April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۳۲۱
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
طبق وعده دولت، بخش عمده‌ای از واحد‌های باقیمانده مسکن مهر به ویژه در شهر‌های جدید به زودی تحویل متقاضیان داده می‌شود و پرونده این واحد‌ها بسته خواهد شد.

پایان چشم‌انتظاری متقاضیان مسکن مهر در شهر‌های جدید نزدیک است

به طور حتم نام مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن را بار‌ها و بار‌ها از رسانه‌های مختلف و افراد متعدد شنیده‌اند. این دو طرح در واقع اقداماتی هستند که به منظور تامین واحد مسکونی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه آن‌هایی که توانایی خرید منزل مناسب ندارند تدارک دیده می‌شود. این طرح‌ها از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت داشته و برخی از ویژگی‌ها، شرایط و ضوابط آن‌ها با یکدیگر اختلافاتی دارند.

یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف و اساسی‌ترین تفاوت طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر، تعداد طبقات واحد‌ها و ساختمان‌ها است. طبق گفته مسئولان، قرار است که در طرح نهضت ملی مسکن، واحد‌ها در نهایت در ۷ طبقه احداث شوند؛ بنابراین در این پروژه‌ها با ساختمان‌هایی چندین طبقه و مرتفع سر و کار نخواهیم داشت. یکی دیگر از موارد اختلاف میان این دو طرح، مکان مسکن مهر و موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری ساختمان‌ها می‌باشد. در واقع یکی از مهمترین مشکلات در حوزه واگذاری و فروش مسکن مهر، موقعیت محلی و مکانی پروژه‌ها بود.

برای ساخت این واحد‌ها از اراضی خارج از شهر استفاده می‌شد. به همین دلیل این ساختمان‌ها زیرساخت و امکانات رفاهی کافی برای زندگی را نداشتند و امکانات و تجهیزات آن‌ها برای یک زندگی راحت، قابل قبول نبود. وجود این معضلات هزینه‌های بسیار زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد تا به تامین مناسب امکانات اقدام کنند و زیرساخت‌های مورد نیاز را به وجود آورند.

 

تکمیل باقیمانده مسکن مهر به عنوان تعهد دولت‌ها همواره مورد تاکید بوده است. اکنون بعد از گذشت دو دهه از آغاز طرح مسکن مهر که با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد اجرا شد و بنا بود تا بخش عمده‌ای از فاقدان مسکن را صاحب خانه کند، هنوز۳۰ هزار واحد نیمه تمام از این طرح باقی مانده است که دولت سیزدهم وعده داده آن را تکمیل کند و با تحویل واحد‌های نیمه کاره به متقاضیان، پرونده مسکن مهر را برای همیشه ببندد.

هم اینک طرح نهضت ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید برنامه‌ای است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و در سال‌های آتی پیگیری تکمیل و تحویل این واحد‌ها در برنامه قرار خواهد گرفت. با این‌حال، بر اساس اظهارات مسئولان، پرونده مسکن مهر نهایتا در تابستان ۱۴۰۳ بسته می‌شود.

طولانی شدن زمان تحویل واحد‌های مسکن مهر به ویژه در شهر‌های جدید اطراف تهران از جمله پردیس، پرند و هشتگرد باعث گله مندی بسیاری از متقاضیان این واحد‌ها شده و بخش زیادی از آن‌ها واحد‌های نیمه تمام را به دلالان و سوداگران فروخته اند.

بسیاری از سال ۹۰ چشم انتظار تحویل واحد مسکن مهر هستند و هنوز بعد از گذشت بیش از یک دهه واحد تحویل داده نشده است در حالی که در همان زمان می‌توانست یک واحد مسکونی در شهر دیگر خریداری شود.


جمع آوری دلالان و مشاوران املاک متخلف در پردیس

در این خصوص خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: به زودی پرونده مسکن مهر را درپردیس می‌بندیم و یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقداماتی که در این شهر انجام داده ایم جمع آوری دلالان و مشاوران املاک متخلف بوده که با آن‌ها برخورد کرده ایم.

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید هم در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعهد تحویل مسکن مهر با قوت پیش می‌رود.


تحویل ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس و ۲ هزار و ۸۰۰ واحد در پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید افزود: مقرر بود تا ۱۰ هزار واحد در شهر جدید پردیس افتتاح شود که به دلیل تاکید وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل تمامی خدمات روبنایی آن، بسته ۱۰ هزار واحدی مسکن مهر در شرایط تحویل قرار دارد.

او توضیح داد: با افتتاح این ۱۰ هزار واحد که به زودی انجام خواهد شد و همچنین افتتاح ۲ هزار و ۸۰۰ واحد باقیمانده در شهر جدید پرند، مجموع واحد‌های باقیمانده مسکن مهر که پیشرفت مناسبی نیز دارند به ۳۰ هزار واحد خواهد رسید.

جعفری در خصوص واحد‌های مسکن مهر هشتگرد نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه یکسری از پروژه‌ها مشکلاتی را در خصوص پیمانکاران داشتند و قرارداد الحاق پیمانکاران در دستور کار بود، این موضوع در مجمع شرکت مادر تعیین تکلیف شد. بناست تا پروژه‌های مسکن مهر هشتگرد هرچه سریعتر آغاز شود.
پرونده مسکن مهر تابستان ۱۴۰۳ بسته می‌شود

وی اظهار امیدواری کرد تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به ویژه برخورد با پیمانکارانی که در اجرای پروژه تعلل کردند و اجرای پروژه را به تعویق انداختند، کار‌ها سرعت مناسبی پیدا کند. در خصوص پروژه‌های معطل مانده، بخش عمده‌ای از پروژه‌ها را از پیمانکاران تحویل گرفتیم تا به روند تکمیل و بهره‌برداری از واحد‌های باقیمانده سرعت لازم را بدهیم.

جعفری گفت: از ۳۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر ۲۰ هزار واحد تا پایان امسال تکمیل و تحویل می‌شود و ۱۰ هزار واحد دیگر نیز نهایتا تا تابستان ۱۴۰۳ تحویل داده خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: