام و صبحانه کنکوری!
داوطلبان بهتر است شب قبل آزمون زودتر از شب‌های قبل یک شام سبک بخورند و قید غذا‌های سرخ‌شده یا فست‌فود را بزنند. هضم این نوع غذا‌ها به فعالیت بیشتر روده و معده نیاز دارد. داوطلبان می‌توانند در کنار وعده صبحانه از میوه‌های خشک، شیر مخلوط‌شده با هفت غلات، فرنی و شیربرنج همراه با خلال بادام استفاده‌کنند. همچنین توصیه متخصصان تغذیه این است که داوطلبان علاوه بر خوردن کامل صبحانه، همراه خود از منابع غذایی شامل خرما، کشمش، انواع مغزها، میوه‌های قابل حمل و همچنین بطری آب معدنی (مخلوط شده با آب لیمو و پرتقال) را به جلسه امتحان ببرند.

درگوشی با خانواده کنکوری‌ها
یک کنکوری بیشتر وقتش را در چند روز باقی‌مانده به کنکور در خانه می‌گذراند و وقتی یک کنکوری در جمع خانواده داریم این سوال پیش می‌آید که در روز‌های باقی‌مانده چه کاری از دست‌مان برمی‌آید. شاید رعایت چند نکته کوچک باعث انرژی‌گرفتن فرد کنکوری در خانه شود.

با فرزندتان حرف‌بزنید
بعضی از والدین با این نیت که دانش‌آموز کنکوری‌شان راحت باشد و استرسی به او وارد نکنند فرزندشان را به طور کامل رها می‌کنند و خبرندارند در این مدت چه فکر و خیال‌هایی در سر او می‌گذرد. وقتی شما با فرزندتان صحبت نمی‌کنید پیش خود فکر می‌کند که شما احساس‌می‌کنید همه چیز مرتب است و انتظار بهترین نتیجه را دارید. این فکرها، فشار روانی زیادی روی دانش‌آموز دارد. از صحبت‌کردن با او فرار نکنید و از لحاظ روحی حمایتش کنید.

حاشیه‌ها را کنترل کنید
گاهی شنیدن یک جمله از سمت یکی از اعضای فامیل تا چند روز ذهن دانش‌آموز را مشغول‌می‌کند. کافی ا‌ست یک نفر بگوید: «به سلامتی بعد کنکور میایم شیرینی قبولی پزشکیت رو بخوریم» همین جمله فشار روی ذهن دانش‌آموز را بیشترمی‌کند. بهتر است در ایام باقی‌مانده رفت‌وآمد‌های خانوادگی را محدود کنید و اجازه بدهید فرزندتان در چند روز باقی‌مانده تا کنکور بدون حاشیه به برنامه خودش برسد. می‌توانید برای استراحت در جمع خانواده ترتیب دیدن یک فیلم طنز را هم بدهید.

مواظب خورد و خوراکش باشید
سعی‌کنید فضای خانه را طوری مدیریت‌کنید که فرزند کنکوری‌تان راحت بخوابد و در چند روز باقی‌مانده به کنکور برنامه غذایی منظمی داشته‌باشد. مصرف ماهی‌ها را که حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند در برنامه غذایی او بگنجانید. صبح روز کنکور به موقع بیدار شوید تا فرزندتان دچار استرس نشود. یک صبحانه مقوی و سبک به همراه یک ماده قندی طبیعی مانند خرما برایش بگذارید. مدارک لازم، مداد، بطری آب و خوراکی‌های مورد نیاز او را از شب قبل آماده و سعی‌کنید صبح روز آزمون زودتر از منزل بیرون بروید تا بتوانید بخش کوتاهی از مسیر را با فرزندتان قدم‌بزنید.

وسال مورد نیاز کنکور
شب قبل و روز کنکور چه کنیم؟

داوطلبان روز قبل از کنکور را به قدم زدن در پارک یا ورزش‌های سبک یا حضور در جمع صمیمی خانوادگی یا دوستانه بگذرانند تا با استراحت دادن به مغز، افکار استرس آور را از خود دور کنند. و، اما چند توصیه دیگر:

ورزش کنید |کاهش اضطراب و استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله فواید مهم ورزش است. این را فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود ۴ تا ۵ ساعت روی صندلی سفت و سخت امتحان بنشینید؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در مدت باقی مانده فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی در طبیعت، شنا و حرکات کششی را در برنامه خود قرار دهید.

شناسایی محل آزمون| روز قبل از کنکور به اطراف محل آزمون بروید تا ضمن شناسایی محل آزمون گردش مختصری هم داشته باشید. این کار علاوه بر این که در شناسایی محل آزمون به شما کمک می‌کند باعث می‌شود، ارتباط خوبی با آن محل برقرار کنید.

آماده کردن وسایل مورد نیاز| دو عدد مداد سیاه پررنگ و مناسب تراشیدن، تراش، پاک کن، کارت ملی، ساعت، کارت ورود به جلسه را شب قبل از کنکور آماده کنید.

مطالعه ممنوع شد| شب قبل از کنکور به هیچ عنوان مطالعه نکنید. حتی در ذهنتان مطالبی را که قبلا آموخته‌اید، مرور نکنید. ذهن‌تان را از فشار مطالعه دروس آزاد بگذارید و به مغزتان فرصت استراحت و بازیابی اطلاعات در جلسه کنکور را بدهید.

زودتر بخوابید| شب قبل از کنکور زود بخوابید و به هیچ وجه تا دیر وقت بیدار نمانید. مغز شما برای یادآوری آموخته‌های قبلی به خواب نیاز دارد. ایده‌آل‌ترین حالت استراحت شب قبل از کنکور خوابیدن در ساعت ۲۲ تا ۵ یا ۶ صبح است.

به خدا توکل کنید| شما درستان را خوانده‌اید، تست زده‌اید، تلاش کرده‌اید و از همه وقت‌تان بهره برده‌اید. پس دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید و کار را باید به کسی بسپارید که همه قفل‌ها به دست او باز می‌شود.

منبع: خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: