کد خبر: ۳۹۹۱۷۱
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
رئیس انجمن مددکاری ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت کودکان کار در کشور و درآمد بالای آن‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۷ سازمان و ارگان متولی ساماندهی کودکان کار هستند.

کودکان کار ۲۰ برابر مستمری والدینشان درآمد دارند

حسن موسوی رئیس انجمن مددکاری ایران در خصوص کودکان کار گفت: از سال ۷۸ موضوع کودکان خیابانی در سیاست گذری‌های ما وارد شد و آن زمان بیشترین نقش را شهرداری و بهزیستی برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها داشت. یک تجربه حدودا ۵ ساله را بدون دستور العمل در این زمینه داشتیم تا سال ۸۴ که دستورالعملی در این زمینه نگاشته شد و ۱۳ نهاد و ارگان در این حوزه مسئولیت پیدا کردند.

به گفته این مقام مسئول؛ شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروزی انتظامی، علوم پزشکی، بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت امور کار و رفاه اجتماعی و. در حوزه کودکان کار در ان سال دارای مسئولیت شدند. اما ما موضوع کودکان کار را نباید به چند ارگان تقلیل دهیم. بعد از آئین نامه سال ۸۴ چندین قانون و آیین نامه جدید مثل قانون حمایت از کودکان، قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، آیین نامه اورژانس اجتماعی و اسناد و قوانین متعددی نگاشته شد که تعداد سازمان‌های متوسلی حمایت از این کودکان را به ۲۷ سازمان رساند.

رئیس سازمان مددکاران اجتماعی ایران افزود: بهزیستی و شهرداری در این سال‌ها بیشترین نقش آفرینی را در رسیدگی به کودکان کار داشته اند، اما مشکل ما این است که مسئولیت هماهنگی در استان‌ها استانداری‌ها هستند، مرجع ملی حقوق کودک مستقر در وزارت دادگستری‌ها مسئولیت نظارت بر این آئین نامه‌ها را در سطح کشور بر عهده دارد که در استان به کارگروه اجتماعی فرهنگی ذیل استانداری این مسئولیت را بر عهده دارد.

موسوی افزود: بالای ۸۴ درصد این کودکان مشکل فقر دارند و برای تامین معاش باید به خیابان بیایند به دو گروه زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال هستند و بر اساس قانون کار کشور کودکان بالای ۱۵ سال کارگر محسوب می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا نظام رفاه و تامین اجتماعی ما اثر بخشی نداشته باشد و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه حمایتی بر اساس مصوبه حمایتی مجلس به خانواده‌های بی بضاعت می‌دهیم، طبیعی است که این نظام حمایتی نمی‌تواند کودک کار را از خیابان جمع کند و فقط ممکن است با طرح‌های ضربتی آن‌ها را جمع کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تجربه ۳۰ ساله نشان می‌دهد بخش عمده کودکان برای معاش در این مافیا حضور پیدا می‌کردند. دستگاه‌های مختلف اهتمام لازم را ندارند که سایر دستگاه‌ها را کنار خود بیاورند، فقط به صورت مقطعی وقتی اتفاقی می‌افتد، طرح و برنامه می‌دهند و اجرایی هم نمی‌شود. کودکان کار دغدغه‌ی جدی دستگاه‌های متولی، ساماندهی کودکان کار نیست و این موضوع را از سال ۷۹ اعلام کرده ایم.

موسوی افزود: شورای اجتماعی کشور را هم داریم که رییس جمهور، رئیس آن است، بار‌ها هم درباره کودکان کار صحبت شده، ولی آن هم نتیجه بخش نبود و در کف خیابان اتفاقی رخ نداد. شهرداری و بهزیستی در این زمینه زورشان بیشتر از این نمی‌رسد.

وی افزود: مصوبات در حوزه کودکان کار را داریم، ولی اصلا اجرایی نمی‌شود. در چند سال اخیر حضور کودکان در میادین و چهار راه‌ها بیشتر شده است. برای برخی خانواده‌ها کار کردن کودک اصلا بد نیست و برخی‌ها کلا شغلشان این است و در کنار خانواده کار می‌کنند و خانواده این شغل را پذیرفته است. برخی خانواده‌ها تگدی کری، گل فروشی و شیشه پاک کردن را ننگ نمی‌دانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: