April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۰۲۰
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
۲۷۰۰ نخبه ایرانی مقیم خارج که در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول به فعالیت های علمی بوده اند، به ایران برگشته اند.

بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به وطن/ طرح بازگشت هزار نخبه به کشور اجرایی می‌شود

موضوع بازگشت نخبگان علمی مقیم کشور‌های مختلف چند سالی است که مورد توجه است. یکی از اقدامات وزارت علوم و بنیاد نخبگان فراهم کردن شرایط برای بازگشت نخبگان به ایران و انجام کار‌های مطالعاتی و علمی در حوزه‌های مختلف با هدف قدم برداشتن در مسیر دانش است.

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم گفت: اخیرا با انجام کار مشترک بین وزارت علوم با بنیاد ملی نخبگان، آیین نامه جذب و نگهداشت نخبگان به تصویب رسیده و پیش نویس این طرح آماده شده است.

به گفته وی با تصویب آیین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح بازگشت نخبگان بهتر از گذشته و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. با تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط وظایفشان را انجام خواهند داد.

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: در حال حاضر با برنامه ریزی انجام شده، بیش از ۲۷۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج که در ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت‌های علمی بوده اند، هم اکنون به ایران برگشته اند.

به گفته وی بنیاد ملی نخبگان در حال راه اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شود. تمهیدات لازم برای بازگشت سالیانه هزار نخبه به کشور اندیشیده شده اند.

باقری مقدم گفت: نخبگان علمی بازگشته به عنوان اعضای هیئت علمی و در قالب پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف مشغول به فعالیت می‌شوند. نخبگان غالبا از اروپا و آمریکای شمالی بازگشته اند.

او ادامه داد: تعداد قابل توجهی از نخبگان ایرانی در دنیا علاقه‌مند به همکاری با کشورمان با روش هایی، چون پروژه‌های پژوهشی و دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: