April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۲۶۰
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
جلالی گفت: مناسک تهیه غذا یکی از میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود و میراث ناملموس شامل آن چیزی است که می‌بینیم و می‌شنویم.

مناسک تهیه غذا جزو میراث فرهنگی ايران محسوب می‌شود

رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» از سوی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در بخش‌های مدیریت و تربیت خانواده، موفقیت و مهارت خانواده، سلامت جمعیت و نشاط خانواده، بازی و اوقات فراغت خانواده، محیط‌زیست و نقش خانواده، سفره و تغذیه خانواده، رسانه خانواده، مد و لباس خانواده و فرهنگ و میراث ناملموس خانواده آغاز بکار کرد و قرار است این رویداد سکویی برای شناسایی، ارتقا و حمایت از زیست‌بوم ایرانی باشد.

مریم جلالی، مسئول کارگروه فرهنگ و میراث ناملموس خانواده و معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی درباره نقش خانواده و زنان در فرهنگسازی گفت: میراث ناملموس ما شامل آن چیزی است که می‌شنویم، می‌بینیم، می‌بوییم، می‌چشیم، لمس می‌کنیم و ممکن است در هیاهوی تاریخ آن را از یاد ببریم.

جلالی ادامه داد: خانواده همیشه پاسدار میراث ناملموس ما بوده است. میراث فرهنگی ما آنقدر گسترده است، که می‌تواند همه کارگروه‌های این رویداد را دربر گیرد. تمرکز کارگروه میراث ناملموس بر هویت ایرانی - اسلامی است. به عنوان مثال، در کارگروه سفره و تغذیه خانواده مناسک تهیه غذا یکی از میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود.

مسئول کارگروه فرهنگ و میراث ناملموس خانواده افزود: در حوزه اقلیم‌های مختلف در شهرستان‌ها و روستا‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای بزرگنمایی وجود دارد. ما ۱۴ شهر و روستای جهانی داریم. حدود ۷۰ آیین از جمله شب یلدا ثبت جهانی شده است. تمام تلاشمان این است طی تقویم یکساله تمام این رویداد‌ها را به کلان رویداد خانواده و فرهنگ گره بزنیم.

محمدی، مسئول سفره و تغذیه خانواده درباره اهمیت الگوی فرهنگ غذایی در خانواده‌ها گفت: موضوع سفره ایرانی با توجه به رویکرد مذهبی و دینی آن می‌تواند محور مشترک حرکت‌های اجتماعی در جامعه باشد. ما در کارگروه سفره و تغذیه خانواده چند محور اصلی را مدنظر قرار دادیم. اولین محور ما معرفی سفره اصیل ایرانی مبتنی‌بر زیست بوم ایران است. دومین محور بررسی آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی فرهنگ غذایی در خانواده است.  

مسئول سفره و تغذیه خانواده افزود: یعنی غذایی که در خانه میل می‌شود، چه تاثیری در روحیات انسان‌ها دارد و چطور می‌تواند سفره به محور تعاملات اجتماعی تبدیل شود. موضوع بعدی سبک غذایی سالم ایرانی با هنروری بانوان و مادران ایرانی است. اینکه بانوان چه تاثیری در سبک زندگی دارند و چطور می‌توانند با سفره‌سازی درست فرزند سالم را در جامعه تربیت کنند.  

کتابچه رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» نقش غذا را این گونه تعریف کرده است: غذا در روابط اجتماعی و حفظ پیوند‌های خانوادگی و گروه دوستان ضروری است. در هر جامعه‌ای پیشنهاد غذا یا نوشیدنی در حکم پیشنهاد عشق، محبت یا دوستی مطرح می‌شود. پذیرش پیشنهاد غذا به منزله تصدیق و پذیرش احساسات بروز داده شده، پاسخ مثبتی به آن است. همچنین آنچه افراد به عنوان غذا مصرف می‌کنند، نوع طبقه و سرمایه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی آن‌ها را نشان می‌دهد و جایگاه آن‌ها را در جامعه تثبیت می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: