April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک شاعر آیینی مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۹۹۰۷۶
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
زنگنه گفت: بی‌شک نوحه موسیقی اصلی حرکت عظیم اربعین است اما برای نوحه هیچ مراسم و کنگره‌ای در سطح ملی نداشتیم.

نوحه، موسیقی حرکت عظیم اربعین است

مهدی زنگنه، شاعر آیینی در مقدمه‌ای درباره نقش تاثیرگذار نوحه گفت: بی‌شک نوحه پرمخاطب‌ترین شعر و موسیقی آیینی - مذهبی جهان است. پر جمعیت‌ترین گردهمایی مذهبی دنیا که هرساله از سوی پیروان مذهب تشیع برگزار می‌شود و بیش از ۳۰ میلیون جمعیت دارد، مراسم پیاده‌روی و زیارت اربعین است. ما می‌بینیم موسیقی این آیین پر جمعیت نوحه است.

زنگنه ادامه داد: بی‌شک نوحه موسیقی اصلی حرکت عظیم اجتماعی است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم، که برای تمام پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی کنگره‌هایی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. اما تا به حال برای نوحه به عنوان اصلی‌ترین عزاداری شیعیان هیچ مراسم و کنگره در سطح ملی نداشتیم. به شدت جای خالی کنگره نوحه در کشور احساس می‌شد.

این شاعر آیینی افزود: اگرچه نخستین کنگره ملی نوحه را یک نهاد حاکمیتی برگزار می‌کند، ولی در فرم و ساختار با نگاه دستوری مواجه نبودیم. تمام ساختارها، محتوا‌ها و محور‌های کنگره با مشورت نوحه‌سرایان و فعالان این عرصه طراحی و انتخاب شده است. ما در این کنگره به نوحه‌خوان‌ها و مداحان نمی‌پردازیم. صرفاً به نوحه‌سرا و آثار قلمی و موسیقیایی کسانی می‌پردازیم، که به دو هنر شعر و موسیقی به‌طور همزمان تسلط دارند و آثاری خلق می‌کنند، که تمام تجربه موسیقیایی مردم ایران را در ایام محرم و صفر شکل می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: