صادقی نسبت به بروز بحران بزرگ اقتصادی هشدار داد
کد خبر: ۳۹۸۹۹۹
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
قائم مقام دبیرکل خانه کارگر اشتباه محاسباتی در افزایش دستمزد را نتیجه عملکرد غلط مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی عامل فریز کردن حقوق‌ها و سقوط بخش بزرگی از جامعه به زیر خط فقر شد.

سایه خط فقر مطلق بر سر ۴۰ درصد جامعه

حسن صادقی با اشاره به تصمیماتی غلطی که در مجلس شورای اسلامی گرفته می‌شود و تبعاتی که بر زندگی مردم می‌گذارد گفت: وقتی نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت را ۲۰ درصد تعیین کردند، با این هدف این کار را انجام دادند که در حوزه‌های دیگر از جمله افزایش دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این اتفاق بیفتد و عدد ۲۰ درصد ملاک قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف نمایندگان مجلس از افزایش حقوق ۲۰ درصدی، کنترل تورم بود گفت: آیا با افزایش دستمزد نامتناسب با تورم، آقایان توانستند تورم را کنترل کنند؟

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه تورم دستوربردار نیست، بلکه علمی مبتنی بر اقتصاد است گفت: تورم مانند جرمی نیست که دستگاه قضا حکم کند تا عدد آن پایین بیاید یا بالا برود.

وی با انتقاد شدید از اقتصاد دستوری گفت: سالهاست شاهد دستگیری دلالان و عوامل دم دستی بازار سیاه هستیم، اما تجربه و بحران‌های اقتصادی نشان داده که با دستگیری و زندان کردن عوامل تورم که عمده آن‌ها خرده پا هستند، کار به جایی نمی‌رسد.

صادقی با هشدار نسبت به اینکه اگر نتوانیم تورم را با مؤلفه‌های علم اقتصاد تطبیق بدهیم، چندین برابر بلای تورم و گرانی امروز بر سر مردم نازل می‌شود گفت: سالهاست که مشاهده می‌کنیم قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود و قدرت خرید مردم روز به روز پایین می‌آید، تورم نیز مسیر خود را طی می‌کند و باعث سقوط طبقه متوسط به سطح فقرا و سقوط فقرا به خط فقر مطلق می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ظرف دو سال اخیر فقر مطلق از ۲۵ درصد به ۳۷ درصد رسیده گفت: فقر مطلق ۳۷ درصدی به جامعه و اقتصاد کشور هشدار می‌دهد که اگر روند سومدیریت و حضور مدیریت ناکارآمد ادامه پیدا کند، تا پایان سال جاری فقر مطلق به ۴۰ درصد خواهد رسید.

 

بیشتر بخوانید:

دولت ناکارآمد و سومدیریت عامل سفره‌های خالی کارگران و بازنشستگان



عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران افزود: مفهوم سقوط فقرا به ورطه خط فقر مطلق، رسیدن اقتصاد کشور به کشور‌های فلاکت زده آفریقایی همچون تانزانیاست و این عدد و ارقام وحشتناک، ذره‌ای از آینده اقتصاد ایران است.

وی نسبت به آینده مدیریت اقتصادی کشور ابرازنگرانی شدید کرد و گفت: نتیجه سومدیریت و عملکرد اشتباهات بی پایان مسوولان، آن می‌شود که وضعیت اقتصاد کشور‌های جنگ زده و بحران زده‌ای همچون سوریه و افغانستان، از ایران بهتر شده است.

صادقی با تاکید بر اینکه وقتی حقوق را نامتناسب با تورم به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌دهید، باید پایه پولی تقویت شود گفت: یکی از راه‌های کنترل تورم، تقویت پایه پولی کشور در مقابل ارز خارجی است، در حالی که پایه پولی کشور در مقابل ارز خارجی بسیار سست است و دایم شاهد سقوط‌های وحشتناک پول ملی به سوی اقتصاد‌های ورشکسته هستیم.

وی با طرح این سوال که بار این تورم را چه کسی باید به دوش بکشد گفت: بار تورم بر دوش طبقه حقوق بگیری است که در نتیجه تصمیم غلط نمایندگان مجلس و عملکرد اشتباه مسوولان، باید در قبال تورم ۵۰ درصدی با افزایش حقوق ۲۰ درصدی به مقابله در جنگ نابرابر درآمد و هزینه برود و به عرصه‌ای وارد شود که نتیجه آن از پیش معلوم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: