April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۳۰
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
0
به گفته مسئولان، نوسازی ۲۵۰ هزار بافت فرسوده در سال جدید یکی‌ از مهم‌ترین گام‌ها در جهت جهش تولید مسکن است که با حضور مردم به مرحله اجرا می‌رسد.

نوسازی بافت‌های فرسوده با حضور مالکان جان دوباره‌ای می‌گیرد

نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای امسال به شمار می‌رود چراکه امسال با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت‌های مردمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های که می‌تواند این شعار را محقق کند نوسازی بافت‌های فرسوده است.

نوسازی بافت‌های فرسوده که از سال‌های گذشته همزمان با اجرای طرح جهش تولید مسکن کلید خورده است و سال گذشته با استفاده از بسته‌های تشویقی رشد خوبی داشت به طوری که میزان صدور پروانه‌های ساختمانی به بیش از ۵۰ درصد رشد رسیده است و تمامی این نوسازی واحد‌های فرسوده ناشی از ارائه بسته‌های تشویقی و فرهنگ سازی برای ورود مالکان این واحد‌ها به این طرح بوده است.

حال امسال با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید مسکن با مشارکت مردم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تحقق این شعار بسیار موثر و مهم است چراکه اگر از ظرفیت‌های مردمی و از همه مهم‌تر بخش خصوصی استفاده نشود امکان محقق شدن این طرح وجود نخواهد داشت.

براساس این گزارش استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تحقق این شعار در بافت‌های فرسوده امسال در دستور کار شرکت عمران بازآفرینی شهری قرار گرفته است در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شرکت بازآفرینی در اجرای طرح شهید باکری با هدف جهش تولید و دستیابی به رشد حداقل ۵۰ درصدی در تولید مسکن و تسریع در نوسازی واحد‌های مسکونی ناپایدار و محرومیت‌زدایی کالبدی و توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری، عملیات احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در محدوده‌های هدف و بهره برداری از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت واقعی و حداکثری مردم را در برنامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری در تمامی حوزه‌های تحت‌مسئولیت در ترویج و جلب مشارکت مردم بوده و اساس کار خود را در دولت سیزدهم در اجرای رهنمود‌های عملیاتی مقام معظم رهبری بر این موضوع قرار دادیم که شعار سال نیز تاییدی بر سیاست‌های شرکت است.

اجرای طرح کلید به کلید و کلید به زمین

معاون وزیر راه و شهرسازی مدیریت اجرای طرح کلید به کلید یا کلید به زمین را از دیگر برنامه‌های امسال شرکت عنوان کرد و افزود: جلب مشارکت سازندگان بخش خصوصی در احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی بر روی اراضی شرکت، پیگیری سند دار کردن ۵۰ هزار فقره املاک با اسناد عادی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری، اتمام ۵۰۷ هزار پروژه زیربنایی و روبنایی باقیمانده و شروع ۱۵۰ پروژه در قالب برنامه اقدام مشترک و آموزش ۵۰ هزار نفر در قالب ارتقای شغلی ساکنان محلات هدف اجرایی می‌شود.

آیینی تاکید کرد: فراهم کردن سازوکار پایش مردمی تمامی عملیاتی بازآفرینی شهری، تدوین و اجرای بسته تشویقی طراحی نما در جهت ترویج معماری ایرانی- اسلامی و تدوین و اجرای بسته تشویقی در بافت‌های تاریخی از جمله برنامه‌های کیفی است که برای امسال در بافت‌های هدف بازآفرینی اجرایی می‌شود.

نوسازی واحد‌های مسکونی شهری از ۲۵۰ هزار واحد عبور کرد

وی توضیح داد: هم اکنون نوسازی واحد‌های مسکونی در بافت فرسوده از ۲۵۰ هزار واحد عبور کرده است. بسته تشویقی نوسازی در ۵۱۶ شهر اجرا شد که در ۳۰۱ شهر بسته تشویقی مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ۲۱۵ شهر بسته تشویقی بومی سازی شده در حال اجراست تا در سال جدید سیاست‌های تدوین شده شرکت ۱۰۰ درصد تحقق یابد.

مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی همچنان بیش از ۶ ماه است

تهران یکی از استان‌های که میزان بافت‌های فرسوده در آن قرار دارد که مقرر شده است بخشی از این نوسازی بافت‌های فرسوده از طریق ورود شهرداری اجرا شود، اما به گفته بسیاری از سازندگان در این طرح مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی با توجه به آنکه مقرر شده بود در طی ۲ ماه یا ۴۵ روز صادر شود، اما همچنان سازندگان چشم بیش از ۶ماه چشم انتظار صدور پروانه‌های ساختمانی هستند.

در همین رابطه حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان مسکن تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مقرر شده بود مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی به ۲ ماه و یا کمتر برسد، اما ما سازندگان و انبوه سازان بیش از ۴تا ۵ ماه چشم انتظار صدور این پروانه‌های ساختمانی هستیم که همین امر خود باعث شده انگیزه‌ای برای ورود به بخش ساخت وساز نداشته باشیم.

وی افزود: تنها راه برای افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی کاهش مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی و بهبود وضعیت بوروکراسی‌های اداری است که این امر خود زمینه ساز تقویت بازار تولید واحد‌های مسکونی می‌شود.

براساس این گزارش حال با توجه به موانعی که بر سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد امیدواریم امسال با مشارکت بیشتر مردم و بخش خصوصی شاهد افزایش نوسازی واحد‌های مسکونی فرسوده در کشور و رفع این موانع باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: