April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۴۸۳
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از رشد ۲۰۰ درصدی صدور مجوز‌های مشاغل خانگی در سال گذشته خبرداد.

رشد ۲۰۰ درصدی صدور مجوز‌های مشاغل خانگی در سال گذشته

توسعه کارگاه‌های مستقل خانگی که از دیرباز در خانه‌های خود مشغول به فعالیت بوده اند و تبدیل آن به کارگاه‌های گروهی، تحت نظر یک فرد پشتیبان کننده باشد تا زمینه فروش تولیدات و اتصال به بازار‌های هدف بهتر فراهم شود.

گرایش زنان به کارآفرینی و راه اندازی واحد‌های تولیدی هر چند کوچک و خانگی طی سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سرپرست خانوارشدن زنان و یا تمایل به مشارکت آن‌ها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.

حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است که در برخی استان ها بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، تایپیست، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشیجات و شوریجات و در بخش فرهنگ و ارشاد نیز مشاغلی از جمله ساخت انیمیشن بوده است.

مشاغل خانگی و توسعه اقتصاد کشور

مشاغل خانگی، نقش مهمی در زیست بوم ملی اشتغال و توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و در مقایسه با سایر مشاغل، هزینه‌های به مراتب کمتری دارند. در ایران، به دلیل تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی، ظرفیت‌های بسیاری برای مشاغل خانگی وجود دارد، اما در طول پنج سال صرفا ۲۴۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است، اکنون اقدامات انقلابی و اساسی همچون تسهیل و کاهش زمان صدور مجوز‌ها باید اتفاق بیفتد.

در کشور‌های توسعه یافته مشاغل خانگی پیشرفت زیادی داشته اند بطوریکه ۲۳ درصد اشتغال را شامل می‌شود، مشاغل خانگی، ارتباط مستقیمی با توسعه اشتغال دارند، کشور‌های توسعه یافته بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه‌ها منتقل کرده اند.

 

آزیتا همتیان رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت: با حمایت‌های دولت، سال گذشته شاهد رشد ۲۰۰ درصدی در صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی بودیم.

وی درباره نحوه دریافت مجوز مشاغل خانگی گفت: افراد با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌های کسب‌وکار، اطلاعات هویتی و سایر مدارک مربوطه را بارگذاری کرده و می‌توانند مجوز را به صورت برخط دریافت می‌کنند.

رئیس دبیرخانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه رقم تسهیلات مشاغل خانگی کشور امسال به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: در سال گذشته ۲۱۸ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد که صدور این تعداد مجوز، اشتغال ۱۰۳ هزار نفر را در کشور به همراه داشته است.

وی افزود: ۹۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته توسط استان‌های مختلف کشور جذب شد.

همتیان گفت: سقف تسهیلات پرداختی در حوزه مشاغل خانگی مستقل، ۱۵۰ میلیون تومان است که در مجوز‌های پشتیبانی رقم تسهیلات تا ۴ میلیارد تومان به ازای اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر قابل افزایش است.

وی گفت: دو نوع مجوز مستقل و پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد که مجوز مستقل برای افرادی است که می‌خواهند به‌طور مستقل فعالیت داشته باشند، اما درباره مجوز‌های پشتیبانی که مدل کارفرمایی است افراد باید کارآفرینی داشته و تعدادی را مشغول به کار کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: