April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۰۸۶
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی درباره آخرین وضعیت جذب نیروی انسانی توضیحاتی ارائه داد.

آمادگی ایجاد رصدخانه جذب و پایش نخبگان در جهاد دانشگاهی

کاوه لطفی‌کیا، سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در گفت‌وگویی به تشریح ساختار بودجه این نهاد پرداخت و گفت: در ریل‌گذاری جدید بودجه‌ریزی در جهاددانشگاهی در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت و تغییر فرهنگ بودجه‌ریزی در این نهاد و به کمک شبکه گسترده جهاددانشگاهی در کشور، نظام بودجه‌ریزی اثربخش، خروجی محور و مبتنی بر عملکرد را در این نهاد عملیاتی و مستقر کنیم.

حرکت جهاددانشگاهی به سمت بودجه‌ریزی اثربخش

او گفت: پیش از این و در نظام فعلی بودجه‌ریزی جهاددانشگاهی، صرفاً در بخش اعتبارات دولتی و به شیوه متمرکز فرایند توزیع اعتبارات و بودجه‌ریزی انجام می‌شود و در خصوص درآمد‌های اختصاصی، هر یک از واحد‌های سازمانی به‌صورت مستقل و در چارچوب شاخص‌های برنامه توسعه پنج‌ساله این نهاد اقدام به‌پیش‌بینی بودجه می‌کنند.

لطفی‌کیا ادامه داد: در طول سال‌های اخیر با توجه به شرایط محیطی، بخش قابل‌توجهی از اعتبارات دولتی این نهاد در قالب کمک‌هزینه بابت تأمین حقوق و دستمزد اعضا تأمین و از طریق سازوکار خزانه کل کشور پرداخت می‌شود. این فرآیند ایرادات خاص خودش را دارد. از جمله این که در یک تاریخ مشخص و معین بخشی از اعضای جهادگر به‌طور مستقیم حقوق خود را دریافت می‌کنند و بخش دیگری باید از محل درآمد‌های اختصاصی واحد سازمانی و با چند روز تأخیر حقوق خود را دریافت کنند.

لطفی‌کیا با بیان این که این فرایند منجر به عدم رضایت‌بخش قابل‌توجهی از مجموعه جهاددانشگاهی می‌شود افزود: بنابراین پس از طرح این موضوع و همراهی کارشناسان و مدیران سازمان برنامه‌وبودجه کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۲ جنس اعتبارات هزینه‌ای دریافتی از سوی دولت و نحوه هزینه کرد آن برای تأمین حقوق و سایر هزینه‌های پرسنلی و غیر پرسنلی به خود جهاددانشگاهی واگذار شد تا در سقف اعتبار دریافتی، مدیریت هزینه انجام شود.

وی با بیان این که از طرفی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی در طول سال‌های اخیر انتظاراتی مبنی بر توزیع عادلانه اعتبارات دریافتی از سوی دولت و بر اساس سهم عملکردی خود داشتند و معتقد بودند که سهم مناسبی از این کمک دولت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، گفت: بدین منظور و در راستای بازنگری در مدل توزیع اعتبارات و سهم عملکردی واحد‌های سازمانی در استفاده از این ظرفیت، از اوایل بهمن ۱۴۰۱ با حوزه‌های تخصصی دفتر مرکزی و برخی از واحد‌های سازمانی جامع جلسات کارشناسی در راستای رفع این مدل و استفاده بهینه از ظرفیت گسترده شبکه این نهاد برگزار شد و پس از جمع‌بندی، درخواست شد تا درآمد‌ها و هزینه‌های خود را به تفکیک فعالیت‌های حوزه‌های تخصصی به شکلی که شفاف و قابل رصد باشد را پیش‌بینی و جهت بررسی به دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌ها ارسال کنند.

سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی افزود:در ادامه طرح‌ریزی نظام بودجه، ابتدای اسفند ۱۴۰۱ فرآیند عملیاتی پروژه بر اساس دستور ریاست جهاددانشگاهی به کلیه واحد‌های سازمانی ابلاغ شد و واحد‌های سازمانی موظف شدند تا پیش‌بینی درآمد – هزینه‌های خود را مبتنی بر مزیت‌های رقابتی منطقه‌ای و توانایی‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی خود شناسایی کرده و مبتنی بر این چارچوب نسبت به اخذ تصمیمات به هنگام راهبردی در حوزه تدوین بودجه متناسب آن‌ها اقدام کنند.

دکتر لطفی‌کیا با بیان این که همکاران دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌ها با ممارست و پیگیری‌های جهادگرانه خود موفق شدند تا اطلاعات واحد‌های سازمانی را نهایتاً تا اواخر فروردین گردآوری کرده و پس از پایش ابتدایی پیش‌بینی‌های هر حوزه را جهت اظهار نظر تخصصی به هر یک از معاونت‌های متناظر دفتر مرکزی ارسال شود، گفت: خوشبختانه رویکرد جهادی همکاران معاونت‌های تخصصی در بررسی این برنامه‌ها منجر به این شد که از ابتدای اردیبهشت فرآیند بررسی رصد تخصصی پیش‌بینی درآمد- هزینه‌های واحد‌های سازمانی با حضور روسای و معاونین واحدها، و تیم مجرب متشکل از نمایندگان حوزه‌های تخصصی بررسی بودجه آغاز شود.

سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های جهاددانشگاهی با اشاره به این که در طول بررسی بودجه واحد‌های سازمانی به‌واقع یک اقدام کاملاً جهادی انجام شد و در مدت ۲۳ روز ۶۴ جلسه کاری فشرده با حضور واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی و نمایندگان حوزه‌های تخصصی برگزار شد، افزود: در خصوص نحوه برگزاری جلسات باید گفت که تقریباً ۸۰ درصد از جلسات به‌صورت حضوری و ۲۰ درصد از آن‌ها به شکل برخط (آنلاین) برگزار شد و کلیه واحد‌ها در طول این مدت‌زمان نسبت به اقدامات و بودجه پیشنهادی خود دفاعیات لازم را به عمل آوردند.

لطفی کیا ادامه داد: در طول این مدت، ۱۹۹ هزار فیلد اطلاعاتی توسط حوزه‌های تخصصی بررسی‌شده و در راستای اجرای درست فرآیند چیزی بالغ‌بر ۳ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت جلسه برگزار شد که منجر به استخراج اطلاعاتی شده است و به امید خدا امیدوار هستیم این اطلاعات بتوانند در مسیر تصمیم‌سازی به‌عنوان یک چراغ راهنما روشنگر مسیر حرکت مدیران تأثیرگذار و آینده پیشروی هر یک از واحد‌های این نهاد فاخر و شجره طیبه انقلاب اسلامی قرار گیرند.

سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی ادامه داد: این اطلاعات و اعتبار واحد‌ها قرار است پس از برگزاری شورای هماهنگی در اواخر تیر، در قالب یک موافقت‌نامه به واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی ابلاغ شود و از این پس دفتر مرکزی وفق این چارچوب و عملکرد آن با واحد‌های سازمانی رفتار کنند.

ارتقای جبران خدمت اعضا و نگهداری از اموال و دارایی‌های جهاددانشگاهی

وی بابیان این که در حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع برای اولین بار از واحد‌های سازمانی خواسته شد در راستای جبران خدمت اعضا و نگهداری از اموال و دارایی‌های جهاددانشگاهی، سه سیاست کلان را تا پایان سال لحاظ و بر اساس آن اقدام کنند، افزود: یکی از مهم‌ترین عارضه‌های شناسایی‌شده در جهاددانشگاهی فرسایش سازه‌ها، املاک و مستغلات واحد‌های سازمانی و استهلاک بالای ساختمان‌های در اختیار این نهاد است. از این رو به‌منظور نظام‌مند نمودن این مسئله و توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح کیفی فضای کالبدی واحد‌های سازمانی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم و مؤثر رقابتی در بوم مدل کسب‌وکار حوزه‌های مختلف و همچنین جلوگیری از حرکت‌های مقطعی و کم بازده، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع تصمیم گرفت تا کلیه واحد‌های سازمانی را موظف کند درصدی از درآمد‌های خود را جهت حفظ و نگهداری بنا‌های در اختیار هزینه کنند.

همچنین در راستای اجرا و پیاده‌سازی نهضت توسعه نظامات منابع انسانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها و رویکرد‌های این دوره، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع نسبت به سیاست‌گذاری کلان در حوزه نظام جبران خدمات و حفظ و نگهداشت سرمایه‌های انسانی واحد‌ها سیاست‌هایی را طراحی، تدوین و در قالب موافقت‌نامه به واحد‌ها ابلاغ کنند. ازاین‌رو در حوزه توسعه و توانمندسازی منابع انسانی، پایش سلامت اعضای جهاددانشگاهی و نظام جبران خدمات هدفمند و شفاف به‌عنوان یکی از محور‌های مورد تأکید ریاست جهاددانشگاهی، سیاست‌هایی را تدوین شد که مورد اقبال مدیران و روسای واحد‌ها قرار گرفت به‌گونه‌ای که در نظرسنجی که به همین منظور انجام‌شده بود بالغ‌بر ۹۳ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی با اجرای این سیاست‌ها موافق و ابراز رضایت داشتند.

وی با اشاره به این که اقدام دیگری که در راستای آن در حوزه منابع انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفت، سیاست‌گذاری برای توسعه و توانمندسازی اعضای جهاددانشگاهی است، افزود: بر اساس بررسی‌ها، اطلاعات اعضا در پستی که مشغول به کار هستند در مواردی به دوران دانشگاه و یا دانسته‌های تجربی برمی‌گردد که با توجه به نیاز‌های محیطی لازم است افراد حرفه‌ای‌تری را در برخی از مشاغل داشته باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: