April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۲۴۰
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
آژانس بین‌المللی انرژی و دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش‌های خود بر روند افزایشی و ادامه‌دار تولید نفت ایران طی ماه‌های حضور دولت سیزدهم صحه گذاشتند.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند

، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش داد و در عین حال پیش‌بینی کرد با وجود چشم‌انداز منفی شرایط اقتصادی، در حالی که روند افزایش مصرف چین و هند تداوم خواهد داشت شاهد روند در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود.

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی با رشد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو شود که در مقایسه با برآورد افزایش ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۲۳، افزایش ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

برآورد اوپک برای افزایش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ دو برابر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی است.

قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات روز پنجشنبه (۲۲ تیرماه) پس از انتشار گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک به روند افزایشی خود ادامه داد.

رشد تقاضای نفت نشانه‌ای از قدرت احتمالی بازار نفت است، اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در ماه ژوئن محدودیت عرضه خود را برای سال ۲۰۲۴ تمدید کرد تا از بازار حمایت کند.

اوپک در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد رویکرد پیشگیرانه اوپک‌پلاس و کاهش تولید به ثبات بازار افزوده است و بر این اساس انتظار می‌رود شاخص‌های اساسی کنونی بازار نفت که در سال جاری میلادی مشاهده شد تا سال ۲۰۲۴ هم ادامه یابد.

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی با توجه به بهبود مستمر در چین مصرف نفت افزایش یابد.

اوپک در گزارش ماه ژوئیه خود پیش‌بینی رشد تقاضای سال ۲۰۲۳ خود را نسبت به ماه گذشته ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

منابع اوپک هفته گذشته گفتند این سازمان به دیدگاه مثبت تقاضا برای سال ۲۰۲۴ پایبند خواهد بود و رشد بیشتری نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی خواهد داشت.

اوپک با فرض کاهش تورم عمومی در نیمه دوم و در سال ۲۰۲۴ رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی را ۲.۵ درصد پیش‌بینی کرد که در مقایسه با برآورد ۲.۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ اندکی کاهش نشان می‌دهد، همچنین برآورد‌های این سازمان حکایت از آن دارد که نرخ‌های بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ به اوج خود می‌رسد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود در ماه ژوئیه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده و این رقم مشابه ماه مه امسال بوده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده است تولید نفت خام ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال ۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده و به میانگین ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در ماه مه امسال اعتراف کرده بود تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده علیه ایران بی‌اثر بوده است.

به گفته تحلیلگران حوزه انرژی به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت ایران پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه این کشور هرگز به این اندازه بالا نبوده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در میان اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) بیشترین افزایش تولید نفت را داشته است، در حالی که دیگر اعضا شاهد تثبیت یا حتی کاهش تولید خود بوده‌اند.

در همین حال، دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئیه) به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه به ۲ میلیون ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ثبت رقم روزانه ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار بشکه‌ای در ماه مه، افزایش روزانه ۵۶ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند

گزارش‌های ماهانه سه ماه اخیر دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت خام ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن روندی افزایشی را طی کرده است، به‌طوری که ایران از ماه مه امسال توانست دوباره جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در اوپک را که برای سال‌ها از آن دور شده بود دوباره به‌دست آورد و تثبیت کند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازار‌های نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفت تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هم تدام داشت و در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت با تأیید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

اوجی به‌تازگی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز غنی (ترش) در ایران گفته بود: با توجه به وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی مدونی برای افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

وی همچنین پیش‌تر درباره به صفر رسیدن میعانات گازی شناور در سواحل نیز یادآور شده بود: در شهریورماه ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که حتی دو فاز شده بودند و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و همه مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

وزیر نفت گفته بود: با تولید روزانه نزدیک ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با همت دولت سیزدهم اکنون نه‌تن‌ها میعانات تولیدشده، فروخته شده است و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات گازی روی آب صفر شده است.

وی با اشاره به اینکه ما با تحریم‌های ظالمانه یک کشور روبه‌رو هستیم و تحریم‌ها علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران مربوط به سازمان ملل متحد نیست، تصریح کرده بود: با تجربه خودمان در سال‌های طولانی تحریم در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و ساخت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی، امروز ظرفیت افزایش تولید نفت و گاز را داریم.

در همین باره، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چندی پیش با اشاره به افزایش خیره‌کننده صادرات نفت در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت گذشته گفت: مجموعه صنعت نفت در دولت سیزدهم با درایت وزیر نفت و به‌کارگیری دیپلماسی موفق انرژی، توانست صادرات نفت را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید روزانه نفت خام ایران در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و امروز به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، تصریح کرده بود: تولید نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت سنگین ایران) از عوامل مهم در افزایش صادرات و مشتریان تازه است، در ۲۰ ماه اخیر یک میلیون بشکه به تولید و صادرات نفت کشور افزوده‌ایم.

به گزارش داده‌های هفتادودومین نسخه گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» که به بررسی عملکرد صنعت انرژی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌پردازد، تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳ میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه ثبت شده است، در حالی که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۴.۱ درصد (روزانه ۱۲۹ هزار بشکه) افزایش نشان می‌دهد. تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه در روز ثبت شده بود.

 

جهان نیازمند افزایش عرضه نفت اوپک است

چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد تقاضای نفت با سرعت بیشتری نسبت به عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک افزایش خواهد یافت.

اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد که مشابه سال ۲۰۲۳ است.

اوپک پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت اعضای این سازمان در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۰۰ هزار بشکه بیشتر است.

اوپک اکنون به‌مراتب از این مقدار کمتر تولید می‌کند.

این گزارش نشان داد تولید روزانه اوپک به مدد افزایش تولید نفت ایران و عراق در ژوئن با افزایش روزانه ۹۱ هزار بشکه‌ای به ۲۸ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسید.

انتظار می‌رود آمریکا در سال آینده میلادی بیشترین سهم را در افزایش عرضه غیراوپک داشته باشد، اگرچه اوپک شاهد افزایش تولید نفت شیل آمریکاست، این رقم از روزانه ۷۳۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: