April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۰۴۶
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
قربان زاده گفت: در واگذاری دارایی‌های راکد دولت به صورت خام‌فروشی عمل نمی‌کنیم بلکه با حداکثر ارزش افزوده اموال دولت را مولدسازی می‌کنیم.

دارایی‌‌های راکد دولت با حداکثر ارزش افزوده مولدسازی می‌شوند

قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص جزئیات تالار مولدسازی دارایی‌های دولت توضیحاتی ارائه داد.

او گفت: سال گذشته یک پایگاه اطلاع رسانی افتتاح شده بود که اخبار حوزه مولدسازی همراه با گزارش‌های مردم در آن درج می‌شد، اما اتفاق امروز صرفا به املاک و پروژه‌ها در خصوص مولدسازی می‌پردازد.

قربان زاده افزود: در تالار مولدسازی، تمام دارایی‌ها در هر فرایندی اعم از شناسایی، تایید مازاد بودن، ارزش افزایی، عرضه و فروش باشند قابلیت رهگیری دارند. این تالار به بورس کالا متصل است و افراد از طریق این اتصال می‌توانند درخواست سفارش دهند.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: این دارایی‌ها به روش‌های مختلف مولدسازی می‌شوند، همه موارد به صورت مزایده مستقیم در بورس کالا عرضه نمی‌شوند، بلکه در قالب مشارکت در سرمایه گذاری و یا تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری واگذار خواهند شد.

او تاکید کرد: تالار مولدسازی مسیر استفاده بهینه از دارایی‌های راکد دولت را سرعت می‌بخشد.

قربان زاده گفت: تا کنون ۳۳۵۷ دارایی یا به صورت خود اظهاری دستگاه‌ها یا به صورت ورود مجری شناسایی شده اند، از این تعداد مازاد بودن ۱۳۸۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است. ۵۷ مورد به صورت وورد مجری بوده و ۳۳۰۰ مورد خوداظهاری دستگاه‌ها بوده است.

او با بیان اینکه همه این دارایی‌ها هنوز ارزش افزایی نشده است گفت: درخواست تغییر کاربری و افزایش تراکم از مصادیق ارزش افزایی است یعنی قبل از فروش و عرضه دارایی راکد دولت باید ارزش افزوده آن بیشتر شود. در مولدسازی دارایی‌ها در واگذاری به صورت خام‌فروشی عمل نمی‌کنیم بلکه با حداکثر ارزش افزوده اموال دولت را مولدسازی می‌کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص برآورد از ارزش کل دارایی‌های راکد توضیح داد: الان نمی‌شود برآوردی داشت، چون شناسایی کامل نیست. اکنون ۴ ملک در مرحله عرضه داریم که ارزش آن ۲ هزار میلیارد تومان است.

او افزود: از ۵۷ دارایی که با ورود مجری بوده، ۱۵ دارایی که مازاد بودن آن مصوب و ارزش افزایی شده، ۶۷ هکتار به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان است. مساحت کل این ۵۷ ملک ۸۱۳ هکتار است. ورود مجری بیشتر به مناطق با ارزش بالا است.

قربان زاده گفت: ارزش دارایی راکد و حبس شده دولت بیش از بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای در طول یک سال است یعنی فقط با همین دارایی‌های مازاد می‌توان کل بودجه یک سال تملک دارایی سرمایه یک سال دولت را محقق کرد.

او افزود: همیشه می‌نالیم بودجه عمرانی کم است، اما با این درآمد مولدسازی می‌توان پروژه‌های نیمه تمام همچون آزادراه، بیمارستان و راه آهن را تکمیل کرد.

قربان زاده تصریح کرد: در بودجه امسال ۱۰۶ هزار میلیارد تومان درآمد مولدسازی تعیین شده است. در ۹۰ روز گذشته زیرساخت‌ها فراهم شده در مابقی سال عرضه‌ها و فروش‌ها می‌تواند عملا این بودجه را تامین کند. مهمترین راهکار عرضه، تهاتر رقابتی است.

او افزود: ۳۱ پروژه ستاره دار استان‌ها در این تالار مشخص شده که منابع مولدسازی باید اول صرف تکمیل این پروژه‌ها شود. شناسنامه همه دارایی‌ها در سامانه مولدسازی دارایی‌ها اعلام شده است، پروژه‌های ستاره‌دار، نحوه مصارف و منافع نیز در آن ذکر شده و منابع حاصل از مولدسازی صرف اتمام پروژه‌های مهم استانی می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: